|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Utväxlingen på 750 och äldre 740 är enligt ZF:s produktdatablad Länk , längst upp på sidan 3 1 - 3.55 2 - 2.24 3 - 1.54 4 - 1.00 5 - 0.79 R - 3.68 Om man har tråkigt en kväll (som jag:) och roade sig med att skriva in siffrorna i Autopowers lathund (Diverse -> Lathundar -> Hastighet/Utväxling) med bakaxelvärde som 3.15 och standarddäcken 235/60R16, för en BMW 750iAL, så får man väldigt intressanta värden för 5:ans växel. Vid 5000 rpm, maxeffekt får man en teoretisk hastighet på 291 km/h osv. Mer logiskt är att motorns maxeffekt, toppfart och högsta växel stämmer överens hyffsat väl. Dvs 5000 rpm, 250 km/h och 5:ans växel. Fast i detta fallet (och alla andra E38or) så verkar det vara 4:ans växel som används i högre hastigheter. Min teori är efter egna tester, tänkande och matematik följande: 5:ans växel är egentligen inte en växel på samma sätt som 1-4, utan den beter sig på samma sätt och har samma utväxling som lock-upen. Vilket får mig att tro att växellådan i sig innehåller växel 1-4 och R, 5:ans "växel" är lock-upen den s.k. "överväxeln". Mitt resonemang stödjer sig på följande iaktaganden: I. Vid jämn körning i exempelvis 115 km/h har jag ett varvtal som stämmer med lathunden för 5:ans växel på 2000 rpm, men det är ju när lock-upen är aktiv. Trampar man ner gasen lite så kopplas lock-upen ur och varvtalet stiger till 2500 rpm direkt, vilket motsvarar 4:ans växel. Trampar man mycket på gasen så stiger varvtalet till nästan 4000 vilket motsvarar 3:ans växel.. Ovan nämnda scenarier är utan användning av Kickdown eller Sportläge. II. Jag har testat hur Sportläget påverkar växlingen. S-läget inaktiverar att convertern, samt att bilen växlar upp vid ett högre varvtal. Vid jämn körning i 115 km/h i D-läge ger ett varvtal på 2000, motsvarande 5:an. Flyttar man växelspaken till S-läget så höjs varvtalet till 2500 motsvarande 4:an. III. Min egen erfarenhet efter ha ägt en 750 är att bilen i jämn och lugn körning i hastigheter kring 200 aldrig växlar till 5:an utan ligger stabilt på ett varvtal kring 4500 rpm, dvs 4:ans växel enligt lathunden. Anledningen till detta borde va att convertern kopplas ur när motorn belastas. Belastningen är lägre vid hastigheter kring 100 km/h, därav aktiv lock-up. Vid hastigheter kring 200 km/h är gaspådraget högre för att behålla konstant hastighet, därför kopplas convertern ur. Vad har andra utväxlingsfanatiker för tankar kring detta? Jag har hittat mycket om utväxling här på forumet men aldrig sett någon som tar upp det direkta sambandet mellan 5:an och lockupen, bara lösa konstateranden om olika småsaker. | |
|
Nej, det finns 5 separata växellägen i lådan, sen finns även lock-up i convertern. Du verkar blanda ihop det lite... convertern kopplas inte ur när motorn belastas, utan den kopplas in. När lock-up aktiveras vid jämn gas och lägre last på motorn så kopplas convertern in, alltså att det då blir en låst förbindelse mellan in och utgående axlar i convertern. Vilket i praktiken betyder att motorns vevaxel och lådans ingående axel får samma varvtal. När lasten ökas på motorn så kopplas lock-up ur vilket betyder att del låsta förbindelsen mellan converterns in och utgående axlar öppnas och varvtalsskillnad uppstår, alltså att motorns varvtal inte är detsamma som lådans ingående axel utan högre. |
|
|
Här finns lite info om växellådan Länk |
|
| Tack det var precis sånhär läsning jag var ute efter | |
|
Jag skulle tro att du helt enkelt blandar ihop när lock-up går i/ur och fjärde växeln. På min egen 740iL -99 så är det mycket subtilt när lock-up (LU) går i och ur, knappt märkbart på varvräknaren eller i byxbaken, och notera att LU kan aktiveras på om jag minns rätt trean fyran och femman, om motorlasten är låg nog och jämn hastighet etc |
|
|
Upplysningsvis så är utväxlingen på 750 E38 2,81 Medan en 740 E38 finns med 2,93 och 3,15. I s läge så blockeras 5 växel, det står i instruktionsboken. Min 750 använder 5:an i 200 om jag kör i vanligt läge eller manuellt ca 3500rpm. Lockupen diffar ca 100-150rpm vid 100km/h i vs ur. Din låda verkar inta frisk! /F1 |
|
|
Min låda är inte frisk. Den "brummar" när lockupen går i, har läst mig till att det är ett förekommande fel. Har försökt tyda realoem.com:s texter, då verkar en 750iA ha 3,15 och 750iAL 2,81 som du skriver. Därav fel i mitt första inlägg. |
|
|
Du behöver en ny turbin/omvandlare. Det brummande ljudet är när lockupen slirar pga utslitna låsbackar. /F1 |
|
| Det är 2:93 även på 750, både i och iL, 3,15 har 740/750 sport, det har även högre stallspeed i växellådan. Min 750 '95:a har iaf 2,93. | |
|
Ja, det verkar var det jag skrev om för ett antal år sedan. Att lådan har både 4:an OCH 5:an i samtidigt. Convertern behöver bytas, INNAN lådan tar mer skada. JensDAvid : Rycker / hugger den i kraftiga uppförslut i låga hastigheter också? MVH; Pocke |
|
|
Nej det gör den inte. Däremot har jag sålt den bilen och har nu en 728iA vars växellåda fungerar klanderfritt. Jag bytta olja och filter hos BMW i den nyligen vid 18.000 mil efter flera inlägg på AP som rekommenderar detta, märkte dock ingen skillnad efter bytet. Förutom att den möjligen växlade marginellt snabbare från 1:ans växel och var marginellt tystare på första växeln. Växellådan har en tendens till ett "vinande" ljud på första växeln. Det har båda mina E38or haft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.