AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.403

Hög tomgång E30 tillsatsluftslid.

Sida 1 av 2
Hej. Det är så att min tomgång vid kallstart närmar sig 2000rpm. Har läst mig till att det är den så kallade "tillsatsluftsliden" som spökar. Som jag har förstått så kärvar denna kallstartsventil ihop av kylarvattnet, avlagringar mm?
Har också läst mig till att den ska kunna gå att fixa om man plockar ur den och rengör.
Nu vill jag göra det, så jag önskar lite info om hur jag ska gå tillväga med demontering och rengöring vad jag ska tänka på, ev luft i kylarvatten etc. En utförlig beskrivning vore tacksam.

Mvh /Carl
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Vad har du för tomgång på bilen när den är varm??

hjorten
ca850rpm
Ingen som kan hjälpa mig??

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Du kan väl börja med att kolla att det verkligen är fel på den...kör motorn varm och nyp sen ihop slangen som går upp till kallstarventilen på insuget,om varvtalet sjunker så är ventilen trasig...Har inte hört talas om att det går att laga dom...Så köp ny eller hämta på skroten...den är inte så svår att byta,men lite trångt där under insuget...

Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna
Petri: Jo tomgången sjunker när jag nyper ihop slangen, vad ska jag göra tycker ni??

Ett försök kan ju va o plocka dän den o se om den inte bara kärvar...Gör rent den rejält med avfettning(dvs invändigt)Smörj sedan upp med 5-56 eller nåt som penetrerar bra...Sänk sedan ner den i kokande vatten o kolla så den stänger nästam helt(bara en liten-liten "bypass" är acceptabel)Sedan i kallt vatten för o kolla att den öppnar helt...Upprepa några gånger.E de inte Bi-metallen som e kass kan detta hjälpa,funka för mig iaf...Annars e de bara o pynta...eller leva med tomgången...
Visa användare
64
bushman
323i-83
Har exakt samma problem med min, bytte den mot en fräsch luftslid, men det hjälpte ändå inte, kan det bara vara några slangar till den som är dåliga?

bushman
Bushman: På min är det inte slangarna för de flesta är bytta redan, men det kan det ju vara dem som felar på din.

Bushman: måste bara fråga, detta är ventilen i fråga va? Länk Hur gjorde du när du bytte den, var det svårt att få ur och i den? rann det mycket kylarvatten, olja mm?

PB
66
PBobbenB
323i E21 -82
Det kan inte bli såna problem om luftpumpen är paj??
För då tjuvdrar den ju luft där också...
Visa användare
64
bushman
323i-83
Carl L: Japp, det är rätt ventil. Det enda jag gjorde var att nypa åt slangarna med svetstänger eller någon tving av nåt slag, då kommer det nästan inget. Sen är det bara 4 skruvar att ta lös och plocka bort den. Sen bara montera dit den nya. Går ganska snabbt.

bushman
Visa användare
64
bushman
323i-83
Har kommit tillrätta med problemet, om tar bort oljestickan och den då sjunker i tomgångsvarv så tar den luft i insuget, då får man byta packningar eller klistra dom. Har testat det nu och det fungerar fortfarande. Det slutar ju som bekant efter några minuter, det är för att då har aluminiumet expanderat så att det tätar. (Aluminium expanderar 20% när det blir varmt) Prova det.

bushman
Nu är tomgången plötsligt 2000rpm även när bilen är varm, dvs den sjunker aldrig något. Vad kan det vara tror ni, luftsliden det också eller??

Tog ur luftsliden idag och gjorde ren den. Ingen förbättring, förutom att jag såg att bräsleslangen läcker oxå, arrgh!
Tomgången har åxo de senaste dagarna ständigt varit 2000rpm utan sänkning ens vid varm motor (som den gjorde förut). Så jag undrar jag om det är luftsliden som gör tomgången ständigt hög nu?
Jag såg att den inte sluter så värst mycket vid nedsänkning i kokande vatten, är den defekt?

Är mycket tacksam för svar då en STÄNDIG tomgång på 2000rpm är etter värre än en som bara har det vid kallstart!

Mvh /Carl
På min 325:a var det ECU:n , d.v.s databoxen som felet satt i. Hade exakt samma bekymmer.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Tjena Carl...du skrev i ett tidigare inlägg att tomgången sjönk när du nöp ihop slangen...då har vi juh konstaterat att det är fel på luftsliden!...Det bästa är nog att köpa en ny eller om du har möjlighet att prova en annan beg...på min bil blev tomgången perfekt då jag bytte den i våras..
lycka till!

Okej, har nu fått tag på en beg slid,, som jag tror också är defekt.
Ska sliden vara helt öppen vid rumstemp?

Ska den vara HELT stängd vid 100grader?

Den slid jag fått tag på har en glipa på ca3-4 mm vid 100grader, ska det vara så?
Tomgånen är iaf 2000rpm vid både kall och varmstart fortfarande. Ska jag leta vidare efter en ny?

Mycket tacksam för snabba svar då jag vid ev def slid vill lämna tillbaka denna.

Mvh /Carl
Kom igen nu va.
Har fått tag på en ny beg, 1400rpm när man kallstartar, när man tryckt på gasen ökar den till 1600rpm, och sjunker till ca 900rpm efter ca en minut tomgångskörning. Klart bättre än förut iaf.
Tack för hjälpen ska ni alla ha!

supersweet
har kollat lite på min egen maskin, den varvar upp mot 1500 när den är varm, om man då drar ur stickan sjunker tomgången... då måste det nästan vara sliden ? eller ?
supersweet: Här är ett citat från längre upp i tråden: "Har kommit tillrätta med problemet, om tar bort oljestickan och den då sjunker i tomgångsvarv så tar den luft i insuget, då får man byta packningar eller klistra dom. Har testat det nu och det fungerar fortfarande. Det slutar ju som bekant efter några minuter, det är för att då har aluminiumet expanderat så att det tätar. (Aluminium expanderar 20% när det blir varmt) Prova det" Det kan även vara sliden, skruva ur den och undersök.

Mvh /Carl

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.