AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.041

Plötsligt tappad tomgång och ryckighet på låga varv, 2000 -69

Har en BMW 2000 -69 med Solex 40 PDSI förgasare, som plötsligt tappat tomgång och går dåligt på låga varv och lätt belastning.

Bakgrund och felbeskrivning:

Förra året köpte jag en 2000 -69 som gått väldigt lite de senaste åren. Efter en del fix körde jag kanske 200 mil innan den ställdes av för hösten. Lättstartad, jämn och fin gång, tomgång runt 800 rpm. Mysig bil.

I år har den pga väntan på ny slavcylinder inte körts, bara startats och varmkörts, förrän igår.
Startar fint, tomgång och gångkultur likt förra året. Jag njuter ett par mil när jag märker att tomgången successivt sjunker ner mot 500-600 varv. För att till slut försvinna helt.

Samtidigt som tomgången sjönk gick bilen sämre och sämre på låg belastning. Ryckte.
Under gaspådrag gick den fint, men jämn fart 60-80km på fyran fungerade dåligt. Körde hem och upp med huven.

Motorn var omöjlig att hålla på jämna varv utan den kunde på jämn gas varva upp till 3000 varv för att därefter sjunka ned till 1500, gå ojämnt några sekunder, varva upp till 2500, gå jämt i några sekunder och sedan tvärdö. Om man mötte med gas när den höll på att dö varvade den genast upp igen.

Har rengjort enligt rekommendationer i Haynes och instruktionsboken:
- Nätfiltret, det cylinderformade, i bränslepumpen som man kommer åt underifrån.
- Flottörkammaren
- Tomgångsmunstycket
- Reglerskruven för tomgångsblandning

Eftersom den stått länge har jag även tillsatt en flaska rengöring och karburatorsprit.

Första gången vi rengjorde var det en hel del smuts i filtrena. Därefter har vi varmkört , låtit svalna och rengjort igen 4 gånger. Mindre smuts varje gång för att nu senast inte se något alls.

Motorn går bättre och jämnare för varje gång men det finns fortfarande ingen tomgång och den har svårt att gå jämnt under 1800-2000 varv. På högre varv går den fint.

Har beställt nytt fördelarlock, rotor och brytarspetsar men det är lite leveranstid.
Har gått över tändkablar, anslutningar, sökt luftläckor, kollat jordpunkter mm.

Tomgångsskruv och reglerskruven för tomgångsblandningen står ”enligt boken”. Där det fungerade senast.

Tändinställning har jag inte utrustning för att kolla.

Vad gör man härnäst...?

Tack på förhand /Niclas
Btw, bilen befinner sig i Växjö. Om jag behöver lämna in den - finns det någon i närområdet som är duktig på gamla förgasarbilar?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skulle gissa att du fixar problemet om du:
- plockar isär förgasaren helt, gör rent alla delar samt blåser rent alla kanaler och munstycken
- byter ut delar som ser "trasiga" ut
- plockar ihop förgasaren och ställer in alla mått som dom skall vara

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ett bensinfilter precis före förgasaren kan också vara bra att sätta dit

Per L
Nu vet jag inte hur det är på din Solex men den Solex (Zenith) jag känner till från min Ascona B hade en "tomgångssoleonid" har jag för mig, en rund cylindrisk sak med en elsladd till...Om du har en sån, kontrollera att den fungerar?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Du har ett fast munstycke som ser ut som en
Sexkantskalle med skruvspår. Det är ett fast
tomgångs munstycke. Tag ur detta o rengör.
Starta bilen innan du sätter tillbaka det.
Eller rengör hela förgasaren och som sagts innan
Ett bensin filter på slangen.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gamla Be-Te är super på dessa. Ligger
vid gamla bilprovningen, där taungs karosseri
låg tidigare. Ett stenkast från autoexperten.

Mvh Jonas B
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hade precis samma problem med tomgången på min 2000-69 som jag hade för 30 år sedan.
Det räckte med att rengöra munstycket Brynet beskriver, för att den skulle fungera några månader igen, innan det var dags nästa gång.
Ett extra bränslefilter innan förgasaren hade nog hjälpt.

/Stefan
Tack för alla bra förslag och förklaringar på hur arbetena ska göras.

Efter rengöring med förgasaren monterad på bilen går bilen bra på tomgång och upp till ca 2400 varv. Där börjar den misstända. Vilket den inte gjort tidigare

Har beställt nytt fördelarlock, rotor, brytare och kondensator men inte monterat ännu. Hoppas det är rätt väg att gå.

Dawwe - bra förslag, men den här är för gammal för sådana moderniteter.

Per L - Tack. Att plocka ned i molekyler går nog bra men att få ihop det fungerande igen... Jag tror det ligger över min kunskapsnivå.
Vi har plockat bort och rengjort de munstycken och filter som kan plockas bort med förgasaren på plats. Med lite tur kanske det och ett filter räcker.

Brynet - Har haft borta munstycket enligt din instruktion men jag startade inte med munstycket urplockat. Ska prova det också.
Tackar för förslaget om Gamla Be-Te - om inte nya tändprylar fungerar får de titta på bilen.

Tillägg

Otto - tack, det låter som att vi skulle kunna vara inne på rätt spår.

/Niclas
Finns det andra handböcker än Haynes till en gammal Neue Klasse? Jag har Länk idag men hade gärna haft ett komplement?

Sökt men hittar inget. Finns det?

Har sett denna men verkar svår att hitta
Länk

/Niclas
Tänkte jag skulle uppdatera med att det har löst sig.

Det var mest troligt ett antal samverkande felkällor
- Smuts i förgasare, rengjort.
- Smuts i munstycke, rengjort.
- Möjligen inte helt kuranta tänddelar, bytta.
- Huvudorsaken var att ett munstycke som stryper flödet från flottörkammaren inte satt helt korrekt och därmed fick bilen att gå alldeles för fett. Inte helt lätthittat men tack vare rutinen hos äldre bilrutinerade herrar löste det sig.

Tack alla som jag pratat med, alla som kommit med bra uppslag här på forumet, ni på Klassikers träff med likadana bilar som haft liknande symptom mfl som tagit sig tid.

Nu går bilen bättre än någonsin och längtan till påställningen är svår :)

/Niclas
Besvarar min egen fråga om verkstadshandbok till BMW 2000 Neue Klasse.

Veloce Press har börjat nytrycka en gammal serie manualer från AutoBook Autopress.
Länk

Haynes och Veloce är bra komplement till varandra, Veloce har betydligt bättre och tydligare sprängskisser.

Drygt 200 spänn. Billigt!

/Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.