|
|
|
|---|---|
|
Har ju i andra trådar beskrivit problemen med vibrationer i bilen. Nu har hjulen balanserats och nav och skivor är uppmätta för tredje gången. Inga fel hittas men efter tredje balanseringen så kändes bilen okej i 40-50 mil.. Men nu vibrerar den återigen svagt på framförallt motorväg i 110-120.. Har sedan jag köpte den noterat hur otroligt myxket bromsdam den fäller ut på fälgarna. Mer fram än bak vilket väl borde vara normalt. Men därför är det lite underligt att det enligt servicen är 5 mm kvar fram och endast 2 mm kvar bak så bak måste bytas hyfsat snart. Kan det ha något med vibrationerna att göra tror ni? Hur kommer det sig att bakbeläggen är slut efter knappa 5000 mil och frambelägg har 5 mm kvar? | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
mina textar belägg (bmw orginal) dammade väldigt mycket just i slutet av belägget jag bytte till ATE och det blev mycket bättre mm kvar enligt enligt servicen? datorn eller en människa som inspekterat? i-driven gör lite som den vill med intervallen dvs datorn indikerar byte men det finns belägg kvar |
| Grejen är att det är enligt swrvicetwknikern och mina egna ögon. Dubbelt så myxket belägg kvar fram som bak. Känns inte helt logiskt. | |
| F10/F11 använder tydligen bromsarna ganska mycket även när man kör för att hålla bilen mer stabil har jag läst på tyska forums. | |
| Okej. Men oavsett så borde dels beläggen hålla längre än 5000 mil men framförallt borde väl beläggen fram slitas snabbare.. Bara mängden bromsdamm på fälgarna är ju väldigt myxket mer fram än bak åtminstone... | |
|
Mer bromsdamm fram borde bero på att bromsarna är större fram - mer bromsbelägg yta. Kanske ganska bra bett i originalbeläggen som gör att de dammar o slits så snabbt ? Om man har automatlåda o kör mycke stadskörning gör sitt till för att korta intervallen för bromsbelägg byte. |
|
|
Kan ju vara det som det beror på kanske. |
|
| Men den använder bakbromsen ganska mycket för att hålla bilen så stabil så möjligt. På vår förra E60 var det frambromsarna som slets snabbast (som vanligt), men det är tvärtom med F11'an. Märker också att den aktiva farthållaren använder bakbromsen en del. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hmmm kan det vara så kanske att farthållaren med bromsfunktipon använder bakbromsen? |
|
Det torde även slita en del på bakbromsarna när den automatiska P-bromsen släpper när man kör iväg. Märks tydligt på min C5 III, där blir de bakre fälgarna praktiskt taget lika smutsiga som de främre. /Masten |
|
| Bytte bak på min efter 7500 mil och fram kommer de, som det ser ut nu, med lätthet gå 10-12000 mil. När jag påpekade det för verkstaden så sa de att tidigare bytte man 2 ggr fram på 1 gång bak, men numera är det precis tvärtom. Vad detta beror på hade de ingen bra förklaring på... | |
|
Har samma tendens själv. Klar färre mil kvar på mina bak än fram. Det är riktigt att bakbromsarna är mer "aktiva" än för E61:an, men just att bakbromsarna slits SÅ snabbt kom som en överraskning för mig. Kanske bromsar den mer bak än fram pga den adaptiva farthållaren (mjukare inbromsningar, typ)? En vild gissning... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Visade sig också att det inte går att byta beläggen själv då man måste koppla upp datorn för att dra in bromsen elektriskt. Det verkade dock serviceverkstaden inte ha koll på då de frågade om jag ville göra det själv istället och jag svarade ja bara för att dagen efter då jag ringde en annan BMW-verkstad för att köpa beläggen få reda på att det inte går. 2500:- för att byta. |
|
|
Det ska gå att byta själv enligt tyska forums. Hittar dock inte länken nu. Tyskarna menar att det är farthållaren (specielt den aktiva) samt bilens ESP system som sliter bakbromsarna fort. Jag känner likadant på vår F11'a. Den bromsar mycket bak när den anpassar hastigheten till trafiken eller kurvorna på vägen. |
|
| Jo jag läste också lite snabbt om att det ev gick att byta själv enligt någon tråd i Uk men vettefan om det känns värt det och om det är hundra att det verkligen fungerar när man väl börjat... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.