AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
14.428

BMW E32 750 91 växellåds problem felsäkert läge, vägrar växla till 4an

Sida 2 av 2
Haft loss fördelerlocken och kollat om de var fräsha och kan säga de va förvånadsvärt fina, samma med rotorn. Dock när jag satt ihop bilen på vänstra banken ( Stående framifrån) Så går han ojämnt, fick antagligen någon tändkabel fel... Så jag drar loss alla och hämtar ett äldre fördelarlock jag hade liggandes och tar tändföljden.
Nu gick han på alla igen! Men man hör att något fortfarande är fel, EML lyser inte men bilen är slö riktigt riktigt slö. Man sätter 0-100 på en kalender boktstavligt talat.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hade även av kontakterna under oljepåfyllning och rengjorde och satte på igen. Tror de är till kamaxlen.

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Du skriver att EML inte lyser, jag förutsätter att den lyser 2 sek då du slår på tändningen?

Johan
Ja på andra hacket lyser den någon sekund. Har börjat lysa nångång när man kört ett tag men ingen märkbar skillnad då den är extremt slö...
jo
972
johnor
Ok, då är det inte där felet ligger. Har du verkligen satt tillbaka allt rätt? Prova att nollställa genom att ta bort batteripolerna och för dom samman i 10 minuter.

Går den verkligen på 12 cylindrar?

Johan
Tänkte kolla om han går på alla sen, räcker det att känna om ena sidan är varm eller inte? Nollställer han om en timme hör av mig då.
jo
972
johnor
Ja, går den på sex så är ena banken kall.
Den gick på hela!
Nollställde den så gick den normalt igen tack för hjälpen:)
Efter jag kört ett tag stänger jag av bilen i 2 min sen så lös eml lampan, gick lite slöare än normalt men går att köra. När bilen är kall igen så går den helt igen.. Hmm får väll ta låna kompis felsökningsdator när den ligger i eml läget.

Även med getrieben hittar ingen felkod sist men ska testa när den är igång och ligger i getrieben kanske hittar nåt då...
Funkar stomptest på eu-sålda?
jo
972
johnor
gör ren spjällhusen så får du nog bort EML lampan.

Johan
Okej tack så mycket för hjälpen !:)
Hade bort spjällhusen idag och det ena var det lite olja i, kollade även in i insuget och såg att där läg en skvätt med olja i kanten men inte mycket... Någon som vet vad detta kan bero på?
Packningarna var helt körda den ena ramlade isär i 3 delar när jag fick loss spjällhuset.
Vart kan jag köpa nya sånna packningar snabbt? Eller räcker det med packning på tub?

sv
1
sven-gunnar
750 ial 90
Har också en fråga ,min går i felsäkert läge efter jag har användt farthållaren!
@sven-gunnar: Sök här på forumet om ditt problem först, det finns en bra funktion högst upp på sidan.

Om du inte hittar något matnyttigt, starta en ny tråd och ge så mycket information runt problemet som du kan. Då har du en bättre chans till napp.

/Lennart
DM
5
DMR
745iA -85
Du kanske redan har löst problemet. Jag vet inte hur det är på 750 men på 735 (i princip samma låda) kan man aldrig lägga i 4an manuellt. I manuellt läge kan du lägga i 1, 2, 3, och D. Där D är samma sak som 3.

Mvh
Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.