AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.058

E32 750i - 1993 Hur ska kontakterna för M70:s vevaxelgivare sitta?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej!
Jag håller på att skruva ihop min M70 efter att ha tagit loss insugen. En fundering har uppstått och återigen hoppas jag att forumets V12-gurus kan hjälpa mig!

Min fråga rör kontakterna för vevaxelgivarna och sensorerna som sitter på tändkablarna. I motorns framkant kopplas de ihop med sladdar till kabelstammen som går ovanpå motorn. Det är alltså fyra sladdar från kabelstammen med varsin kontakt. De två övre har svarta kontakter och de två nedre har grå kontakter. Se bild: Länk

Men hur ska sensorer och givare anslutas till dessa? När jag plockade loss allt satt det som på den här bilden. Sensorerna är bortkopplade, vevaxelgivarna sitter kvar: Länk
Vevaxelgivarna var alltså kopplade till övre högra (passagerarsidan) kontakten (svart) och nedre vänstra (förarsidan) kontakten (grå), medan sensorerna var kopplade tvärt om. Var detta korrekt?

Borde inte givarna kopplas till en färg eller exempelvis övre kontakterna, och sensorerna till de motsatta? I Bentley-manualen (sida 120-10) pekar pilarna mot att vevaxelgivarna sitter överst. Dock ser det lite tveksamt ut med hur sladdarna går från sensorkontakterna på den bilden. Jag har även kollat på Johan & Sean's E32 Page och funnit bild nr 8 på denna sida: Länk Där ser det ut som att båda passagerarsidans kablar är grå, medan de svarta är på förarsidan?

Hur funkar detta egentligen, det borde väl spela roll hur allt är kopplat? Vad händer om jag kopplar fel?
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

En sak jag kan tillägga är att bilen gick rätt bra innan jag tog isär allt, den missade lite på tomgång bara. Så jag kan ju sätta tillbaka allt likadant, men tänkte att den kanske gått på bara ena bankens signaler om den fått fel från den andra. Felkoder kan för övrigt inte läsas av, verkstäderna får inte kontakt med bilen.

Vill även tacka admin för korrigering av min undermåliga rubrik :)
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Någon korskoppling som du nämner förekommer inte från början, d.v.s., tändsignal sitter överst på vänster och höger sida och vevaxelgivare underst, så vsr det på mina M70.

Johan
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för svaret Johnor. Skumt, i Bentley sitter vevaxelgivarna som sagt överst. Tidigare ikväll kopplade jag ihop dem som de satt innan och det funkade bra när jag sedan startade. Är det någon som vet vad som händer om några av dem är felkopplade? Går det ändå så länge ena sidan är rätt?

Som en parentes kan jag nämna att jag tätade insugspackningarna för dåligt när jag skruvade tillbaka insugen, så nu verkar jag ha insugsläckage på 10/12 cylindrar. Tidigare hade jag ingenting... så det är bara att riva igen. Så om någon har andra teorier om kontakterna så får jag tillfälle att pröva dem, så att säga...
jo
972
johnor
Insugskäckage låter inte kul. Kan hända att jag minns fel gällande kablarna ich att vevaxelgivarna satt överst. Den sladden kommer doch underifrån så det är lite märkligt att den ska på övre kontakten. Klartär att du hade felkopplat först!

Johan
jo
972
johnor
många goa stavfel då man skriver på telefonen...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Mystiskt är det som sagt. När jag satte ihop allt satte jag ju som det satt innan, vilket borde vara fel men det funkade. När jag fixat insugsläckaget, som troligen bara beror på att jag klåpade till det vid monteringen, skulle jag kunna experimentera med kontakterna och se vad som händer om man kopplar om dem. Bara jag är något sånär säker på att inget kan haverera om jag kopplar fel. Vad tror ni, vad kan hända? Tillfälligt nödprogram eller halva motorn avstängd har jag redan fått uppleva, är mer permanenta elektriska haverier jag är orolig för.
jo
972
johnor
Båda får signaler från hallgivare, borde inte ge någon skada alls men kan inte garantera något.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Nu har jag fått ordning på allt och lyckats täta insugsläckaget (3e gången gillt). Passade då på att experimentera med givarna. Först och främst: lyckligtvis händer inget farligt om man kopplar fel på en av sidorna. Den går dåligt och vibrerar, gissar att den felkopplade halvan inte går. Jag fick inte upp några varningslampor eller felmeddelanden.

Rätt koppling för mig visade sig vara som det satt innan jag tog isär det, alltså:
Passagerarsidan: vevaxelgivare till övre (svart) kontakt och tändsignal till nedre (grå).
Förarsidan: Vevaxelgivare till nedre kontakt (grå), och tändsignal till övre (svart).

Har svårt att tänka mig att det ska vara så från fabrik, troligen är det någon som kopplat om något någon gång. Nu vet ni iaf, om någon någonsin skulle fundera på samma sak. Tack för input johnor!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej, kul att det löste sig. Jag hade samma problem i vintras och det märks ganska tydligt när man kopplar fel.

Det blir dock inga elektriska fel av det vad jag vet.

En sak undrar jag om: Du skrev om något som heter Bentley-manualen. Sitter denna motor i någon Bentley-modell, och du har lyckats hitta en reparationsmanual eller? Vad heter den i så fall, och var får man tag på den?
Det är ett förlag som hanyes.
Länk
AlexanderK Länk

mvh/ Anders
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Aw rite, nice! Tyvärr så var ju så klart den boken slut...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Sörj inte det, till E34 är den rätt bra. Men till M70 har jag inte haft någon nytta av den. Kollar du t ex hur du ska lossa insugen från packningarna står det i stort sett bara "1: skruva av muttrarna. 2: Trä av insugen". Tack för den... :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jaha, ja, det är ju inte jättfullständigt förstås... Iofs så stämmer det ju, det är ju bara att lossa insugsbultarna och sen trä av insugen.

Dock är det ju ungefär en dags jobb innan man kommer dit, om man jobbat själv.
Insug: Länk
Joan & Sean's E32 sida Länk borde vara guld värd även till E31 (inte minst V12:an).

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.