AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.760

520D F11 -10 bagagelucka går inte att öppna

Ja
3
Jaybee
520d Touring -10
Jag höll på och lasta bilen och stängde luckan, när jag skulle öppna den händer inget. Det är inget fel på batteriet, glasrutan går att öppna utan några problem och bilen fungerar för övrigt som vanligt. Det är inte en automatisk motordriven lucka utan en manuell. Någon som har några tips på vad det kan bero på? Går den öppna manuellt, inifrån?

Tacksam för svar, håller på och ska fylla bilen med semesterpackning.
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hej,

Gammal tråd men hur löste du det? Jag har samma problem på min när vi kommit fram till Spanien, men allt fungerade när vi åkte! Känns som glapp i brytaren i dörren men har inte kunnat felsöka än.

Någon annan dom varit med om detta? Bilen det gäller är en F11 MY12 utan automatisk öppning.

Mvh Andreas

Das leben ist kein probelauf!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det är antagligen "microswitchen" som behöver bytas. En ganska enkel konstruktion som kanske fått in för mycket smuts för att fungera ordentligt.

----
BMW CS/SC #6212
Ja
3
Jaybee
520d Touring -10
Jag löste det genom att åka in på en verkstad. Det var microbrytaren som man trycker på när man ska öppna bagageluckan som var trasig. Det hade gått hål i gummit kunde man se när man tog loss den.

Verkstadsbesöket tog ca 2 min, ta loss den gamla tog 10 s och montera en ny ungefär lika lång tid. Jag kommer inte ihåg vad det kostade men billigare än jag hade förväntat mig.
Br
2
Bruskenator
520dA Touring -11
Jag har samma problem med min 520dT -11. Med största sannolikhet är det microbrytaren som är kass även på min. Man ser att gummit är sprucket på "knappen" man trycker på. Men hur tar man bort den? Går det att göra när luckan är stängd, eller måste man öppna den först (vilket alltså inte går)?

Jag läste i en annan tråd här på forumet om någon som också hade detta problem, men som hittade en "emergency trunk release" vid batteriet. Jag har även sett bilder på en sån i andra forum på nätet, men givetvis har inte min bil någon sådan. Jag har legat i bakluckan på bilen i flera timmar och letat...
Vet någon varför det finns en emergency trunk release på vissa bilar, men inte på alla? Hänger det ihop med någon specifik utrustning, eller finns det inte på vissa marknader? Jag tror iofs att min bil är svensksåld, men är inte helt 100 säker.

En märklig detalj är att jag var på Novation idag (BMW i Uppsala) och de hade aldrig hört talas om det här problemet. När jag sökt på nätet har jag hittat många som har haft det här problemet med F11 bilarna. Det var till och med en mekaniker med ut och kollade på bilen, men han visste inte vad man skulle göra. Jag fick boka en tid för felsökning (om 3 veckor och jag ska åka på bilsemester nästa vecka...) Jag har haft många BMW genom åren och är i övrigt extremt nöjd med Novation, men nu blev jag lite besviken. Kanske var de vassa killarna på semester?
Br
2
Bruskenator
520dA Touring -11
Japp, det var knappen på bakluckan som var trasig, men nu är den bytt. Novation fixade det på en lagom lång fikarast.
Kalaset gick lös på ca 400kr inkl bytet, helt ok tycker jag.

Novation sa att de bytt på en annan F11 tidigare i veckan, så det verkar vara ett rätt vanligt problem på dessa bilar.
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Hej,

Samma för mig! Bytte på parkeringen utanför en BMW verkstad i Spanien. 28 Euro gick det på och byttes på 5 minuter.

Dock var det inte mikrobrytaren som var dålig utan damasken som sitter runt själva knappen som hade spruckit.

Som skrevs ovan så är detta nog ganska vanligt...

Mvh Andreas

Das leben ist kein probelauf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.