|
|
|
|---|---|
| Har haft min 320d 2010 en vecka nu och har märkt att den växlar dåligt/ryckigt (både upp och ner) på låga varv vad gäller växling mellan 1-2-3:an. Bor i ett villa område och brukar då glida sakta på gatan till jag kommer ut på stora vägen. Märker då hur den växlar så bilen rycker till. Vid start vid rödljus och vanligt gaspådrag märker jag inte av dessa ryck!? Vad kan detta bero på? Bilen har gått ca 7500 mil. | |
|
Kan bero på att du och den tidigare ägaren har olika körstil och lådan har ännu inte anpassat sig efter din körprofil. Lösningen är att köra ett tag till och se om det blir bättre, eller låta någon med diagnosutrustningen nollställa adaptionen. Även om det inte är troligt kan oljan vara något förbrukad och lådan skulle kunna må bättre av ett byte. ZF som tillverkar lådan rekommenderar ett byte mellan 8-12 000 mil alternativt 8 år. Lådan SKA ha originalolja från BMW eller ZF Lifeguard 6. Länk |
|
|
Hej! Upplever samma problem med lådan på min 320d -2010. Men den har ju iof gått 16800 mil nu, överväger ett oljebyte i lådan inom snar framtid och hoppas det slutar rycka vid svagt gaspådrag.. Häggman |
|
|
Har liknande symptom på min -09 (177häst). Det "rycker till" ibland när lådan inte riktigt kan bestämma sig om den skall ha ettan eller tvåan. Oftast när man saktar ner eller kört lugnt och skall på gas från runt 10-15km/t upp till 25km/t. Gasar jag mjukt så "hinner lådan med", men med lite mer bestämt pådrag så rycker bilen till. Inte mycket, men det stör lite. //Anders |
|
| Upplever ibland samma sak. Framförallt mellan 1:an - 2:an, inte ofta men tillräckligt för att det skall kännas störande. Hoppas det blir bättre av ett oljebyte i lådan vid nästa service. Någon som haft samma problem och blivit hjälpta av ett oljebyte? | |
|
Skall väl även gå att ev uppdatera mjukvaran för lådan som jag förstått det!? Om det kanske skulle kunna va nått? Skulle även va kul att höra av någon som gjort det. Häggman |
|
|
Upplever samma sak med min 320dT 2010 184HK Automat. För mig kommer symptomen vid låga hastigheter, där jag kör sakta. Kan kännas lite störande men jag har lärt mig att släppa väldigt lite på gasen för att den inte ska växla upp och få ryck, såhär lugnt kör jag ofta till och från arbetet tex, dem ggr man vill trycka på lite, har lådan trott att jag ska "till jobbet" och det motsatta sker, alltså dröjer ett tag innan den växlar. Lådan vet fortfarande inte hur den ska växla även om det på senare tid blivit bättre. (kanske placebo) |
|
|
Bytt olja och filter i lådan sen 2mån tillbaka, då fick dom även uppdatera mjukvaran i bilen, men växlar fortfarande inte helt 100%.... Kanske helt enkelt är sämre motor och låda i 320d än i 330d för har aldrig upplevt problemet i någon 330, men verkar ju som jag inte är ensam om ryckig växling på 320 E91!? Häggman |
|
|
Mina ryckiga växlingar försvann fakistikt efter att jag fick bilen optimerad.. Sjukt nog. Kanske gör optimeringen att vridet på låga varv ökar såpass att lådan inte känner sig tvungen att "hoppa ner" lika ofta? Oavsett så löste det faktiskt mitt tidigare "hugg!" när man visste att lådan skulle tveka mellan att ligga kvar på tvåan eller trean eller att gå ner en växel och valde att gå ner en växel. Numera går den inte ner en växel om jag inte gasar ordentligt. Tänkte faktiskt inte på att det var borta förrän nu när jag läser tråden.. Out of sight är out of mind? //Anders |
|
|
Åfan!? Lämnade in min på Bil&Motorteknik så dom gjorde jobbet och uppdateringen, och allt såg bra ut i datorn, inga felkoder eller buggar...ändå växlar den inte så fint som jag vet att Bmw ska göra...Men kul att det löste sig för dig iallafall :) Häggman |
|
| En kompis har en 320dA och den hugger i växlarna på låg fart, tex köra igenom en mindre stad med fartgupp. Det är helt 100% så det ska vara då lådan sliter myyyyycket mera då den växlar mjukt i låga farter! :) | |
| Lånar tråden lite. Köpte precis en e91 330 automat från 2007 och den tvekar också vid gaspådrag ibland. Har bytt olja och filter i lådan utan skillnad. Någon som löste problemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.