|
|
|
|---|---|
|
Har senaste veckan fått nys om ett antal M5:or till salu för överkomliga 250.000:-. Det handlar givetvis om första årsmodellen, mätarställningar mellan 10 och 15.000 mil, fullservat, "fullutrustat", en ägare etc. Frågan är given - vågar man ens fundera på att inhandla en sån här vagn för dessa pengar? "En ägare" betyder sällan "en brukare" och det går ju att fuska med allt, som vi redan vet. Man kan ju lyckas plåga en bil rätt rejält på 2,5 år... Vad tror ni - är min rädsla befogad eller är det bara dumt att tveka? | |
|
Om det är dumt att tveka? Inte när det gäller så stora värden och om det finns ett antal... Men det är väl samma procedur som alltid annars antar jag, låt BMW kolla upp bilen... /Kristian |
|
|
250.000 är ett bra pris om det är rätt bil. Är faktiskt rätt sugen på en sån själv. Dock lite konfunderad över alla klagomål även om man själv vet att sådant ofta är oöverdrivet i sin proportion (som t ex V12 och 750 alla rykten). Fast klart man blir extra uppmärksam när man läser: "When I drove back into the shop last night, and the crowd of technicians was standing around to look at the mess (it exploded in their driveway, believe it or not), one of the technicians made the follwoing comments that HORRIFIED me: "These cars will fall apart at 100,000 miles, they aren't made to go farther than that. And, you cannot rebuild these motors, you have to get a new motor. It's a racing engine, not a street car." se: Länk Men det finns ju å andra sidan massor som inte verkar ha haft nåt probs alls. Allltid lurigt med de första årsmodellerna, särskilt högprestandabilar. Gäller nog att ta reda på fakta och se till att kolla bilen och dess historia NOGA. Helst om priset är förvånansvärt lågt, brukar inte vara det utan anledning. |
|
| Den där meken har nog inte blykoll! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har ju precis köpt en M5 E39, så jag har kollat runt en del. Till att börja med har jag inte hört talas om en M5 för 250 papp (c:a 26000 Euro i Tyskland). Kan tänka mig att det då har varit extrema långmilare, med tveksam utrustning. Kan ju vara tidigare skadade bilar också. Jag kollade inte under 300', efter att ha kollat på några därunder. Slirande koppling, inspektion 2 ogjord, slut bromsar, äggformade fälgar och slut däck är tillsammans en reparation på bortåt 50 papp! så det gäller att kolla på rätt saker när man letar M5. Sen är det ju så att om man skulle oroa sig för allt som KAN gå sönder på en M5, så ska man leta efter något annat! Jag kollade efter en fullservad enägarbil med säljbar färgkombination och "rätt" utrustning. För mig innebar det navi/tv och DSP-stereon med CD-växlare som absolut minimikrav. Eftersom du sätter "fullutrustad" inom citation så verkar du också vara medveten om att den fullutrustade M5:an inte finns..... Lycka till, det är en underbar bil! Mvh Johan |
|
hehe..det tror jag inte heller han har :- ) Just dom mekarnas trovärdighet var inte så stor med tanke på all skit och problem som den killen haft när dom varit och "servat" och "mekat" med hans bil *S* |
|
|
Jo, Johan - det ska bli jättespännande att läsa om din nya vagn när du väl har fått den. Är nästan lika spänd som du! ;) Väntar fortfarande på mer info om bilarna det gäller, men jag vet att minst två av dessa står hos stora BMW-återförsäljare och därmed har EuroPlus-garanti, eller hur? Skyddar inte det ganska bra? |
|
Hej! europlus är ju det bästa man kan få. det skyddar ju mot alla fel som uppkommer, förutom slitage. men mig veterligen är garantin personlig, i alla fall när jag kollade senast. men det finns hur som helst inga M5 E39 för 250 papp på BMW i alla fall. den billigaste just nu kostar 300 papp, utan navi. om du inte tänker momsfiffla förstås, då kostar den ju 250'. men då lär ju RSV höra av sig, förr eller senare.... Mvh Johan |
|
