|
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en 320d -08 med Easy Access-kittet. Nu visar det sig om man inte har nyckel med sig (tex flickvännen eller barn) och jag låser bilen, går det inte att att öppna inifrån. Kan detta vara sant? Missar jag något? Hittar inget i manualen om det heller. Nån som vet något? //Per | |
|
Såvitt jag vet så ska det läges aktiveras först efter dubbellåsning, dvs. lås bilen med fjärren, lås den sen igen. Då ska den s.k. deadbolten aktiveras. Tanken är att du inte ska kunna knacka en ruta och sen öppna dörren. Hur detta fungerar på en bil med nyckellöst system vet jag inte, jag ska kolla hur min egen bil beter sig sen (som också har nyckellöst). |
|
|
Jag provade ytterligare. Nu drog jag flera ggr i handtaget som vissa föreslår. Men det funkar inte. Vet inte ens om jag har funktionen som jag låser två gånger. Men jag prova ialla fall. Inget funkar. |
|
|
Läste nu att "i vissa landsutförande kan man inte låsa upp innefrån" Sen läste jag också om upplåsningsspärren.....Va 17 är det för något? |
|
|
Det där fick jag reda på i somras den hårda vägen. Av ren reflex låste jag bilen där min mormor och moster satt...i 30 gradig värme. De kom inte ut och satt där i ca. 20 min. De visste inte heller var låsknappen satt så de kunde ju inte låsa upp inifrån. Jag minns att på vår E-klass -05 så gick larmet igång om man öppnade dörren vid låst bil och jag kan tycka att det borde gälla här också. Förlåt om jag snor din tråd men hur funkar det med larmet inne i kupén? Har den rörelselarm? |
|
|
Låter jobbigt att bli inlåst ;( Min har inte larm installerat. Är tydligen "optional". Något jag inte viste när jag köpte den. Har gjort en hel del tester nu. Det går INTE att låsa upp inifrån om man låser med fjärren. Däremot om jag INTE låster med fjärren och man själv låser inifrån, då kan man också öppna inifrån igen. |
|
| Så det går inte att låsa upp med låsknappen heller om man låst med fjärren? För i så fall är det ju livsfarligt! | |
|
Det är helt korrekt. Detta är tydligen någon säkerhetsgrej som gör att du inte kan smacka en ruta för att sen öppna dörren vilket ifs är bra. Men, den andra aspekten av de hela är inte lika bra, att man kan låsa in någon. Får väl installera hammare i bilen helt enkelt. |
|
|
Nu ska man ju inte lämna någon i bilen. Ett barn skulle jag ju aldrig lämna där. Dock hade jag kunnat lämna en vuxen människa i bilen men kommer nog aldrig göra det eftersom jag kanske av ren reflex låser bilen och då är man körd. Är det samma på nyare bmw? De kanske borde inkludera en sån där nödhammare som på bussar och tåg ;) |
|
| Precis. En nödhammare är vad jag ska köpa i alla fall! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.