AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.768

E34 525i - 1993 med M50b25 läcker olja varifrån? Bild finns!

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Min e34 525i läcker olja men hittar inte vad det kommer ifrån!!?? Har bytt ventilkåpspackningen men blev inte bättre!
ser ut som det rinner ner på motorfästet

kolla gärna bilder och kom med tips!

Länk

Länk

Länk

Tacksam för tips!
Ventilkåpspackningen skulle jag tippa på.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Som jag skrev så är dem redan bytt utan bättre resultat:(
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
jag böt min ventilkåpspackning så blev de sämre.. tro de eller ej men de rann bara mer ojla :d

svängde förbi och köpte värmetålig packnings silikon och smetade under packningen och nu äre tätt som faaaaan
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Gjorde precis likadant smeta på massa packningsmassa innan ja la på packningen så bör inte va den:/
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Gör en motortvätt, så bör du se vart det läcker ifrån?

Vänligen
Mattias
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har gjort det men blir kladdigt direkt typ överallt:(
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Exakt sådär såg det ut när vevhusventilationen blev tät på min M54B25, då rök ventilkåpspackningen och grenröret blev smetat med motorolja.
Fast M50 har väl inte det problemet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har svårt att få ut något användbart av bilderna.

Ska bilderna försöka visa att hela högra främre delen av blocket är mer eller mindre täckt med ny fräsch olja?
För tittar man bakom motorstödet ser det ut som olja och smuts som samlats under lång tid.
Men tittar man framför motorstödet så ser det ut som det rengjorts (för att lättare se oljeläcka) och att det redan hunnit rinna ny olja över hela sidan av blocket.

Är det rätt tolkning av bilderna?

Det är helt enkelt bara att gå uppåt och framåt (fläkt och fartvind har en tendens att dra olja bakåt) och inspektera varenda millimeter och var det kommer ifrån.

Huvudfrågan är ju egentligen - finns det olja ovanför/vid grenrören eller inte. Dvs är det blocket, toppen eller skarven som läcker? Divide and conquer, dvs dela upp problemet - uteslöt delar som inte kan vara bidragande och reducera misstänkta området tills du hittat det.

Skulle du inte hitta det så kan ett alternativ vara att hälla UV-känsliga färgpigment i motorn och kolla med UV-ljus för att se var ny olja kommer ut. Men du har bara one shot på detta, när det väl läckt ut en del kan du inte se den nya oljan mot den gamla och det blir svårt att hitta källan till läckan. Men det är ofta uppåt och framåt.

På din beskrivning låter det som det läcker ganska mycket. Borde alltså inte ta många minuter på tomgång innan det börja läcka ut ny olja - så på det sättet är det isåfall ett tacksamt problem att felsöka.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det är korekt bmw-slangen vet att bilderna är väldigt svåra att läsa, vad jag kan se så är det ingen olja ovanför grenröret! men ska göra ett 3e försök att tvätta motorn så får jag hålla koll varje gång ja kört på om det läckt!

tack så länge!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
ursäkta sen uppdate men nu har jag tvättat och hittat att det läcker lite här

Länk

Men visst är detta motorvärmare till kylarvattnet ?
borde ju inte läcka olja då eller?

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, det där är värmeelementet som värmer upp kylarvattnet.

Nej, där ska det bara läcka kylarvatten. Nu är det som sagt svårt att avgöra på bild, men det där ser ut som vanligt kylarvatten som läcker ut där. Ingen olja.

Kylarvattnet som är (ska vara) en blandning av 50/50 vatten och glykol har ju en aningens annorlunda konsistens än rent vatten.

Men du enkelt avgöra vad det är, ta lite på fingerspetsen och smaka med tungspetsen på det. Troligtvis är det väldigt bittert, då är det kylarvatten. Kan också vara väldigt sött, då är det fortfarande kylarvatten.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det var bara kylarvatten så la lite kemisk metall runt å hoppas det slutar läcka!

Tog lite nya bilder efter en tvätt

Länk

Länk

Det enda jag kan tänka mig är om det är oljetrågspackningen och oljan förs bakåt pga motorfläkten? eller är jag helt ute och cyklar?

Den är ju rätt kelig att byta i onödan!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Det var bara kylarvatten så la lite kemisk metall
>> runt å hoppas det slutar läcka!
Ok, så du har bekräftat att det var kylarvatten som läckte - vad bra! Får hoppas lagningen räcker, annars får man ta bort värmeelementet och täta det riktigt. Eller om du inte användet det, ta bort det helt och sätt en vanlig plugg där.

Vad handlade resten av inlägget om? Läckan fixades ju, se ovan. Får inte ihop logiken i inlägget.

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det lilla runt värme elementet var kylarvatten men de läcker fortfarande mkt olja! Se dom senaste bilderna dom e tagna 10 minuter efter motortvätt! Och det är olja inte vatten!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då förstår jag (inlägget var dock lite svårt att förstå).

Du har helt rätt, olja förs mycket lätt bakåt med hjälp av fartvinden. Men den rinner aldrig uppåt. Så om du har olja ovanför oljetrågspackningen, då kan det inte vara den som är orsaken.

Det gäller att klura ut oljans ursprung, vilket inte är helt lätt med ny fräsch olja. För en gångs skull är det bättre med nedsmutsad olja :-)

Kan du ringa in bilderna var (i höjdled) oljan börjar, dvs var är den högsta punkten som du hittar nyläckt olja?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej okej! då har jag svårt att tro att det är oljetrågspackningen!

skit svårt att få bra bild försökte ta en underifrån denna gång och ringat in dom värst drabbade områderna!

Länk

Tycker faktiskt det känns som det läcker från topplocket kan detta va möjligt?
i så fall är det möjligt att det räcker å dra åt topplocksbultarna???
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Nu la jag visst upp fel bild här kommer den jag tog sist!

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara riktigt klurigt att ta bilder ibland - men tycker du lyckats riktigt bra!

Aha, ok. Gamla hederliga kamkedjekåpan som läcker. Fram på motorn sitter kamkedjan och den täcks av diverse kåpor. Varierar lite från motor till motor hur detta ser ut.

Men det består av tre delar och alla tre kan läcka till.

Du har övre kamkedjekåpa
Länk

Du har nedre
Länk

Och den översta delen av kedjan täcks av själva ventilkåpan
Länk

Efter 25 år börjar det läcka där - tror jag har en mumsig bild från min motor kring detta område.

Antingen tvättar du rent för att se om det är på ett visst ställe det läcker extra mycket. Eller så byter du alla packningar på en gång när du ändåså är där. Ska du byta en packning kan du lika gärna byta alla packningar (glöm inte bort packboxarna - de kan börja läcka en hel del när de blir gamla).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kan du se hur det kan se ut
Länk

Olja och smuts har blandats under lång tid (25 år). Notera spåren uppe vid pinnskruven, drog lite med en skruvmejsel för att se hur tjockt lager med skit det var - och det var tjockt :-)
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Ursäkta en dum fråga, har du rätt mängd olja i den?
Har själv råkat ut för samma sak på min m57a ,har jagat ett oljeläckage i nästan ett år, men efter senaste oljebytet läcker det inte längre och oljestickan visar fel, 6,5 liter och det når upp till strax under minsta nivå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.