Johan, berätta gärna mer om din bil, samt vad du tycker är rimligt att ge för en motsvarande i gott skick. Jag går ibland i m5-tankar men frågar mig om det är värt att byta bort en bil jag verkligen gillar och dessutom få skotta in mer pengar. Är i så fall inte ute efter en "billig" bil utan den ska vara i klockrent skick och vara väldokumenterad, samt naturligtvis nerlusad med onödig utrustning. My Bimmer is my mistress |
|
| Nej, nej, nej för tusan - inget momsfiffel! Hur menar du "EuroPlus-garantin är personlig"? Den försvinner om jag säljer bilen vidare, är det så du menar? Isåfall är det nada problem, för bilen ska jag ha kvar länge. | |
|
Europlusgarantin du kan få hos svenska BMW-handlare är personlig. I Tyskland följer (följde?) den bilen. Den bil jag köpte dec.-99 hos BMW/München fick jag med 2 års Europlusgaranti som följde bilen. |
|
Hej! näe, jag vet ärligt talat inte om hur Europlusgarantin fungerar numera. Jag lever inte som jag lär, köper sedan ett par år alltid utan garanti. Så det gäller att bilarna är fräscha! Två år och att den följer bilen är ju otroligt bra. Tyskarna verkar alltid ha haft bättre villkor. Tyvärr finns inte europlus i sverige längre, i alla fall inte när jag kollade på en svensksåld M5 på BMW för två veckor sedan. Jag kommer med mer info och bilder på min M5 så snart den är hemma! Jag har inte kört en enda meter med den ännu.... Mvh Johan |
|
Kane: Har själv varit på BMW Solna och fått beskedet att en Europlusgaranti är personlig, glöm det. Nu är det så att jag har en direktimporterad och den hade Europlus som skall räcka till april 2004 enligt papperen och är den knuten till bilen är jag lycklig. Kan du utveckla detta lite vore jag tacksam då jag faktiskt kan sitta med en Europlus. Andra som vet något i frågan får gärna kommentera. |
|
Liste, jag trodde absolut inte att du ska fiffla, det var inte så jag menade. däremot är det lätt hänt att en ev. mellanhand fifflar och ger dig ett pris som är bättre än de billigaste i Tyskland, då får man vara lite försiktig. men kolla vidare, det är verkligen mycket bil för pengarna (även om de kostar 300'!). Mvh Johan |
|
I Tyskland följer den med bilen, jag är rätt säker på att den gör det i Sverige också men att säljarna som vanligt inte har en aning om vad de talar om. "Übertragbarkeit auf den nächsten Besitzer im Falle eines Weiterverkaufs" Länk Så med nog har du garanti på din bil. |
|
|
Så här är det, enligt BMW i Tyskland: - full material- och arbetskostnadsåterbetalning - löptid 1 eller 2 år - ingen kilometerbegränsning - överflyttningsbart till nästa ägare - gäller i alla EU-länder (och några till), undantaget forna Sovjetstater. Så antingen är Sverige en gammal Sovjetstat, eller också har svenska BMW-handlare ingen lust att hjälpa sina kunder till ett bättre ägande. |
|
|
Kan inte riktigt bakgrunden till Europlus men rent spontant rycker jag att deras regler verkar strida mot konsumenträtt. Visserligen kan man föreskriva att en rättighet inte är överlåtbar fast det skall finnas skäl till det. Tillåts man å ena sidan vägra att garantin överlåts så skall man å andra sidan betala tillbaka den del av garantitiden som inte kan utnyttjas. |
|
|
Det är ju typiskt BMW Sverige att försöka göra livet så komplicerat som möjligt för de som köpt en BMW ngn annanstans. De borde titta på Porsche som sköter detta exemplariskt. |
|
|
CoolBlueM3Coupe: Om du mailar ett faxnummer till mig skall jag titta efter hemma ikväll om jag har kvar papperna på garantin som jag fick från BMW. I så fall kan jag faxa dem i morgon till dig. |
|
|
Kane: Jag har precis alla papper som någonsin har funnit kring bilen :) Inklusive bekräftelsen för att komma och hämta bilen på BMW. Skall kolla upp vad jag har och visar det sig att det saknas något enligt BMW så hör jag av mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.