AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.767

E34 525i - 1993 med M50b25 läcker olja varifrån? Bild finns!

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sveamannen : Inte roligt att oljestickan visar fel - fast låter som ett väldigt udda fel. För du har väl fortfarande "manuell" oljesticka (dvs ingen elektrisk) på den motorn - eller hur?

Men hur vet du med säkerhet att oljestickan visar fel nivå?

Kan du beskriva hur du kopplar ihop felaktig oljenivå med oljeläckage? Jag hängde inte riktigt med där.
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Om jag precis bytt olja och hällt på 6,5 liter, vilket min motor ska ha, då kan man konstatera att stickan visar fel.
Den enda förklaringen som jag kan se.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, misstänkte det var något sådant :-)

När du dränerar oljan så får du inte ut all olja, det är alltid en del olja kvar i både toppen och botten. Deras uppgift på 6.5 liter syftas på en helt fnösketorr motor - alltså inget du kommer att stöta på i verkligheten.

Om man dessutom gör misstaget att sätta tillbaka oljedräneringespluggen innan man tagit bort oljefiltret så lämnar man kvar uppskattningsvis ytterligare 0.5 liter i motorn.

Så när du fyller på så blir det oftast alltid lite mindre du fyller på än vad som uppges i vätkesvolymtabellen. Dessa volymtabeller är dessutom inte helt 100% exakta ned till sista centiliter.

Volymtabellerna är dessutom där bara för tekniska uppgifter. Korrekt procedur av påfyllning av olja står på ett annat ställe i manualen och innebär att man gör den sista kollen med oljestickan.

EDIT : I manualer numera tar de naturligtvis inte upp ett helt oljebyte insåg jag nu, de går endast igenom korrekt procedur att läsa av oljenivån (parkera på jämn yta, låt motorn vara av i 5 min, 1 liter mellan max och min strecket).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det rätt oljesticka då?
Kan ju vara någon som bytt till en annan sort av någon anledning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade precis samma tanke igår om oljestickan, har läst här på forumet att någon haft en felaktig oljesticka.

Dock enkelt att kolla, det bör stå ett litet sjusiffrigt nummer någonstans på oljestickan. Det kan sedan jämföras med ETK.
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Tack för tipset om numret på stickan, ska kolla i kväll.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer nu ihåg att det var någon tidigare tråd om en oljesticka som visade fel nivå - då var det själva oljeröret (där stickan löper i) som hade krupit upp från hålet i tråget - så hela stickan kom lite för långt upp i förhållande till sitt tänkta läge.
Kan vara värt att kolla upp.

Mvh
Johan B

Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Idén med röret till oljestickan låter väldigt troligt då oljestickan sitter hårt som fan, känns som om man ska dra sönder den varje gång man kollar oljan.
Men hur ser man det? Eller är bara att försöka banka ner den ?
Med BMW slangens resonemang har jag ju troligtvis för mycket olja i redan med 6,5 liter påfyllda,men den läcker inte längre iallafall.Tack för goda råd som gör mig till en bättre BMW ägare.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, så trögt ska det inte vara att lossa oljestickan.

Se efter om röret har några skador i form av bucklor, skrapmärken eller orundheter. Speciellt längst upp vid öppningen, känn efter om formen där är oval eller om det finns några skrapärken eller djupa märken.

När man lossar ett oljerör är det lockande att bara ta en polygrip längst upp vid öppningen och trycka till och vrida runt. Är man oförsiktig är det väldigt lätt hänt att man deformerar röret. Och då blir det väldigt svårt att få översta delen av oljestickan (där o-ringen sitter) att passa i röret översta del.

@Sveamannen : Om du kollar på oljestickan idagsläget (gärna när motorn varit avstängd minst 5 minuter eller mer), var någonstans på oljestickan är nivån nu?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Röret till oljestickan skall ha en liten fläns längst ner mot tråget (en liten del under flänsen sticker ner i själva hålet i tråget) - så kolla så det inte är ett mellanrum mellan flänsen på röret och tråget.

Mvh
Johan B

Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
BMW slangen, oljenivån med varm motor efter10 min är vid minstrecket.
Inga skador på röret och det är bara första gången stickan sitter hårt, när jag torkat av den och sticker ner och drar upp den igen så är det normalt motstånd.
Johan B, har inte varit under och kollat flänsen än.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det är rätt oljesticka och röret sitter rätt så är det ingen fara med din oljenivå. Fast jag hade förväntat mig att det skulle vara det omvända, dvs att det skulle vara lte över max-strecket istället.

