AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

Diverse frågor om fel som finns på min E39 530i - 2004

Hej, Jag äger en BMW 530i års.m 2004 med diverse problem som nu uppstått, jag är inte särskilt bilkunnig eller duktig på att mecka osv så därför behöver jag lite tips och råd.

1. Höger bakfjäder är av och en kille sa åt mig att byta båda två, bör jag utföra detta på BMWs verkstad eller är detta något en annan verkstad kan göra billigare och resultatet blir detsamma?

2. Sen har jag en fråga ang nycklar, ingen av mina nycklar svarar när jag trycker på knappen så måste liksom låsa upp bilen manuellt! Vad kan detta bero på ?

3. själva låspiggen som idikerar att dörren är upplåst eller låst har hoppat av från "vajern" eller vad den nu sitter på. är det enkelt att själv slita upp dörren och sätta tillbaka den? eller kommer jag stå med brallorna nedragna och inte kan sätta tillbaka den hehe?

4. Detta blir lite svårförklarat. Mina sidoairbags som sitter mellan framrutan är klädda i något sorts tyg. det tyget har liksom korvat upp sig vid instrumentpanelen. är det bara att ta ett bankomatkort och peta ned eller kan det bli värre?

Hemskt tacksam för tips/råd/rekomendationer om verkstad jag ska vända mit till osv.

Ha det bäst allihoppa!!

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
1: Byt båda, på de bilar jag bytt en fjäder på så har den andra gått av ganska kort därefter. Byta bakfjädrarna kan du göra själv. Hissa upp bilen bak, ställ den på pallbockar, lossa stötdämparen i botten, sen borde du kunna vika ner den övre länkarmen för att byta fjädern. Möjligtvis att du behöver lossa på krängningshämmarstaget. Borde inte bli speciellt dyrt på verkstad heller. Tar max en timma.

2: Kan hända att nycklarna måste initieras om.

3: Det är inte allt för klurigt att lossa dörrsidan. Dom brukar sitta med 2-3 skruvar i höjd med armstödet sen sitter det plastclips på sidorna och i underkant. Överkanten träs ofta i ovanifrån. Lossa skuvarna sen bryt ut dörrsidan lite försiktigt i nederkant och jobba dig uppåt.

4: Om det är klädseln på A-stolpen du menar så går den att pilla ner om man är försiktig, men enklast är kanske att plocka bort den biten. Har för mig den sitter med 3 clips. Sen lossa klädseln lite försiktigt och limma tillbaka den.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
För att byta bak fjädrar så måste, om jag inte minns fel, baksäte
och troligen hatthylla monteras bort. Är mer jobb än man tror,
men kan absolut utföras av en "bra" verkstad.
Bytte själv på min 520 pga fjäderbrott , köpte 2 original
bmw för m-chassi.
Finns beskrivning i Forumets mekartips.

mvh
Tack för svaret grabbar. tack tack!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.