AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.690

E90 325i - 2010 Konstigt LJUD när jag stänger av bilen

adnan1983
Konstigt skrikande LJUD när jag stänger av bilen. Hör även lite tickande ljud konstant, kan vara nåt med ventilerna.

Otur att motorförsäkringen inte gäller, den har gått ca 11 500 mil

OBS! Se video:

Länk
Dr
362
Drib
325i-08
Tycker det låter helt normalt och jag kan inte höra något "Konstigt skrikande LJUD". Tickandet är också normalt (direktinsprutad motor).
Dr
362
Drib
325i-08
Menar du att motorn börjat låta annorlunda nu? Dem jag har lyssnat på låter så där illa och jag har det som referens att det är normalt för N53. Även min låter så och har alltid låtit så. Men jag kanske bara har lyckats lyssna på defekta N53:or. I sådant fall är ju min defekt oxå....
adnan1983
Va inne på Bmw Gbg, va orolig att det var ventilerna. Men enligt dem är det klämmor till bränsleslangen som behöver bytas. Känns skönt, men det kommer endå gå på 2500 - 2 800 beroende på hur många klämmor som behöver bytas.
Dr
362
Drib
325i-08
Tack för feedback.
Jag vet sedan tidigare att mina bränsleslangar klapprar lite oxå, men trodde bara det var när det lät ungefär "DRRRRR" som uppståd kort stund när jag börjar åka iväg (släpper upp kopplingen och motorvarvet sjunker). Att tickande ljudet oxå är bränsleslangarna som orsakar ljud var nytt för mig. Jag ska försöka klämma dit några nya klammrar, fär se om det blir bättre. På min bil vet jag att det är ledningarna mot torpedväggen som gör "Drrrrr" ljudet. Ska nog kolla med BMW om dem säljer kit med bränsleklammrar eller liknande och göra detta själv.
adnan1983
Det tickande ljudet ska tydligen vara så.Säg gärna till ifall dem har kits man kan köpa, känns överdrivet att betala 3000 kr för det.
Dr
362
Drib
325i-08
Har kollat med BMW Segeltorp idag. Kundtjänst hävdar att det inte finns något kit, utan det är bara att byta de klammrarna som är dåliga. Kundtjänst trodde det var följande (markerad clip i gult) :Länk
men det kunde vara fler klammrar. För min del är det nog dessa, då jag provade att lägga en dämpmatta mellan torpedvägg och bränsleledning, då blev det liiite bättre. Nu skall jag beställa dessa. Jag kommer dock inte ha tid att byta dessa på ett par veckor, men återkommer med priser och resultat när jag gjort detta
Th
46
Thebeast
325i Touring -09
Drib, jag vill gärna höra sen hur du löste detta! Tack.
Dr
362
Drib
325i-08
Klammer 16 saknades på min bil Länk
. Denna har jag inte införskaffat ännu men provisoriskt dämpat bort. Börjar misstänka att man missat/glömt klammern isb med uppgradering av hpfp, men bara gissning. Dessutom var värmesköldarna (både mot torped- och hjulhusväggen) lösa och förde oljud. Har pressat fast dessa och oljud kom sannolikt från alla tre komponenter. Oljuden blivit betydligt mindre, men lite oljud kan man skaka fram ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.