AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.770

Lyfta E46 318i - 2007 i diffklumpen?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag vill hissa upp min e46 318 bak, går det bra att lyfta i diffklumpen?

Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade samma frågeställning på min E87. Kollade i BMW's reparationsmanual och för E87 så är det tillåtet att lyfta i diffen (huset såklart, inte diffkåpan).

Men när jag slår upp E46 318iC så verkar det inte vara tillåtet.
Länk

Raising vehicle at rear:
Important!
Risk of damage!
Raising the vehicle at the rear differential is not permitted!
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
Hade personligen inte vågat köra runt med en bil som inte håller för att bli lyft i klumpen :) det tar betydligt mer stryk att axa iväg än att lyfta den i diffen. sådär skriver ju bmw bara för att frånsäga sig en massa ansvarsskit mm.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag håller delvis med - men bara delvis. Den tål såklart en hel del och läst att flera på forumet lyft den i diffen. Å andra sidan finns det en anledning varför det står så i deras reparationsmanualer.

@jonasHelin : Den där manualen är egentligen BMW's egna - inget som du eller jag ska använda oss av. Därför är kopplingen till "ansvarsskit" inte relevant. Det som står i instruktionsboken däremot är kopplat till "ansvarsskit".

@jonasHelin : Det är helt olika typer av belastning när man "axar" än när man gör ett statiskt lyft.

Differentialen tar inte upp något av bilens vikt, det görs endast av fjädrarna och där de ligger emot är kraftens överföringspunkt som sprids vidare genom chassit.

Differentialen utsätts för andra krafter - gissningsvis mer vridande krafter. De är såklart stora krafter, men de är helt olika till både riktning, kraft och var de uppstår än när man låter halva bilens tyngd gå genom differentialen och vidare upp i vad denna är fäst i.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag minns rätt så är det i själva subframen som sitter under diffens främre del som man skall använda som lyftpunkt på E46:or.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag lyfte på båda sidorna istället...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.