AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.717

E92 saknar PDC knapp?

bu
193
burner
M2 lci -18
Nyligen köpt en E92 320d -08 som har PDC bak och infällbar drag från fabrik när bilen var ny, men ska det inte finnas en knapp vid stilvärmaren då för kunna stänga av den? Så säger instruktionsboken min och min syrra och flera jag som har lika och liknande bil denna knapp både de som har med drag och de som inte har. Kan de vara möjligt BMW total missat de vid tillverkningen? jag är totalt andra ägaren och första ägaren hade aldrig använt dragkroken.

Mycket märkligt...

/Philip
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om man har PDC endast bak finns ingen knapp utan den tillkommer enbart om du har PDC fram också.
bu
193
burner
M2 lci -18
Märkligt min syrra har bara bak men har knapp, så med andra ord går den ej stänga av manuellt? Blir man tokig när man kör med släp om inte annat när de kommer lite snö där bak som de lätt gör..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om du kopplar på ett släp känner bilen av det och stänger av PDC automatiskt, men mycket snö eller till exempel en cykel på kroken ger en irriterande ton. Om du vill kan man stänga av PDC permanent i datorn men då finns inte funktionen där när du behöver den tyvärr...

//Bjersér
bu
193
burner
M2 lci -18
Aha så pass alltså konstigt att de inte nämndes något de i instruktionsboken, men den kände tydligen inte av båten iaf så den bara pep hehe
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Förlåt det var otydligt av mig men det är kretsen den känner av och inte att man hänger en vikt på kroken, en LGF-trailer utan belysning eller en vanlig cykelhållare och liknande stänger inte av PDC. Jag har även upplevt att det inte fungerar ens med kontakten i men det var ett enstaka tillfälle och ett lånat släp med bra glapp kontakt så problemet fanns säkert där i.

//Bjersér
bu
193
burner
M2 lci -18
Aha rätt smart visserligen tills nått elektriskt börjar strula.. var därför det inte stängdes av med båten då jag aldrig kör med kontakten i eller belysning på, då jag har bara några hundra meter att köra :)

får testa nästa gång! tackar för svar, kändes lite b om bmw skulle ha missat de vid tillverkningen, men tror de aldrig stod nått om detta i instruktionsboken men jag kan ha missat de med, får även dubbel kolla där, tack igen!

/Philip
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Kollade lite e90:s på blocket utan PDC fram och dom saknar också knappen, så det är nog inte din bil som blev bortglömd på produktionslinan.
bu
193
burner
M2 lci -18
Lite sjukt man valt bort de och kör nån typ av automatik för de hela, för de lär vara många som hänger på cyklar och massa annat som ej har elkontakt liksom!

Just båttrailern så tar man ju bort bakre rampen där skylten och bakbelysningen sitter vid just sjösättning/upptagning och då vill man ej ha kontakten kopplad i bilen för då kan de lätt bli kortis där bak, därmed får man leva med den skriker rakt ut just vid de momentet..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det ligger nog mer tanke bakom än vad man tror, försäljning är mycket psykologi och man kan inte erbjuda PDC bak utan att samtidigt skapa incitament till varför kunden skall betala några tusenlappar extra för två par givare fram som kostar BMW en struntsumma extra per bil att montera. Några tusenlappar minus en struntsumma är lite förenklat lika med vinst!

Jag vet inte hur elektroniken till kroken fungerar men borde man inte kunna köpa en lös kontakt och koppla samman rätt stift, för att sedan täta den med t.ex silikon?
I så fall kan man kanske tillverka en liten blindplugg som kopplar ur PDC vid behov men jag vet inte om det fungerar i praktiken eller om man riskerar att skada något.

//Bjersér
bu
193
burner
M2 lci -18
Jorå tänkte lite i samma banor igår, men som du skriver frågan är om man kan pajja något eller inte, annars rätt smart enkel lösning just när man kör med båt eller kanske cykelställ :) Nu så backar man inte så kroken är under vatten men man vet ju aldrig vad som kan hända om man kopplar ihop stiften, får kika lite på de där..
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Kopplar man ihop med stiften för vanliga bakljuset med motstånd som har samma resistans som en glödlampa och sen tätar hela konstruktionen med typ silikon så borde det vara en ganska safe lösning för det mesta.
bu
193
burner
M2 lci -18
Precis man tycker de, så ska fixa en sådan så man har till nästa gång, om de nu blir mer båt i sommar vet man ju aldrig hehe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.