|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 540i/6 touring tillverkad 1997-09-08, dvs går som modellår -98 Bekymret jag har är att jag idag var inne på bilprovningen och besiktigade bilen. Fick tvåa på strålkastare halvljus, otillåten ändring. Verkar tydligen som jag inte har xenon från fabrik på min 540, satt prefacelift strålkastare med xenon på bilen när jag köpte den 2011 och jag bytte sedan till faceliftstrålkastare 2012, har besiktigat tre gånger med xenon utan bekymmer men nu anmärkte de på det. Har kollat utrustningslistan och står inget om xenon. Jag trodde det var standard på 540 med xenon men det är det alltså inte? Jag har hjulet bredvid dimmljusknappen för manuell justering och har man original xenon ska den inte finnas där tydligen. Mina lampor åker upp o ner när ja slår på dem. Lagom retligt detta när jag precis har lagt ner tid på att byta justerpinnarna i båda strålkastarna innan besiktning.. | |
|
-99 blev xenon standard: Länk Om man har xenon så ska man inte ha någon manuell nivåreglering, utan den ska vara automatiskt med hjälp av sensorer. |
|
| Xenon var aldrig standard på 540i, först till 2014årsmodell blev det standard på icke M5. I Sverige var xenon standard på E39 99-04årsmodell. Mvh Stephan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du får fixa några beggade halogenlyktor som besiktningslampor, är ju rätt snabbt att byta. Det krävs automatisk ljusnivåreglering (inte det du ser när du startar bilen) utan ett eget system med sensorer på främre länkarm och på bakaxeln samt lyktspolning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja precis, har sett i modellguiden att de var standard från - 99 tänkte dock att de kunde vara annorlunda med tysksåld. Har redan börjat leta efter ett par strålkastare med halogen. Tanken är att sälja 540in efter detta är fixat då jag åker M5 nu istället. |
|
|
Det var svensk standard med xenon på 99-04års E39, sedan togs den standarden bort så det finns både E60 och F10:or med halogen som är svensksålda. Av din modell 540iT/6 E39 M62 DJ51 har 73,9 % xenonljus, 346 av 468 byggda. |
|
|
Hej, har samma problem. Kan man koppla in halogenstrålkastare med samma kablage som xenon versionen? Jag har inte konverterat min bil själv och är osäker på vad man behöver skaffa för att konvertera tillbaka till original. Har xenon facelift version och tänkte köpa begagnade pre facelift halogen. Sorry om jag kapar tråden, men det kanske tillför något. |
|
|
Tack för svaret Stephen. M_ekman det gör inget! Jag har för mig att kontakterna till heljus och justermotorn är samma. Blinkers och position vet jag inte är samma. Halvljus borde nog skilja också. |
|
| Min gamla 540 var en tysksåld -99 utan xenon. Så det är nog som ni säger att det var standard endast på svensksålda. | |
|
Problemet kan väl inte vara att den såldes ny med halogen. Så länge man gör en komplett konvertering så som Hasso nämner så kan den godkännas. Men ska man sälja bilen blir det nog lite väl mycket jobb. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.