AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.611

Z3 2,2 - 2002 Anmärkning på OBD-felkod vid besiktning

Ge
13
Gekko
BMW Z3 , 2,2 california ed - 02
Var och besiktigade min bil och allt var grönt bortsett ifrån:

Fordonet har följande fel:

(EG: 8.2.1.1) omborddiagnossystem , felkod(er) identifierad P0155 O2-sensorvärmare ( bank 2, sensor 1 )

Någon som vet vad det är l ? Det lyser inga lampor i instrumentpanelen .
Har aldrig varit med om att de kopplar upp bilen mot en dator tidigare
Tack

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Gordon, nåonting med luftmassemätaren om man Googlar. Försökte de nollställa koden? Vet inte hur de jobbar på bilprovningen men bilarna lagrar ju felkoder så den behöver ju inte vara aktuell.

Har powerpostat dig.

Min bil:

Länk

Ge
13
Gekko
Nej de sa åt mig att åtgärda felet . Märkligt dock , som tidigare nämt så har aldrig någon på bilprovningen kopplat upp BMW-n mot en dator .

På bensinbilar producerade 2002 eller senare görs en elektronisk miljökontroll. Då läser man av samtliga felkoder som påverkar bilens utsläpp. Skaffa en felkodsläsare. Din felkod kan ha uppstått vid ett enstaka tillfälle för länge sedan. Släck den och kör in! Kvarstår felet, är det bara att fixa. En del felkodsläsare är bra och inte speciellt dyra. Se bifogad länk. Du måste även skaffa en speciell adapter som gör att kontaken passar till BMW's runda uttag.

Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Är det på tillverkningsdatum eller årsmodell de går på? Min 540 -02 kopplar de aldrig upp, tillverkad oktober -01.
Angående diagnosverktyg så tyckerr denna ett bättre och mer användbart alternativ. 590 kr inkl 20-pins adapter och mycket kraftfull! Kan även koda bilen.

Länk

Min bil:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som att förvärmningen till främre lambdasonden i bakre grenröret har givit felkod.
Problemet är att bilprovningen inte ser om det är ett "historiskt" fel eller om det fortfarande är aktuellt.

Börja med att göra en felkodsavläsning och därefter släck felkoden och kör lite och gör en ny felkodsavläsning och se om den kommit tillbaka - om inte kan du köra in och besiktiga igen utan att göra mer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ang. adapter så är jag tämligen säker på att du inte behöver det på din bil. Åtminstone på årsmodell 1999 och framåt sitter det ett riktigt OBD2-uttag under ratten där du kan koppla in dig.

/Masten
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Masten, det är helt riktigt men där kommer man bara åt motormodulen. Vill man få kontakt med övriga moduler måste man ha 20-pins adaptern.

Min bil:

Länk

Ge
13
Gekko
Stort tack för era inlägg , fantastiskt forum detta .

px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Leasar en BMW 320d Touring -14
Jag köpte OBD2-adapter på Kjell & Co. Den kopplar via eget Wifi till min iPhone. På iPhonen har jag laddat hem en app som heter OBD Fusion. Den appen läser bl a felkoder på motorn, airbag etc. Appen kostade 75 spänn. Ja, den även raderar felkoder. Den mäter även varvtal, förbrukning etc. under färd.
Riktigt enkelt och bra.

//Bengt
px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
... och adaptern kostade 399:-

//Bengt
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
pxxxber, kommer du åt alla moduler?
ABS, SRS, IKE, IHKA, etc etc? Finns några kodningsmöjligheter?
Jag har kört Torque med ett ELM interface men den läste bara motormodulen och missade faktiskt vissa felkoder. De flesta såna här brukar bara läsa motormodulen, speciellt på äldre bilar.
Vad hittar den i din -00? Är det inte ett 20 pins uttag i den i motorutrymmet.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ge
13
Gekko
Hej Bengt ,

Fantastiska nyheter !

Tack

px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Nu har jag varit ute och kollat vad jag får för data och det är nog som olaO säger, adaptern i OBD2 uttaget under instrumentbrädan, den läser nog motorn. Jag hade för mig att jag hade släckt airbaglampan men är nu osäker. Dock släckte jag flera felkoder som hade med motorn att göra. Tyvärr så är jag lite dålig på de olika koderna men det är möjligt att lägga in egna sk PIDS i appen. I alla fall så kan man släcka diverse fel som har med motorn att göra. En annan grej är då den sk dashborden där man har sex olika mätare, hastighet, varvtal, bränsleförbrukning etc, etc.

//Bengt
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bengt det var det jag misstänkte, de här läsarna som inte är BMW-special tar oftast bara motorn. Lite kul är det ju att få diverse mätare med live data när man är ute och kör men jag ser det mer som ett komplement till ett "riktigt" diagnosverktyg. Dessutom är det ju ungefär samma pengar det handlar om.

Tackar för din återkoppling!

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.