AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.175

Vart kan jag lämna in min E36 M3 - 1997 med SMG-problem?

Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
Hej! Är det någon som vet vart jag kan lämna min m3 med smg strul? det är en e36 med smg 1. Om det är någon som vet vart dom har koll på smg så vore det tacksamt att få veta det!
Med vänlig hälsning Jens
Vad har du för problem? Har du frågat på Novation?
Je
11
Jens_89
328iA sedan-95
328i sedan-96
m3 smg-97
oj! vart ska jag börja? Den vill inte föra i växlarna. Har haft den på verkstad där vi har bytt smg pump, styrboxen, hydraliska växelföraren, växelpositionsgivare, mm. känns som om att dom som jag har haft den hos har tagit sig vatten över huvudet! Skulle vilja lämna den till någon som har hålt på med smg lådor men det kanske är novation som gäller?
Med vänlig hälsning Jens
Hej
Funkar det att lägga i backen?
Jag har oxå bytt pump i min och den har problem att lägga i växel 1 och 2
Men backen och resterande växlar funkar perfekt.
Det enda som hände när jag bytade hydraul aggregatet var
Att den laddar 12 sekunder istället för 31sekunder samt att växel 1 och 2 är jättesvåra att få i men det gick inte alls med den gamla pumpen , man kan se att ena hydraulslangen hoppar i motorrummet när den försöker få i dessa växlar samt att man hör hur växelroboten försöker slå i växlarna oavsett om motorn är på eller av.

M3-estorilblå
Kan det vara kopplingen som är på väg att ta slut eller kan det vara någon bussning till växelförare som satt sig?
Problemen i min uppstod ca 100 mil efter att jag hällde i lite omega 917 i växellådan då den läckte lite från någon av packboxarna till växelförare eller utgående axel.
Märkligt att alla växlar förutom 1an och 2an funkar perfekt,
Kan det vara så att dessa växlar är trögare att få i så smg systemet inte orkar om
Det nu tex skulle vara luft i systemet så att det fjädrar i växelroboten
Och därav hoppar ena slangen i motorrummet för att det är luft i systemet.
Systemet är dock luftat 3 gånger och adapterat för en vecka sedan.
Med vänlig hälsning, Johan

M3-estorilblå
@jens
Oj, det lät varken roligt eller billigt... Är så mkt grejer utbytta har jag inga ideér tyvärr. Kopplingen kanske inte är någon dålig gissning.

Antar att du gjort en eller flera felkodsläsningar? Gav det något?

Erland Hansson i borlänge har hjälpt mig förut, kan kanske vara värt att slå en signal till honom och höra trots att det är en bit bort från dig. 0243 - 22 11 99
Hej
Då var problemet fixat och bilen växlar som den skall igen.
Angående felkoder så tror jag inte du hittar problemet där då jag inte hade några.

M3-estorilblå
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Vad var det för fel?

Det var växelindifikationskontakten som spökade.
Då bilen var uppkopplad mot data så växlade bilen perfekt och gick igenom adaptionen utan problem men när man körde så var det problem att få i 1 an och 2an.
Som sagt kolla upp så att din växel id verkligen fungerar speciellt om du har monterat en begagnad.
Vad har du för tryck på pumpen när bilen försöker lägga i växel?

Stort tack till Jarls Bilservice!

M3-estorilblå
Lånar tråden lite istället för att starta ännu en SMG.tråd...

Jaha, då var det dax för mig att ansluta till gänget med SMG1-problem... Va nere på Ringen förra helgen och körde lte turistkörning. Bilen gick hur fint som helst på banan men efter sista varvet på väg till hotellet börjar växellådan spöka :( Växlarna vill inte hoppa i som de ska och ibland läger den i friläge för att återgå till senaste växeln igen. Kugghjulet + E2 visas i displayen, vilket betyder "växling kan ej göras" Ibland går växeln i som den ska men E2 visas ändå...

SMG-pumpen verkar gå konstigt, den går ca 0.5-1 sekund i taget(hela tiden) istället för som förut, kanske 4-5sek åt gången för att sedan vila i typ 30-60sek. Så jag tror det har med trycket att göra.

Kör jag försiktigt och kör ung. som att växla en manuell bil utan att koppla(växla på "rätt" varvtal) går det oftast utan problem.

Är mest nöjd att jag tog mig hem utan större problem, hade dryga 150mil hem när det började krångla och det känns som tur i oturen att det hände EFTER körningen på Ringen.

Som det känns nu blir det förmodligen att konvertera till manuell. Känns onödigt att lägga pengar på att fixa ett system som med stor sannolikhet kommer att krångla på ett eller annat sätt igen. Bättre att lägga de slantarna på en konvertering som i sammanhanget känns billigt.

Hur har det gått för dig Jens_89?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Jens,

du kan ju prova Länk De brukar fixa krångligare saker, om inte annat så ring och fråga nästa vecka om vad Per tror.

Lycka till!

Asken
Ma
5
Marrows
M3 cab -99
Hej! Hänger på detta med smg problem..
Har en m3 -99 e36 med smg lådan. Har fått problem med att ett kugghjul visas i displayen och backen går inte få i..ställer sig i R0 läge och går inte i läge R1 för att backa..vad kan felet vara?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.