|
|
|
|---|---|
|
Först o främst, jag är ingen höjdare på BMW osv. Men när jag varvar upp bilen, kall som varm, så hörs ett "plåtigt" ljud från motorn.. ungefär som om det hade legat en plåt emot och skallrat. Jag lät en bekant till mig titta till den, för att se om det gick att se nån eventuell orsak till missljudet.. men det stod inte att finna. På tomgång hörs inget missljud, mer än ett gott "brum" som man väl inte gärna tar som missljud.. men när nålen når runt 1800 så börjar ljudet framträda.. håller man på motorn kan man även "känna" ljudet som vibrationer i hela motorn.. Det bör väl även nämnas att den förre ägaren har planat toppen på den. Kan detta få till följd att motorn vibrerar? Som sagt, jag är inte jättehemma inom detta, men kanske någon annan råkat ut för detta o fått reda på orsak? Tack på förhand! .. vassast på ön.. ;) | |
|
Eller kan det helt enkelt vara så motorn låter? för att det är en mindre motor..? kanske kan jämföras med ljudet från en katt' där plåten ligger o skallrar.. (vilket, den i detta fallet självklart inte gör..) --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
det finns en hel hög med värmeskyddsplåtar mellan avgassyst. och kaross. dom har en tendens att skramla sig lösa. försök lokalisera varifrån det kommer.. om det är innifrån motorn så försök höra om det är nerifrån eller uppe i toppen som det låter illa.. who dares wins... |
|
|
Låter som om det kommer från övre hälften av motorn.. vad jag har kunnat tyda.. En kompis till mig fick fram att det kanske kunde ha med en dålig kamkedja att göra..? Off-topic - - - När vi lyfte på locket för oljepåfyllningen på motorn.. så sägs locket fast.. den tjuvsuger luft? anledning..? --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
det ska sugas fast.. vevhusventilation kallas det för.. en kass kamkedja kan rassla ganska rejält. kan även vara så att kedjesträckaren är kass så att den inte spänner kedjan tillräckligt.. who dares wins... |
|
|
Tack! ska ta och titta närmare på det.. byter ju hellre en liten fjäder än en kamkedja.. ;) Jo visst rasslar det alltid.. har fixat massa saker som t.ex. skyddsplåtar, avgassystemet m.m. som legat o skramlat, o sen sätter man sig o ska köra, så låter den förvisso mindre, men likväl skramlar det.. då blir man trött.. :) Återigen, tack! --------------------- .. vassast på ön.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.