AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.582

E39 523i - 2000 Motorfläkten låter mycket

La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Tjena!

Vi kör rakt på sak. Min gamla tysk grinar mer och mer och nu låter elfläkten/motorfläkten(*rätta mig??*) som en jävla opera när motorn blir varm.
Förstår att det varvar upp nu under sommartid när det är varmt osv, men att den tjuter som en strypt bäver verkar konstigt.

Någon som har varit med om detta? Vad kan man göra?
Polarens e39 540 gör exakt likadant. Är verkligen pinsamt att köra när det låter såhär.

Alla tips och svar uppskattas!
M3
19
M3Rikard
525 Touring e34 -96
Min elfläkt på e39an låter också som fan. Tillräckligt för att folk skall glo när man kör förbi:( Tänkte lösa det med lämplig biltemafläkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Låter det för att fläkten är kass eller för att den varvar som satan för att det behövs?

Är det det första är väl en ny ny fläkt en bra ide (inte universal från Biltema, i så fall en billig kopia). Är det det andra kan man ju fundera på varför det blir för varmt? T.ex. en vattenpump som snart rasar ihop och knappt pumpar runt vattnet längre?

Ni har tvåstegsfläktar va?
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Jag vet inte faktiskt. Fläkten drar ju igång "för att det behövs antagligen", men tycker inte den borde skrika såhär högt.

I värsta fall får man väl testa en ny fläkt och se hur det blir. Känns ju dock tråkigt om det inte är det som är felet. Tyvärr börjar väl mina 35k mil på mätaren ge sina spår :)
ma
7.450
marin849
Smyg runt på nån parkering en varm dag o lyssna på andra E39or så vet du. :)
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Får la göra det ja! Några tips på bra BMW parkeringar här i Sverige? :)
ro
74
rotis
540 AC Snitcher Touring -98
M5 -92
Bytte fläkt på min e39 540.. och den låter som fan oxå.
har läst att det är många som verkar ha samma problem..
skulle gärna vilja veta varför?
ma
7.450
marin849
Spela in och dela.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.