AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.014

Fyll på olja-lampan lyser men har fullt med olja E39 525i - 2001?

Tr
4
Trähatten
525i Touring-01
Hej.
Som rubriken lyder så har den gula oljelampan börjat lysa när jag vridit av tändningen (verkar endast börja lysa när jag kört lite längre). Är en 525i touring e39-01.
Så min fråga är väl egentligen om det kan vara nån givare eller liknande som behövs bytas ut? Har felkodsläsare hemma men får inte upp något om just det.

Har sökt lite om det men hittar inget om just när man har tillräckligt med olja i.
Tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är vanligt att givarna går sönder på dessa motorer - ingen större fara om man bara håller koll på nivån via stickan...

Givaren sitter i tråget och man kommer åt den rätt lätt om man tar bort täckplasten under motorn. Sitter med tre muttrar/pinnbultar. Dock måste du först tappa ur oljan ur tråget annars får du en dusch av 6 liter motorolja när du lossar givaren! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tr
4
Trähatten
525i Touring-01
Va bra! jag är väl rätt noga med att kolla stickan på mina bilar nuförtiden då min gamle Mazda 6 drack olja som soppa nästan..
Var lite rädd att det kunde vart nått med oljetrycket/pumpen.
Tack för ditt snabba svar!
Mvh Patrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gul lampa är nivån och röd lampa är lågt oljetryck.
Är samma lampa/plats i instrumentgruppen iofs, men färgen talar som sagt om vad det är varning för.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Trodde att min oljenivåsensor var kass då den lyste gul ibland. Trots fullt med olja var det ibland TOMT på oljestickan. Bytte till "vinter" vevhusventilationen och borrade upp hål i oljestickans rör så det rinner ned i sumpen som det ska och -- problemet försvann.

Det finns en möjlighet att det i mitt fall lika gärna kunde blivit ett motorhaveri om oljan befinner sig på fel ställe i motorn. Testa genom att stanna då det lyser gult och kolla stickan direkt.

I ditt fall kan det vara något helt annat men detta är en bra koll och relativt billig lösning.
Tr
4
Trähatten
525i Touring-01
Tack för svaret, men jag har nyligen gjort olje+filterbyte och vet hur mycket jag hällt i plus vad som visades på stickan just då, och allt verkar stämma änsålänge.
Ska göra olje+filter byte snart igen (inom 300 mil) för att rensa ut eventuell skit i motorn, och passar på att byta givarn då med så ser ja om det var felet:) har funderat på att köra wd40 metoden då den drar lite olja.
Mvh
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Frågan är bara om oljan finns där den ska när lampan lyser gult. Mitt råd är att stanna och kolla stickan just då. Jag hade velat kolla detta några gången innan jag känner mig säker på att kunna utesluta det felet.
Tr
4
Trähatten
525i Touring-01
Den börjar ju bara lysa efter jag stängt av bilen. Hade det varit under drift så hade jag blivit mer fundersam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.