AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.842

AC, E39

Sida 2 av 2
Håller med om att automatiken lämnar mycket att önska.

Nån som kan tala om en enda bra sak med vredet (med röda och blå prickar) mellan mittenutblåsen? Jag fattar inte alls vad vitsen med detta är eftersom det ju verkar sätta den inställda temperaturen ur spel.

Jag vill ha ETT vred där jag ställer in önskad temp, sen skall automatiken fixa resten. Tex i polarens V***o S60 funkar det så, klockrent. Hmm.

/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åt ena hållet blåser det varmt och andra kallt.Det är väl vitsen.Och där imellan reglerbart hur mycket av det goda du vill ha. Blandar varm och kalluft till en behaglig temp :))
Men som tidigare sagt så är det lite halvautomatik i olika versioner som uppgarderas i olika omgångar.
Värmeregleringens automatik funkar utmärkt.
Men hur kallt man vill ha är ju väldigt individuellt, och ingen vill ju sätta sig i en bil, där det blåser en storm av ishavsvindar, dessutom skadligt för kroppen.Min automatic står alltid på 22grC sedan använder jag mitten vredet för att välja hur kallt jag vill ha.Och en genomgång av instruktionsboken rekomenderas för att förstå hur de funkar.

MVH
Hasso
Kan nu konstatera att det kyler dåligt. Kollade temp vid utblås enligt tips ovan. Yttertemp 21 grader, med AC av, 26 grader (!). Med AC på, 22 grader i luftströmmen. Det blir att besöka kylfirma eller liknande. Som tur är väntar höst och vinter, så någon direkt panik är det ju inte. Bytte i varje fall microfilter, även om det nu inte direkt har med kyla att göra så får de säkert "jobba hårt" i Stockholmsluft blandat med brandrök från Ryssland.
Jo, att det blir kallt med tre blå prickar och varmare med tre röda har jag faktiskt märkt... :-) Och jag har läst instruktionsboken (ett antal gånger), men det funkar ju ändå inte nåt vidare. Behagligt blir det inte. Man måste ju hålla på och fippla och ändra på mittvredet i ett för att inte bli för varm/kall.

Dessutom påverkar ju mittvredet tempen på båda sidorna, så det gör det ju i stort sett meningslöst med separat inställning för förare/passagerare. Tex jag som vill ha ganska kallt vrider till ett par blå bluppar, och då sitter min syster på passagerarplatsen och fryser och huttrar, trots att hon dragit upp värmen på sin sida ett par grader till.

Och jag kan tillägga att bilen varit inne hos BMW då jag tyckte att det inte funkade som det skulle, men det gjorde det tydligen. Skulle vilja ta ett allvarligt snack med den nisse som designade kliman på e39.

/Micke
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
ja
Är det något man konstaterar när man hyr Volvo S80 eller SAAB 9-5 så är det att BMW fullständigt misslyckats med att göra en effektiv klimatanläggning i E39.

Långsam kylning en sommar som denna. Och reglaget på mitten? med blå resp. röda prickar som man måste justera för jämnan ... hör inte hemma i en bil med automatisk klimatanläggning.

Här finns potential för förbättrning i nya 5-serien.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett litet recept på klimainställning jag tycker fungerar bra. 20 grader på kliman. Läge auto med inkopplad *. Samtliga utblås i dörrar och i mitten av panelen stängda. Tryck på pil upp samt pil ned reglagen samtidigt som auto är inkopplat. Vid kraftig värme ute, använd återcirkulationsfunktionen de första minuterna. Inom ett par minuter har luften i kupen tempererats behagligt. Man slipper drag i huvud- och nackhöjd som är känsliga och ahr ett behagligt inomhusklimat. Solfilm gör sig väl på en kombi då "SCHINN" inte är världens mest svala material i gassande sol:)
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Följande klagomål är vanliga på Ac /E39
AS warrenty analyses have shown, the causes of these complaint are not always known in the workshops.
This leads to components such as the controlpanel of the integrated automatic heating and AC being exchanged unnecessarily and without authorization.
1.The Ac system delivers air.cond. air after a delay
of approx 5 minutes.
2.The A/C kompressor runs constantly when system is switcht ON .
3.The fan of inside sensor runs constantly
4.The footwell is heated sporadically.
5.The heater blower only runs at constant speed.increases on its on or stop running from time to time.
6.Different versions of the IHKA-control panel cannot be distinguished from each other by their outward appearence.
None of the complaint desribed above are valid reasons for exchanging the IHKA control panel

MVH
Hasso
Asken: Precis den metoden har jag prövat ett par ggr, och jag tycker den funkar sådär så länge det inte är för varmt ute. Dock får jag ställa så att den bara blåser på ruta/fötter, för annars väsnas det så förbaskat när den försöker trycka en massa luft genom de stängda mittblåsen. Dessutom måste man ha ordentlig fart på fläkten.

Men det är väl bara att konstatera att det inte direkt är kliman som gör att man kör BMW.

/Micke
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
HAHA micke den var bra!
Och jag håller med - men jag är lättad att det inte bara är jag som tycker att det är felkonstruktion på den.
Sen måste det ju finnas lite folk som är emot vad man än säger... :-)))) eller hur Asken och Hasso? Ni har säkert byggt in en SAAB klima i Er bil! Volvo? Erkänn nu!

Mvh

/NP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
NP: :)
Micke: Du kan får grundfläkthastigheten inställd som du vill i autoläget, åk förbi BMW och dem dem koppla in DISen lär väl kosta lite tid att programmera om Kliman men det går.
Mvh
Asken
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Asken: det går inte med de äldre klimatsystemen sade BMW Linköping.
Jag har försökt.

Mvh

/NP
För att avsluta en gammal och ganska lång tråd (om det nu kan vara någon hjälp för andra). Som svar på min egen inledande fråga. Mitt AC-system är nu läcksökt utan att hitta något. Kylmedel påfyllt och nu är allt frid och fröjd inför sommaren = AC,n fungerar!

Ha en varm skön sommar : )
magmo
AC-panelen har 2 stycken små galleröppningar på "stora" anläggningen. Men på den högra i nedre högra hörnet finns det en liten glasfärgad plutt på ca 1x1mm. Vet någon vad denna gör?
Det finns inget bakom denna som verkar lysa eller något liknande.

Mysko mysko!

Magmo maniac
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan möjligtvis var en ljussensor som reglerar displayljuset på klimanpanelen.??

///MVH Hasso
Länk

Ca
36
Canman
118D -08 5d
525i Touring -03
magmo det är en ljussensor, den reglerar ljuset i AC displayen.
Testa att sätta fingret för den så förstår du.

Som min fru brukar säga:
Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har läst instruktionsboken ett flertal ggr nu men blir fortfarande inte klok.
På min före detta MB så ställde jag in X antal grader och sedan så skötte det hela sig själv.
På BMWn verkar det som om man får öka resp minska fläkthastigheten manuellt.
Jag har sökt på forumet men har inte direkt blivit klokare. Fråga: Skall det räcka med att ställa in temp i autoläget för att sedan få allt helautomatiskt? Skall pröva att göra rent vid sensorn.

"Snälla! Bromsa!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.