|
|
|
|---|---|
|
En sak som jag inte har förstått är varför har olika återförsäljare "bättre" samt fler bilar än vissa andra? Är det pga de återförsäljarna säljer mera? Som tex , så har bilia gruop Göteborg 301 bilar för försäljning jämfört med bjorkmansbil i Linköping som har 61 bilar. Fine Gbg är en storstad och sjävklart slöjd de fler bilar, men inte borde det väll bara ca240 bilar skillnad? Inte nog med det så har vi här i Linköping knappt någon märkvärdig model. Vi har en 7a x5 4.0d samt en beg 535d pre facelift F11. Resterande är vanliga 520d,318-320d samt 116-120d/i Jämfört med Gbg , de har ett flertal m550d, 530d f1x ,m5 f10,F80 M3/4 ( ja jag kan förstå att de har säljer M bilar , vilket bjorkmansbil inte gör) Men till frågan, varför är det så stor skillnad mellan stora och "små" återförsäljare i antal bilar men även i "märkvärdig" alltså bra utrustade bilar med höga motorer? Alla bilar ägs ju fortfarande utav BMW SVERIGE Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
|
Jadu det är mer än en gång man klivit in på Björkmans bil (AutoPartner) i Linköping och blivit besviken över dom typ 4 nya tjänstebilarna som står till vänster direkt när man kommer in. Går man mot begagnatdelen så är det bara gamla hyrbilar från Sixt där. Ganska tråkigt tyvärr. Ibland tar dom ju in någon lite mer "skoj" modell men då är den allt som oftast tråk-silver eller svart. |
|
| Som tur är så har dom bra personal där så det väger upp det en del i alla fall! :) Men ändå så är suget att åka dit för att kika eller bli inspirerad att köpa ny bil oftast obefintligt. | |
|
Håller med dig NikeMan till 100%. Nu har de fått en en silvrig F15 4.0d M-sport den är riktigt fin!! De "extremaste" bilarna jag sett på Björkmansbil ( fd Autopartner) är en m550d samt en f10 M5. Fast F10 bytte en privatperson in när han beställde sin F15 och F11 blev kvar pga att "ägaren" inte hämtade upp den. Men sjävklart är personalen lysande, bägge de ine på verkstan , disken och de nya säljarna. Försäljningschefen Magnus är ju toppen! Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Kom över till Norrköping som har oproportionerligt stort antal lyxbilar till salu. :-) | |
|
Bilarna som återförsäljarna tar hem ägs av åf, inte BMW Sverige. Vilka bilar som tas hem som demo avgörs lokalt men ibland kan generalagenten "tvinga" ut vissa lagerbilar. /Masten |
|
| Storleken på åf har stor betydelse. Ju mindre åf desto svårare/relativt dyrare för dem att ta hem "högriskmodeller" jfr med en stor kedja. Att det står mest 320/520d i hallarna är logiskt då de står för försäljningsvolymen. Men visst är det viktigt med några finare modeller för att locka presumtiva kunder till hallen. Jag köpte min bil av autopartner pga två skäl. Dels personalen och att de kunde erbjuda provkörning av en 335i. Samma sak gällde när en nära bekant skulle köpa bil. Ingen firma i Stockholm med omnejd kunde då erbjuda provkörning av en 330i. Så trots sin mindre storlek så har autopartner levererat i dubbel bemärkelse. För mig har det varit värt resan varje gång jag åkt till Linköping. Men vill man spana på M-modeller så är det ju oftast fel ställe att besöka (fanns en M5 i hallen när jag beställde min 335:a). | |
|
Det här har ju inte med stadens storlek att göra, utan har helt och hållet att göra med bilhandlarens försäljning. Den är ju bilhandlarens försäljning en funktion av stadens storlek, bland annat. I en större stad finns det större större efterfrågan på specialmodeller, så enkelt är det. I en mindre stad så är ju liksom vilken BMW som helst en entusiastbil, |
|
|
"I en mindre stad så är ju liksom vilken BMW som helst en entusiastbil" Hehe, man kan ju ta dig för en trångsynt innerstadsbo med sådana uttalanden ;) Vart bor du? ///Stefan |
|
|
Trångsynt var ordet! Jag är inne på mitt nionde år som säljarassistent (kul extraknäck!) hos BMW-återförsäljaren i Varberg och har hela tiden upplevt att vi säljer procentuellt sett fler roligt specade modeller jämfört med när jag jobbade på BMW i Solna 2001-2005. /Masten |
|
|
Jag tror att sanningen ligger lite i vad vd, försäljningschef och säljkår gillar att ha hemma. Titta ex.vis på M-bilar Eskilstuna som ofta har några av de läckraste bilarna hemma. Just pga den orsaken... OCH inte minst så säljer man en hel del "såna" bilar. Glöm därför storleken på staden! Med internet så har bilhandeln blivit oerhört mindre begränsad geografiskt. ÅF säljer många bilar utanför sina egna distrikt. /Anders |
|
|
Hade stadens storlek avgjort storlek på återförsäljare hade Sveriges största anläggning för sportbilar definitivt inte legat i Norrköping ;-) Länk ------- //Lövet |
|
|
Eller den bästa i Kinna Länk De flesta bättre / större återförsäljare erbjuder dessutom hemleverans, så jag tror inte på att det geografiska läget är avgörande, men väl så viktigt. Det är inte speciellt konstigt att utbudet av återförsäljare och bilar är bättre i Stockholm än i exempelvis Flen. |
|
|
Kinna är dock en rejält mycket mer välmående trakt än Norrköping... ------- //Lövet |
|
| Kanske, Borås är väl inte en metropol, men ingen av dessa anläggningar försörjer sig "lokalt". Norrköping ligger rätt bra till rent geografiskt, 15 mil från Stockholm och längs med E4:an. | |
|
Tänk på att Göteborg bara ligger 6 mil eller 40 minuter från Kinna... /Masten |
|
|
I trakten kring Kinna finns det mycket egenföretagare och fabrikörer. Där finns det folk med pengar. Von Braun Sports Cars ligger ju i krokarna också. Göteborg har bara en ÅF till skillnad från Sthlm så det kanske inte är konstigt att Bilia i Gbg kränger så många bilar per år. |
|
|
Bilia group i Gbg (Mölndal)säljer flest BMW i Norden, i alla fall för ett par år sen. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.