|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Min 318d -11 bjöd på en överrasknjing då jag micklade med Professional stereon. Bilen har dubbla timers och funktion för direktstart av kupekylare (blower) Hade varit ännu bättre om "heater"(parkeringsvärmare) åxå funnits som jag hittde i instruktionsboken... Såldes de varförsig ? Eller är det för varmt för att symbolen ska synas? Medföljde ingen fjärr. | |
|
Nej du har tyvärr ingen värmare. Blower finns på alla E9x med klima. |
|
|
Tack för snabbt svar! |
|
| Nu blev jag intresserad, menar ni att man kan få bilen att vädra ur sig själv när det är varmt ute? | |
|
Jepp! Kolla på "Meny" i stereon,Parked ska du välja därefter... |
|
|
Perfekt funktion på sommaren! Fläktarna tar in friskluft i 30min från den tiden du ställt på timern. Ska man in och handla, tryck igång blower så går den i en halvtimme då med. :) |
|
| Nu har jag varit ute i bilen och inspekterat. Det är ju en jätteschysst funktion, extra plus i kanten när det visade sig att man kan aktivera fläkten på beställning med fjärren till parkeringsvärmaren. Fan vilken bra bil jag har :) | |
|
Är det samma knapp som Heat på acc enheten när man har dieselvärmare? M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
Om du menar knappen för att aktivera restvärme så är det inte samma utan man måste in i menysystemet och pilla, eller använda fjärren till bränslevärmaren. Sen är jag lite osäker på om allt ser ut och fungerar likadant eftersom du verkar ha en LCI och jag har en innan LCI. Någon LCI-ägare kan säkert bringa klarhet i detta :) |
|
|
Restvärmefunktionen...Är det samma knapp som elbakrutan? Var så på min 520 -02,har ej prövat ännu... |
|
|
Nu har jag gjort bort mig.. :) Knappen heter rest. Vet ej om jag har testat men enligt föregående ägare så kan man trycka in den knappen på vintern så kör den igenom den sista värmen så då kanske den funkar med kyla på sommaren? Skickar med en bild Länk För Max knappen som är på andra sidan blir kall på sommaren och varm på vintern om jag trycker in den.. Får testa annars ;) M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
MAX knappen var det ju,på 520 -02 :) |
|
|
Restvärmefunktionen är till för att hålla bilen varm när man stannar tillfälligt på vintern, t.ex. att man väntar på någon eller gör ett snabbt ärende. Den cirkulerar kylvattnet från motorn och blåser in värmen i kupen och det kräver att motorn är ordentligt varmkörd för att fungera. Kylfunktionen aktiveras på samma sätt som bränslevärmaren men ska enligt skribenter högre upp i tråden finnas även på bilar som saknar bränslevärmare. I min pre-LCI går man antingen in i stereons menysystem (Professional stereo/klimatautomatik/ingen iDrive) och aktiverar tidur eller direktstart eller så använder man fjärrkontrollen till bränslevärmaren som då vid temperaturer över +15°C enbart aktiverar fläkten och låter värmarfunktionen vara avstängd. |
|
|
Forskade för övrigt om dieselvärmare och så där på verkstan när morsan hade problem med den på sin e90. Under en produktionstid på dieselvärmarna sitter det ett felaktigt glödstift i som har fel ohmvärde, det gör att värmaren slår ifrån och lägger sig i safe mode. Kan tillägga att dem bilarna som inte har dieselvärmare har en elektrisk värmeslinga i värmepaktet istället för att värmen ska komma fort. Lite övrig matnyttig info om dessa värmare bara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.