AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.421

Köp av 525Xi (E61) -07

Hej!

Sitter i tankar att köpa en nyare bil, och har då fastnat för BMW 5-serien. Budgeten är begränsad så tillvida att det är begagnade objekt jag tittar på. I dagsläget kör jag en Subaru Outback med boxersexa från början av 2000-talet. Den har snart rullat 30 000 mil, och det utan annat än en brusten fjäder fram. Det är en inte speciellt komfortabel bil, den är plastig, lådan är ryckig, men ALLT håller verkligen för hårda påfrestningar. Fiskar en hel del och tar ofta med mig båt på 1500 trailer till Nordnorge m.m. Så dragförmågan är viktig för mig.

Hur som helst har jag nu hittat en 525 Xi från början av 07 (pre LCI/facelift) som förefaller fräsch. Först använd som leasingbil i knappa två år, därefter fram till i våras ägd av en privat herre. Nu på en bilfirma. 13xxx på mätaren.

Bilen har den ordinarie utrustningen med Comfort- och Advantagepaket. Har för mig att det är något tillval till, men kommer inte på det i skrivandets stund. Saknar Comfortstolar, men jag är van vid Subarustolar och sitter hyggligt på en vanlig pall. Bilen är fullservad och den tidigare ägaren har sköt den väl med lackbehandling och byte av en del delar som PDC, xenonlyktor, skivor bak m.m. Åkte förbi en rekondfirma och han såg inget fel på den. Lite stenskott fram och några repor på spolern bak.

Bilen byttes in, så vinterdäck på fälg saknas. Sommardäcken är en säsong och av god kvalitet och jämnt slitna.

Jag provkörde bilen och fick fram en felkod P0171 på min läsare. "Lean Mixture Bank 1..." Vad kan det bero på? Tyckte att tomgången var lite ojämn, varvalet går upp och ner 300-400 varv. Normalt? Påpekade det för säljaren och bilen ska in för felsökning i början på nästa vecka, samtidigt så servar de bilen med oljor och vätskor "liten service" innan den även besiktigas.

Bagageluckan har kraftig blåsbildning vid shoppingluckan, men även undertill. Även påpekat detta och säljaren har fotat och skickat till BMW för att se om det kan bli en ny lucka. Byts kabelhärvorna till bagageluckan då också? Har läst att dessa kan haverera. Stämmer det?

Insynsskydd bak saknas men det ska säljaren komplettera med.

Kunde inte testa nivåregleringen bak. Eller rättare sagt jag vet inte hur man riktigt kör det. Subaru har nivåreglering, men den är passiv och väl fungerande utan kompressoren. Provade att belasta kroken bak med min egen kroppstyngd, men det gav ingen utdelning i att den dippade eller att kompressorn gick igång. 75 kg är dock inte mycket att belasta med heller. När den är inne på servicen så ska de plocka ner en plastkåpa och kolla kompressorn och den sugslang som kan brista. Är kompressorn i övrigt av god kvalitet?

Jag har provkört den väl och förutom det som jag skriver ovan så hittar jag inget konstigt, inga missljud eller dylikt. Något annat jag bör fokuserar på? Jag har läst begagnatguiden för E60/61.

Hur är kvalitetén på en 525 från -07 generellt? Framförallt är det bra att veta om bilen pallar släpvagnsbelastning bra. Det är en 1500 trailer, så inget monstersläp, men det kan bli några hundra mil ibland.

Är det korrekt att bilen har 225/50 17x7,5 5x120 Et43 vid val av fälg och vinterdäck? Värt att söka på tyska sidor för att hitta fälg och däck?

Vart köper man enklast och billigast reservdelar online till en BMW?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Kristian
Och hur fungerar fyrhjulsdriften. Har sökt en del utan att hitta rätt.

Vad är normalfördelningen under körning på jämn väg? Hur mycket kraft kan systemet flytta mellan fram- och bakaxel? Hur snabbt reagerar systemet, alltså hur mycket slir tillåts innan systemet griper in? Är antispinnsystemet en medverkande del i systemet och i så fall går det att koppla ur detta?. Kan kraften fördelas mellan vänster och höger sida på bakaxeln, så som en lsd på bakaxeln.

Tack.

Uppdatering!

Bakluckan byts på garantin och felkoden kom pga en dålig "sensor" som byts. Nivåregleringen kollas vid servicen imorgon. Det samma gäller kabelstammen till bakluckan.

Vilken mjukvara som finns i bilen ska också kontrolleras, så får vi se vad det kan kosta att uppdatera. Brukar det kosta en slant? och är det ens värt det?

Med vänlig hälsning
Kristian Seth
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.