AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.575

Problem med AGR-ventilen i en BMW 320d E9X -06

Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Har problem med AGR-ventilen i min 320d. Har rengjort men blir inte någon stor skillnad, går väldigt ryckigt mellan 1400-2000 varv ibland inte alltid. Har nu kopplat bort vakumslangen till ventilen och pluggat denna. Tycker att den går som den skall, innan har även motorn varit kraftlös vid vissa tillfällen, som att turbon inte laddar. Har endast kört utan vakumslangen inkopplad sedan igår men nu har jag inte känt kraftlöshet eller ryckningar. Dock så får man jag felkoder, men antar att det beror på att elektroniken tror att den öppnar EGRen för att få ner avgasvärdena men det blir inger skillnad. Jag antar att det inte är skadligt att köra utan EGR-ventil förutom för miljön. Dock har jag lite svårt att bestämma mig för om jag tror att AGR-ventilen skall bytas eller om det är kontroll ventilen felet beror på? Någon som har erfarenhet i detta som har haft liknade problem? Hoppas ni har lite ider!
Det är inte partikelfiltret som börjar vara tätt? Hur många mil har den gått? Hade liknande fel på min 530d och då var det partikelfiltret som sotat igen. Testa plocka lös det å spola och blås ur. Montera tillbaka å dra iväg på en långtur så det bränner ur ordentligt. Mitt va så igensotat att jag var tvungen köpa nytt. 18000:- på bmw kostade det..
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Bilen har gått ca 13000 mil och den funkar perfekt när agr-ventilen är urkopplad, inga ryck och ingen fraftlöshet. Så jag tror att det är AGR-ventilen eller det kontroll ventilen som inte vill. Jag får flytta över AGR-ventilen från fruns 330D som jag tror är den samma för att se om det funkar med den, annars får jag köpa ny kontroll ventil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.