|
|
|
|---|---|
|
Har en 316i 2011 När jag startar bilen lyser det 7/1400 Enl BMW skall Bromsoljan bytas mån. 7 vad betyder 1400 (Har jag att välja mellan mån 7 eller 1400 mil ) Kan jag släcka lampan själv om jag byter oljan | |
|
Tyvärr vet jag inte vad dina buffébordet betyder, men intervall för bromsvätskebyte är 3 år fr.o.m. 2011. Har du inte fri service i 3 år på din bil? Finns massor av instruktioner på nätet hur du nollställer serviceindikatorn. Den bästa beskrivning tycker jag finns här: Länk Jag gissar att 7 betyder juli, 1400 betyder 140 mil overdue, men då borde serviceindikatorn vara röd. Är den det? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@valle 66 : Vad står det i din instruktionsbok att meddelandet betyder? Exempelvis så visas alltid tid för nästa servicebehov när jag startar min, men då visar den återstående körsträcka och nedanför detta datum (och är beskrivet i min instruktionsbok). |
Bromsvätskebyte är endast styrt av tid (ej miltal), och det är 3 år emellan som Drib säger. @valle 66 : Är du säker att det inte står 7/2014? @valle 66 : Kan du ta en bild på meddelandet? |
@valle 66 : Hur har det gått? |
| Hej igen. BMW slangen du hade rätt det står 7/2014 Nu lyser Service rött. Jag luftar nog själv och fyller på olja Det är ju nere vid oken det bildas kondens. Sen får jag försöka följa tipset hur man släcker Service lampan ( röd bil )jag fick av annan hjälpsam person Tipset pratar om att hålla inne knappen till Höger om ratten den kallas C i tipset men jag antar att det är BC knappen MYCKET tacksam för tips | |
Ja, men då är det helt enkelt att servicedelen berättar för dig att det är dags att byta bromsvätska (den är röd nu eftersom det passerat gränsen som var Juli 2014). Låter också rimligt då din är en 2011. @valle 66 : Men står inte allt detta i din instruktionsbok? Ja, stämmer. Viktigast att få ut den gamla bromsvätskan vid oken. Men ett komplett byte skadar inte heller så man får ut även lite av den gamla ur huvudbromscylindern också. Byte nyligen på min E34 535i - där använder jag omväxlande färg på bromsvätskan för att enkelt se när jag spolat igenom systemet (dvs ena gången vanlig bärnstensfärgad, nästa gång blå, nästa gång bärstensfärgad osv). Nu går denna på bana så det byts varje år eller oftare och använder lite värre bromsvätska än vad bruksbilar behöver. Angående att nollställa servicebehovet så går det som fler nämnt tidigare alldeles utmärkt. E90 är någorlunda lik min E87 120i, men det är alltid lite små skillnader. Såhär gör jag på min E87 120i (har nyligen gjort oljebyte, service och frambromsar på min) och jag skrev då ned hur jag gjorde exakt. 1) Insert key. 2) Push the Start/Stop button once. 3) Push and hold the left button (the one for resetting the trip odometer) in the instrument cluster until a service item symbol appears. 4) Use the toggle button (on the turn signals lever) to browse through the different service items available. 5) Once you found the item you want to reset, press the BC button (on the turn signals lever) once and the option RESET will appear. 6) To confirm and actually perform the reset, push and hold the BC button. An animated clock will appear, when it disapperars (and the new value of the service item is visible) you release the BC button. 7) Push the Start/Stop button twice to turn off the vehicle. 8) Done. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.