|
|
|
|---|---|
leri |
Någon som kan hjälpa till med detta problem? Efter att ha fått en läcka där nivåvakten lossnat tömde jag systemet och monterade bort kylaren. Efter återfyllning av kylvätska och ett antal luftningar i brant uppförsbacke fungerade allt till en början. När jag en dag tog en kort tur i stan med AC på fullt bubblade det över någon halvliter kylvätska. Vätskan trycks ut i locket till expantionskärlet. Dett problem uppstår nu om man kör sakta i stan med AC:n på eller om man gasar duktigt och sedan stänger av motorn strax efter. Kylfläkten går alldeles för lätt och slirkopplingen är troligen slut. Det märkliga med det hela är att jag inte hade några problem innan jag tappade ur systemet. FRÅGA: Är det luft kvar i systemet eller beror felet på att slirkopplingen är slut? Det tycks vara så att kylaren i vissa lägen får för högt tryck. Tempmätaren är helt stabil i mitten på skalan. Det kan väl ändå inte vara så att jag fått en spricka i toppen? Oljan är helt OK och ingen rök. Vattnet försvinner för övrigt endast när den bubblar över. |
|
Tjipp. Inte för att jag är någon bmw expert, men jag hade precis samma fel. Speciellt så rann det över efter att jag stannat motorn. Jag hade bilen inne hos en mek och han blåste rent luftningsslangen mellan expantionskärlet och kylaren. Efter det så försvann alla problem. Det kan ju vara värt att testa eftesom det är både enkelt och billigt. Lycka till blondieboy |
|
| Med största sannolikhet finns det luft i systemet, så prova att lufta ordentligt. Eventuellt kan kanske kylarlocket vara kass så det släpper trycket för lätt. | |
leri |
Tack för tipsen. Får väl pröva att lufta ännu ett par gånger. M50-motorns kylare har integrerat epationskärl så där finns ingen lufningsslang endast kanaler, men tack ändå. Kanalerna är kollade sedan tidigare och de är rena. Bubblar över gör den endast efter att motorn stängts av. |
|
Hej du Mor min hade samma problem med sin Volvo 740 och det var ventilen i kylarlocket som strulade. Vi plockade ut ventilen, rengjorde lite och satte ihop det igen. Funkar perfa sen dess. wait for me! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.