|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått lite problem med en bil jag köpte på en bilfirma i slutet på maj i år. Bilen i fråga är en Bmw 320 e92 -07.För några veckor sedan så tändes motorlampan,dock inga märkbara fel på bilen. När jag köpte den så fick jag 6mån begagnatgaranti hos Autoconcept,så jag kontaktade dom för att få reda på hur jag skulle gå vidare med detta.Jag blev ombedd att lämna in bilen på verkstad för felsökning,så jag lämnade in den på en Bmw-verkstad där det konstaterades att nox-sensorn var boven i dramat.Dom hade ingen hemma,så jag fick en ny tid några veckor senare då den skulle bytas.Dagen innan jag skulle lämna in bilen ringde verkstaden och sa att Autoconcept fortfarande inte svarat på offerten,så vi bestämde oss för att avvakta med reparation tills allt var klart. I måndags blev jag uppringd av Bmw-verkstaden igen som nu hade fått till svar från Autoconcept att dom inte godkände reparationen.Jag ringde då upp Autoconcept för att fråga varför,och fick till svar att min försäkring inte täckte just nox-sensorn.Bmw hade även räknat med byte av katalysatorer,och hela reparationen skulle gå på 26000:-.Om katalysatorerna verkligen är brända och behöver bytas eller inte vet jag inget om,men den totala kostnaden skulle iaf bli 26000:-. Blev fruktansvärt irriterad och slängde på luren i örat på skaderegleraren.Senare på kvällen mejlade jag Autoconcept och bad dom ringa upp mej dagen efter för att få vissa saker förklarade,men har dock inte hört ett ljud av dom sedan dess,och vill inte heller för den delen... Eftersom jag köpte bilen på firma tänkte jag att någon slags skyldighet måste ju även firman ha då det är en så pass ny och "dyr" bil,samt att det inte ens är 3 månader sedan jag köpte den. Har läst på lite om detta nu,och om bilen är varudeklarerad (som den ska vara när man köper hos en handlare) så verkar det gå att lösa iaf.Problemet är nu att jag inte kan hitta någon varudeklaration bland alla papper från affären!Jag är dock 99% säker på att vi gick igenom varudeklarationen vid köpet.Går det att kontakta handlaren såhär i efterhand och be om varudeklarationen igen (om det nu ens finns någon?) Och i värsta fall,om det inte finns någon varudeklaration,är det helt kört då? Ska även tillägga att den köptes väl inte hos en handlare med bästa ryktet direkt.Undersökte dock bilen och dess historik grundligt innan köp,och förutom detta är jag helnöjd med bilen och har inte drabbats av några andra överraskningar. Då jag ännu inte pratat med firman där bilen köptes så vill jag inte hänga ut dom här än,men har läst andra historier om dom,och jag räknar inte med att få någon reparation betald. Det jag är mest intresserad av är vilka lagliga vägar jag kan ta för att vara till så mycket besvär som möjligt,OM jag inte får någon reparation betald,alt. ekonomist ersättning.Låt säga att bilen inte var varudeklarerad vid köpet,kan dom få problem om det kommer fram att dom sålt flera bilar som inte varit varudeklarerade? Och,till sist,kan jag till en början kontakta firman i efterhand för att få reda på om bilen var varudeklarerad vid köpet,och isf få någon slags kopia,eller är detta inget som sparas hos firmorna?Det borde det ju vara känns det som. Ha en trevlig fredagskväll! Mvh | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Hej Har inget bra svar angående ansvaret. Det jag funderar på är om Autoconcept drar öronen åt sig för katalysatorbyte? Rimligt borde vara sensorbyte, därefter om avgasvärden är dåliga kanske man bör leta vidare på mer felorsaker. Känns som verkstaden försöker hugga när möjligheten finns. |
|
Tack för svaren! Jag tänker likadant ang. bytet av katalysatorerna. Ska ringa bilfirman på måndag och höra vad dom har att säga iaf.Jag har som sagt inga förhoppningar om att få reparationen betald,och det är inte heller det som är problemet,Bilen är 7 år gammal och har gått 12000mil,sånt händer,men jag har läst mängder av liknande historier om båda företagen,så om det på något sätt går att få fram om någon av dom har gjort något fel så vill jag ha reda på det. Verkar bilfirman knepig så beställer jag en nox-sensor och byter den och släcker felkoden själv,och hoppas på att kattarna inte tagit stryk,men det har jag svårt att tänka mej.Sensorn måste ju hursomhelst bytas så fort som möjligt för att inte skada katalysatorerna mer än nödvändigt. Mvh |
|
|
Angående Autoconcept så är det enklaste svaret att INGEN som blivit pålurad att de är så bra verkar vara nöjd när man vill använda försäkringen. Seriösa bilhandlare befattar sig ju inte med dem, utan står för eventuella garantiåtaganden själva beroende på vad som avtalas vid köpet. Är bilen köpt på Michel & Co, eftersom du läst "mängder av liknande historier" om dem? |
|
|
Svaret är snarare att få handlare står för sina egna garantier själv. Bilia Maxi Trygg, BMW Premium Selection, Audi Selected, Mercedes StarClass = alla dessa garantier hanteras av externa försäkringsbolag (dock ej Autoconcept utan If). Sedan är det en fråga hur man frontar åtagandet utåt, om det verkar som att du får pengar direkt av handlaren eller ett försäkringsbolag. Alla handlare har dock 100% ansvar mot kunden enligt konsumentköplagen. Man kan aldrig skita i en reklamation och bara hänvisa till ett försäkringsbolag. ------- //Lövet |
|
|
Hej! Nej bilen är köpt hos en handlare i Småland.Sitter just nu och väntar på att dom ska ringa upp mej då dom var upptagna när jag ringde för 5 min sedan.Wish me luck! Mvh |
|
| Ja, då får vi nog önska good luck om du väntar på att bli uppringd, | |
|
Ring själv igen imorgon... ------- //Lövet |
|
|
Väntade 10 min, sedan gick jag ut och klippte gräset. Blev dock förvånad när jag kom in och såg att dom faktiskt hade ringt! Ringer tillbaka till dom imorgon. Fortsättning följer. Mvh |
|
|
Häng ut firman om dom inte hjälper dig. |
|
|
Har glömt att uppdatera här såg jag! Pratade med bilfirman förra veckan, och dom var väldigt trevliga och tillmötesgående (än så länge iaf). Skulle ha lämnat in bilen till dom igår då dom själva ville kolla på den och läsa felkoder, vilket är förståeligt. Problemet är bara att efter en längre tur i lördags så körde jag över en järnvägsövergång i ganska hög hastighet, vilket resulterade i att bilen hoppade till ganska ordentligt, och samtidigt slocknade motorlampan som lyst dom sista 3 veckorna???? Ligger inte heller kvar några lagrade felkoder. Hur kan detta hända? Om inte annat så vet jag hur jag ska göra nästa gång motorlampan tänds... Hursomhelst så får jag väl vänta tills den tänds nästa gång igen och lämna in bilen då. (Och försöka undvika guppen oå vögen dit...) Mvh |
|
| Många gånger är det dåligt batteri som orsakar alla möjliga varningslampor och felkoder. Det kanske blev fulladdat när det va ute och långkörde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.