AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.865

Dags för en första BMW! Tips/råd inför köp av E90 för 70 000 - 100 000 kr?

Hej,

Jag har funderingar på att ge mig in i BMW världen och håller på att leta efter en första BMW.
Jag har tittat runt en del på olika hemsidor och läst på lite om BMW och de olika problemen som kan finnas. Trots all den infon som går att hitta på egen hand så tänkte jag att vad kan vara bättre än att fråga dom som idag äger en BMW och få deras åsikter.

Jag är ute efter en bil i 70-100k klassen och då jag kör väldigt mkt så vill jag kunna hålla nere bränslekostnaden därför lutar det åt en 320/325 från 2004 och framåt. Jag är även ute efter en bil som rullat som mest runt en 13500 mil, helst mindre.

En bil som jag har fått upp ögonen för är denna (se länken nedan) och jag skulle gärna vilja höra lite åsikter från er angående denna bilen, Kan detta vara något att titta vidare på eller har ni förslag på annat.

Länk
e3
336
e39520it
520dT -14
Ser så här direkt 2-3 saker med bilen/annonsen.

Varför har dom bytt krängningshämmare?! Är det en vanlig fel med 3-serien? Om inte det varför i hela friden listar dom upp det i annonsen. Det får en ju bara att fundera. Fråga varför den är bytt.

Många vill kanske tycka att en så pass ny bil borde ha Xenon-ljus.

Dessutom irriterar jag mej på stavfel och dårliga/fel formuleringar i annonsen, men det är kanske mitt problem:)

bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
Framvagnen har alltid varit ett problem på 3 serien ..man får inte tro att bussningar och krängningshämnare håller i 20 000 mil , det beror på vilka vägar bilen gått på och hur man kör...

Ett tips är att kolla på bromspedalen hur sliten den ser ut och om det är bil med växellåda..kolla på kopplingspedalen ..

Xenon ljus är för och nackdelar ...dyrt att byta lampor och det kan krångla med automatisk nivåreglering...ju mera finesser ..ju mera kan strula

Tänker aldrig byta bilmärke igen
bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
nadde 85 ...detta tipset är det viktigaste....gå inte för mycket på bilder och utrustningen som säljarna skryter om ...man måste åka och titta på en bil om man ska se alla repor och småfel i lacken ...sådant syns inte på bilder..
Fel finns på alla bilar...även sådana som är nya ...så det gäller att hitta felen ..ibland kan en bil vara 3-4 år gammal och även då kan man hitta fel .
Bilder på Blocket kan vara trevliga att se på ....men småbucklor och skönhetsfel syns inte ...då rakt inte om man ska köpa en 10 år gammal bil
om du ska köpa en bil på firma så får du lägga 10000-15000 kr mera

Tänker aldrig byta bilmärke igen
e39520it

hahah tänkte inte så mkt på stavfelen förän jag läste ditt inlägg, blev då tvungen att gå tillbaka till annonsen och läsa den igen.
Jag ska komma ihåg att fråga angående krängningshämmaren

bmwjohansson

Självklart litar jag inte på bilderna, jag planerar på att åka dit för att kolla/provköra den samt se vad jag kan få i inbyte för min nuvarande bil.
Jag känner även att det kanske är lite för högt pris på denna (rätta mig om jag har fel), jag har hittat andra 320d E90 som rullat ungefär lika mycket eller mindre och är några år nyare för 20 000-40 000kr mer hos andra firmor i landet.

Xenon ljus hade ju varit trevligt men känner att jag klarar mig utan det i alla fall just nu.

Blir nog till att kolla på bilen i helgen eller början av nästa vecka
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Behöver du åka diesel? För de pengarna får du lätt en 325 istället som är en MYCKET trevligare bil att köra med sin sexcylindriga motor. Den är inte särskilt mycket dyrare i drift eftersom skatten är lägre. Drar runt litern per mil även om du kör ganska hårt.

Jag skulle mycket hellre välja den här eller liknande bilar: Länk

Den du tittar på är högt prissatt och dåligt utrustad.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade inte stirrat mig blind på milen. En välskött vagn som rullat lite längre behöver inte på något sätt vara sämre och du kommer inte märka av det annat än möjligen på priset. Ägarförhållanden och hur den är skött är viktigast. Håller med om diesel, om det inte är nödvändigt hade jag alla dagar i veckan gått på en 325.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Om du står i valet och kvalet mellan några bilar, kolla så de har Sportstolar då. Gör i alla fall för mig enormt stor skillnad. Går iofs byta i efterhand men bättre att köpa från början. Även sportratt/vxlspaksknopp i M-utförande är mycket trevligt och så mycket skönare att köra med, särskilt den tjockare ratten.

Om du kollar 320i med N46 motor ,, lyssna så inte kedjan rasslar för den kan rasa på vissa bilar. Är kamkedjesträckaren som inte håller måttet.

Jag har en 320 med 150 HK och den står just nu på 0,8 på färddatorn. Vid långkörning motorväg drar den ca 0,7 och vid kortare sträckor under milen med stadskörning runt 0,95-1.

Motorn på 150 HK räcker gott om man är lite aktiv med växelspaken men hade jag nu idag köpt en E90 igen hade jag utan tvekan valt en 325 då merkostnaden är så liten. Förbrukningen är marginell skillnad,skatten några kronor mer. Den största skillnaden för mig då jag kollade var försäkringen som var i snitt 200 kr billigare per månad med 320 istället för 325
Jag har funderat på bensinare också och just då som föreslaget 325. Anledningen att jag tittar på diesel är som sagt just för förbrukningen då jag ligger på ca 2000-2500 mil/år. Just detta med att få en roligare bil får jag ju oavsett vilken modell jag väljer då jag idag kör Opel astra 1.6.... Absolut viktigast känner jag är bekvämligheten vid långa sträckor.

Väldigt svårt detta med BMW, finns så många fina bilar att välja mellan... Jag ska nog försöka hinna med att provköra 320i, 320d och 325 under helgen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Xenon är att föredra. Utan är ljuset riktigt dåligt, med är det bara dåligt. Är det bara sedan och manuell du söker? Om inte så breddas ju utbudet lite.
Robert ja det är sedan/manuell som jag är ute efter just nu.

Jag var och provade 320 diesel (den jag länkade till i mitt första inlägg) i helgen, en väldigt pigg bil som gick riktigt bra men tyvärr känns som lite högt pris för den... börjar luta mer åt att titta mot 320/325 bensinare...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.