|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har något som frodas i mitt ventilationssystem. En stank har uppstått under sommaren och jag har försökt behandla med Virkon S (som jag läst om här) och ett antal CRC Airco Clean. Utan resultat. Har t.o.m. kontrollerat att dräneringen från AC:n funkar. Men har bara hittat en dräneringsslang under bilen (bredvid växellådan). MEN, jag blir inte av med lukten. Pratade med BMW-verkstad och de rekommenderade desinficering med Wynns-produkt samt byte av microfilter (som inte luktar något överhuvudtaget, det luktar lika illa när dessa är bortplockade). Ser inte att detta skall göra någon skillnad mot de behandlingar jag gjort själv. Tips mottages tacksamt. Senast körde jag igenom ca 6 dl virkon-s blandning, men lukten är fortfarande kvar... | |
|
Hej Har samma problem och även jag kört ett antal behandlingar med crc airco Clean. Jag har även nya kupefilter. Jag misstänker det ligger smuts i botten på värmepaketet. Jag hade velat spola det lite. Vet dock inte hur mycket man vågar spola in i värmepaketet genom hålen under kupefiltrerna. Samtidigt så borde det inte finnas massa smuts om man nu inte kört utan filter. Så det måste vara en bakteriehärd. Det är svårt att komma åt hela förångaren tycker jag. Man kommer ju bara åt lite på var sida. |
|
|
Sök på "virkon s" här på forumet, så kan ni läsa om hur man behandlar dylika odörer i ac-systemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min Virkon s behandling har inte avhjälpt problemet... | |
|
Ok, jag såg det nu... Isåfall skulle jag prata med någon firma som huvudsakligen håller på med AC-system. Det finns något medel som är ett skum som man fyller hela systemet med och sedan får det sakta "smälta" och rinna ut via dräneringshålet. Kommer dock inte ihåg namnet på medlet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Känns som att det ligger kvar saker "i botten" som aldrig försvinner. Har E61/61 en eller två dräneringsslangar under bilen? Hur rengör man dom om det är skit i dom? | |
|
Wyu Den teorin har jag också haft. Men samtidigt så bör det väl inte göra det med tanke på all luft som kommer in filtreras i luftfilter. Jag skulle vilja kört upp någon mini spolslang genom dräneringen och spolat för att se. Tänkte ev få tid till att kolla på söndag hur det ser ut. annars som någon sa fylla utrymmet med något skum verkar ju så fall komma åt överallt. För jag tror det ändå är förångaren som luktar och när man sprutar in rengöring i systemet kommer man inte åt alla ytor. Förresten hur har ni gjort? Jag testade först med att ta bort kupefilterna och spruta in där. Sen när jag köpte crc rengöring testade jag att med filterna monterade och återcirkulation igång(klaffarna stängda ut mot filtren) fläkten på max, att spruta in vid fotutrymmena där den suger in luft (precis bredvid där den blåser ut luft). Undrar vilket som är bäst? |
|
| Vad för produkt ska man ha om man kör på att skumma evaporatorn? Och hur täcker man hela? | |
| Jag vet inte men det nämndes ju tidigare i tråden att vissa ac firmor kan använda sig av detta. Jag hann inte kolla över dräneringen idag som jag trodde. Ska försöka i veckan. | |
| Det nämndes aldrig med namn vilket märke det var. Känns som att CRC Airco Cleaner är lite för klent. Skulle behöva något vassare proffsmedel... | |
| Körde med CRC Airco Cleaner i förrgår och lät medlet verka lite längre än sist (typ 40 minuter) innan jag blåste ut det. Känns som att det mesta av den dåliga lukten försvann... Men får se om någon dag. Just nu luktar det citron-brustablett i bilen... | |
| Var sprutade du in medlet? När du sprutade in medlet hade du då bilen igång med ac kompressorn till och fläkten på Max? När du sprutat in vad du tyckte var lagom så stängde du av fläkten och väntade ca 40 min. Du tror inte det kan vara skadligt att låta medlet sitta så länge? | |
|
Efter lite googlande kom jag fram till följande. CRC airco kleen som jag köpte på jula är en sort. Bara tunnflytande vätska som kommer ut. Det ska finnas crc airco cleaner som är ett skummande medel. Det följer även med en bit slang till burken. Den måste jag ha tag i:). Den tror jag på för att komma åt överallt. |
|
| Jag köpte medlet som skummar, Airco Cleaner, på Mekonomen. | |
| Har också en vass doft i min E61, någon som fått ordning på de? :) | |
| Idag tog jag itu med det. Skruvade av motorskyddet undertill för att kolla dräneringarna. Det sitter två stycken. En på vardera sido om växellådan. Jag tog bort kupé filterna. Tog försiktigt med vattenslangen in i värmepaketet. Försiktigt menar jag nu. Typ Max en halvliter på varje sida. Det var mest för att kolla så dräneringen fungerade och det rann ur hyfsat fort. Jag hade köpt crc airco cleaner. Medlet som skummar. Helt annorlunda än crv airco kleen. Jag körde in slangen utifrån motor rummet och in i värmepaketet. Fungerar inte detta så fungerar inget. Det växte ordentligt. Typ som hårskumm eller raklödder. Koncentrerade mig mest på att täcka hela evaporatorn. Det gjorde jag med råge då det växte ut mot motor rummet. Sen körde jag faktiskt ner slangen i dom mittre ventilations utsläppen inne i bilen. Mest för att försöka komma åt den andra sidan på evaporatorn. Allt gjordes med bilen avstäng och även kupefläkten. Sen väntade jag ca en halvtimme. Då var allt skumm givetvis borta. Monterade ihop grejerna och körde en runda. Det lukta rätt skarpt i början så jag hade lite fönster öppet. Hoppas detta blir bra. Väldigt enkelt gjort om mm struntar i att kolla dräneringen. Tiden ligger ju i att demontera motorskydden. | |
| Nu är lukten tillbaka igen, vad ska man hitta på nu då? | |
| Kör en omgång till. Min lukt har inte kommit tillbaka. Försök tryck in slangen ordentligt mot centrum när du kör in den från dom olika intagen från motorrummet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.