|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
supersweet |
se mitt tidigare inlägg: har inte hög tomgång från början... eftersom jag antar att aliminium är kallt från början och mitt broblem uppstår när aliminiumet blir är varmt och således skulle täta så är mitt problem tvärtom, ellerhur ? |
|
Ok missade det. Skruva ur sliden och kolla om den är hel. En ny är dyr, men det går att köpa begagnade för några hundralappar. önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
supersweet |
skruvade helt enkelt tillbaka vacuumklockan (anhållet) lite, genast perfekt resultat... än sålänge i allafall. |
|
supersweet: kan du förklara lite närmare Vad och var du skruvade, jag fattade inte ett jota.. önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
supersweet |
Carl : duvet vart gasvajern kommer ut i motorrummet nånstans, den sitter på en ledad arm, den armen möter en liten pinne som sitter i en rund, lite bullig pryl, på den pinnen sitter en mutter, skruvar man så att pinnen "blir kortare", ställer man antagligen trycket i vacuumklockan och tomgången går ner. ganska veligt, men om du kollar under huven är det nog inte så värst bökigt... tar en minut ungefär. |
|
Jag har samma problem med min pärla, att tomgången är hög de första minutrarna vid kallstart. Provade att ta ur oljestickan, och tomgången gick ner. Nu undrar jag: är de insugspackningen som ska bytas då eller, och vad kostar den? Mvh ..::Robban::.. |
|
supersweet |
det veta fan, som synes ovan bytte jag igenting utan skruvade lite bara... sen om det BARA är när den är kall vet jag inte om det skulle stört mej direkt, den blir ju varm direkt, annars kan det ju vara kallstartventilen kanske, den var ju enkel att plocka bort och göra ren. |
|
Hej. Nu drar ja upp den här tråden igen. Har nämligen lite frågor kvar.. Jag har fixat min tomgång genom att trycka till luftslangen från tillsatsluftsliden som går till insuget med en aluminiumbit, alltså strypt ner den extra lufttillförseln så att den blivit ca. 1000 rpm vid kall motor itället för 1600 rpm, lufttillförseln är dock inte helt strypt. Jag vet att tillsatsluftsliden endast ger extra luft när motorn är kall och jag undrar, kan det på något vis skada insprutaren eller motorn när den extra luften inte tillkommer när den är kall?? Vet någon detta så skulle jag vara tacksam för svar, just nu verkar allt bra, men det kanske sliter jättemycket på något utan att jag vet om det. :-/ Väldigt tacksam för svar. Mvh /Carl |
|
| Är det verkligen ingen som vet? | |
| Snälla kom med tips. | |
|
Enligt vad jag hört så skall dessa bilar ha hög tomgång dåden är kall ca 1500 varv. Just beronde på kallstartventilen. Jag blev också välidigt fundersam första gången ja startade min, men efter att ha varit till verkstaden och frågat (en såndär liten verkstad där man kan allt) så var det inget att fundera på. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
undrar också litegrann om detta... när jag startar min bil (kall) så ligger tomgången på ca 1500 rpm....när den är varm så ligger den på ca 1000 rpm....jag har testat att dra ut kontakten ur ventilen under tiden som motorn går på tomgång, men inget händer....dock hör man att ventilen håller på med ngt, för om man vrider tändningen till radioläge så får den ström och ger ifrån sig en konstant ljud, ljudet låter ungefär likadant som en k-pist (asså lika "snabbt", men själva ljudet är ett mer knackande...) det där med att skruva på muttern som supersweet sade låter inte fel, skall testa! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
ingen bra lösning kanske, men på min har jag pluggat luft slangarna från sliden och dragit en slang "förbi" sliden. Har alltså kopplat bort kallstarts funktionen, Det räcker med att "choka" med gasen typ 20-30-sek innan jag kör iväg. Det bästa är förstås att fixa, men kan vara en tillfällig lösning i.a.f hare bra! Äntligen BMW :) |
|
|
Jag lät min slid bada i olja 3 dygn (tvåtakt båtmotor olja som låg liggande) Monterade dit den idag och den verkar faktiskt fungera. kall:1500...varm:600 . mvh.Rauski |
|
|
Lånar den här tråden då jag har ett liknande problem med 323an. Då motorn är kall ligger tomgången på ca 1500rpm och vandrar mellan ca 1200-1500rpm. Då motorn blir varm slutar tomgången att vandra och lägger sig på ca 900rpm. Jag har läst alla möjliga trådar här på forumet men blir ändå inte klok på saken. Vart ska man börja felsöka? Spjällägesgivaren? Luftslid/tomgångsmotor? Kallstartsventil? "Har kommit tillrätta med problemet, om tar bort oljestickan och den då sjunker i tomgångsvarv så tar den luft i insuget, då får man byta packningar eller klistra dom. Har testat det nu och det fungerar fortfarande. Det slutar ju som bekant efter några minuter, det är för att då har aluminiumet expanderat så att det tätar. (Aluminium expanderar 20% när det blir varmt) Prova det. bushman" Har exakt samma symptom.. Drar man ut oljestickan så lägger sig tomgången på stabila 900rpm. Kan det vara en trolig orsak och vilka packningar behöver bytas? Tacksam för svar /M |
|
| Tomgången SKA vara något högre vid kallstart. Så är det på nästan alla bilar oavsett märke, typ av bränslesystem och storlek. Anledningen till detta kan enklast förklaras med att motorn går på en något fetare bränsleblandning när den är kall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.