AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.376

Byta motor 320 till 330 e46

Tjenare, är sugen på att byta motor i min 320 e46 till en 330 motor. Och skulle vilja veta om detta är möjligt att göra så den går igenom besikningen utan att regga om den osv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du redan en 330 motor och är mer intresserad av själva mekandet än slutprodukten? Om ja, så kan det vara värt det. Annars är det enklare och sannolikt billigare att köpa en 330i istället. Dessutom slipper du åka runt i en olaglig bil. Hade du tänkt byta låda också eller bara motor?

Det du kan hoppas på är att besiktningsmannen inte märker att det är en annan motor i... Men det skulle inte jag vara bekväm med.

E
320 ci cab -04
Hej!

Som Grelle säger, det är billigare och enklare att köpa / byta bil.

Men!

Motorerna är oerhört lika på utsidan. Märkningen är givetvis olika. Jag tror att du borde få igenom det om besiktningsmannen inte är en kännare. (Givetvis är bilen som Grelle mycket riktigt påpekar olaglig) .

Om du ska få den effekt du vill ha av ett byta bör du byta hela drivlinan från motor till slutväxel. Jag har bara jämfört externt och som jag ser det är det "bollt on". Vxlåda och slutväxel har olika utväxling.

Men sen är det diverse elektronik som ska lira också.

E

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
som sagt tidigare motor och hela drivlinan samt elektronik måste bytas ut och även bromsar och avgassystem.
Mycket billigare att byta bil/köpa istället men vill man göra det för mekandetskull så varför inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.