Men nu ligger den vid min-strecket, så det är läge att hälla i mellan 0.5-1.0 liter olja. Det är ca 1 liter emellan min- och max-strecket.

Att den är trög kan möjligtvis bero på dålig/gammal o-ring, eller om det är någon typ av beläggning eller "inbrända" oljerester som sitter inuti röret. Ta en titt om du ser något de översta 5 cm i öppningen med en ficklampa. Om det ser rent ut så är det inte omöjligt att du bara behöver en ny oljesticka.

Det bör nog gå att byta o-ring på nuvarande, men köper du en ny så får du både ny o-ring och en garanti att det är rätt oljesticka till din motor.

En sådan bör inte kosta så mycket. Ska kolla vad min kostade till min M30B35 för några år sedan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såg att Schmiedmann hade oljesticka, dock bara till E39 M52/M54
Länk

Men där kostar det 180 SEK, så utgå ifrån att det kostar max 200 SEK för en ny oljesticka.

Här är o-ringarna jag tänker på. Verkar ju faktiskt vara vanliga standard o-ringar och ska inte vara några problem att byta. Har du sådana o-ringar i exakt samma dimensioner så kan det ju vara värt att byta. Annars är det enklare att bara köpa ny sticka
Länk

Notera att det bara är en teori från min sida att nya o-ringar skulle avhjälpa problemet, men det låter rimligt att om o-ringarna är gamla och blivit hårda och oleastiska så kan man tänka sig att man får liknande problem du har.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
okej! värkar inte vara så lätt att byta packningarna över kamkedjan :( men rengjorde en gång till ordentligt för att försäkra mig om att det inte var gammal olja! körde en dag och kollade under bilen då såg det ut så här!

Länk

är olja i dom inringade områderna även på en liten del av remhjulet?:S

kollade även numret på oljestickan som var 1 720 875 googlade det och det värkar stämma!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det bara i det inringade området läcker olja? Inte längre upp?

Iallafall så är det vanligt att det läcker vid skarven mellan två packningar. Där får man alltid lägga en liten smal sträng av tätningsmedel (där packningarna möts) för att få tätt.

Men gissningsvis är det därifrån en hel del olja läcker, gravitation och fartvind leder det nedåt och bakåt.

Men då ska du INTE ha något oljeläckage OVANFÖR denna punkt. Har du det så har du fler oljeläckage.

De här packningar blir ju hårda med tiden och behöver förr eller senare bytas. I det här fallet så är det packningen till nedre kamkedjekåpan som behöver bytas.

Men eftersom man tar bort vibrationsdämpare och hela kåpan och lite andra saker så är det lika bra att byta alla packningar, är nedre dålig så är troligtvis övre också dålig. Och eftersom man måste släppa lite på oljetråget så kan man passa på att byta denna packning också - den ger förr eller senare också. Men passa på att göra detta när du ändåså ska göra ett oljebyte (då oljan måste tömmas).
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Var ute i garaget i dag för att kolla flänsen på röret till stickan, den satt där den skulle. Numret på stickan var rätt vad jag kan se. Men oljeläckaget är kvar och ser ut att komma från strax över turbon, som från slangen från lmm.läcker så lite att det inte syns på marken/asfalten där jag står. Hade även lite annat jobb med rostiga bromsrör och mek med hobbybilen. 45 min senare var det dags att ta sig hemåt och fick för mig att kolla oljan,
Och nu förstår jag hur enastående välbyggd en BMW är,plötsligt gick oljestickan lätt att dra upp, Och den visade precis som BMWslangen hade förutspått, i överkant på max på stickan.
Jag tolkar det som att , försök inte att lyfta motorn i en liten plastring, vänta tills den ger dig tillåtelse😛
Jag har varit för snabb med att kolla oljan efter stopp.
Kan möjligtvis läckaget ha med att göra att jag inte har något undertryck i motorn, lossar jag på oljepåfyllningslocket med motorn i gång och låter locket ligga kvar, så sipprar det ut oljerök.
Bytte till den nya typen av oljeseparatorfilter som liknar ett luftfilter i miniatyr, för ett år sedan, och efter det läcker det olja, men har även haft alldeles för mycket olja i motorn .

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack verkar som min motor behöver en rejäl översyn när det gäller packningar!
Får nog bli att ta ur den och byta alla packningar

Tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.