|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Frågan gäller i och för sig inte E39 enbart men.... Tycker att AC'n kyler dåligt på min 523-98:a så här i slutet av sommaren, kan vara inbillning men lånade ett par veckor en Merca årsmodell -88 och insåg att min AC inte kyler lika effektivt som denna gamla (f-låt Larsson)300. Har kollat runt lite i forumet och inser att problemen dyker upp ibland. Elfläkten framför kylaren, har den någon funktion kopplad till AC-anläggningen? Att enbart fylla kylmedel är det kostsamt? Är provtryckning alltid att föredra vid eventuell påfyllning? Ett kortfattad funktionsbeskrivning av en AC-anläggning vore inte fel. Till slut, en bra bilkylfirma i Solna med omnejd? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kontroll och fyllning max 1200+moms.annars betalar du för mycket. Fläkten(kondensorfläkt) framför kylaren går igång när det blir för varmt och är till för att hålla nere systemtrycket, vilket kan stiga upp emot 15-20kg och det är inte så bra.Eftersom din Ac.funkar så kan det kanske fattas lite gas (normläckage ca 5% årligen) genom kompressortätningen.Se till att det fylles på en skvätt olja i systemet samtidigt, men det ska en kylkille veta. Skickar en bild på en bilanläggning. MVH Hasso |
|
Tack för snabbt tips! Mvh Benke |
|
|
BMW i Solna fixar sådant relativt kvickt. Asken |
|
|
Asken, har du någon egen erfarenhet av detta hos BMW Solna? /Benke |
|
|
Ja dom fyllde min E34 M5:a för ett par år sedan. Gick på 1400kr då vill jag minnas om jag inte har helt fel. Mvh Asken |
|
| Novation i Uppsala ville ha 2600 för att fylla... | |
|
Solna Bilteknik, 08-7357100, är den enda verkstad jag anlitar. Är ackrediterade för AC-jobb. Slå dom en signal och kolla hur mycket dom vill ha för jobbet. www.malte-racing.com |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Benke:glöm inte kolla kupéfiltren, de kan vara dags att byta.ger taskig luftgenomströmning. MVH Hasso |
|
Säg det man inte kan få svar på, på detta forum! Kan det vara frågor angående tidiga DAF månne? Tack för alla tips! |
|
|
540is: Det var en dyr fylla.. Dom kanske gör det externt? Mvh Asken |
|
|
Jag betalade 500:- för en fyllning norr om Uppsala. Om intresse finns kan höra med honom (när han har tid). Han fyller R134 och R12 (SP34E) /B |
|
|
Jag betalade 500:- för en fyllning norr om Uppsala. Om intresse finns kan jag höra med honom (när han har tid). Han fyller R134 och R12 (SP34E) /B |
|
|
Helt klart intressant. Börjar dock med att byta filterna. Snackade med BMW, Solna i dag. Finns tydligen två sorters filter. Det dyrare, a' 350 spänn/styck (pollenfilter) rekommenderades (självklart) vid problem med AC. Hoppas på denna billiga och enkla lösning. |
|
|
benke: Jag får förtydliga hassos inlägg. Luftfiltren gör inget åt kyleffekten, får bara luften att strömma igenom bättre. en åtgärd man bör göra samtidigt. Kyleffekten styrs av kylmediumet(R134) och ackompressorsystemet. Mvh Asken |
|
|
benke: Du kan lätt testa om din bil har nog med kyla. Då menar jag om luften som blåser in har rätt temperatur. Den skall vara ca 6-7 grader kall om du mäter vidd t ex utblåset i dörren. Hur gör man? Jo, -sätt temperaturen på lägsta (16 grader) -sätt fläkten på full fräs -rikta blåset till endast mitten (ej nere eller uppe) -håll varvtalet på 2000 rpm -håll en termometer vid utblåset Är tempen för hög - kyler inte OK. Annars tycker jag logiken är fel i BMW:s klimat. Jag måste ha temperaturen inställd på 19 grader för att det skall vara behagligt på sommaren. Ändå så måste jag ibland höja fläkthastigheten manuellt. Har kollat systemet och BMW hittar inget fel. De förklarar det som normalt. Det enda de skulle kunna vara är att tempmätaren i klimapanelen är fel. Det är en vanlig givare man kan köpa för några kronor men det går inte att byta bara den utan hela panelen för 4500 kronor. OCKER tycker jag! Sen vet man inte om det blir bättre heller. Jag hade själv en MB förut med halvautomatisk klima. Jag minns att jag ändrade inställningarna någon gång under de 6 år jag hade bilen. Jag håller med Thepuc i detta att man borde ha fläkthastigheten i ratten i stället för stereons volymknappar. Stereon är suverän på att ändra volymen själv. Mvh /NP |
|
NP:Det finns 4 eller fem olika versioner av paneler, och olika programvaror mellan 95-97. Så det är nog inte många som funkar exact lika. MVH Hasso |
|
Jag är medveten om det Hasso, men hur kan man då vara så oprofesionell (eller profesionell) att man inte gör dessa programvaror bakåtkompatibla. Jo de vill tjäna en massa pengar. Då står jag fast vid att det är OCKER! En annan syn på detta skulle vara att de inte kan detta med mjukvaruutveckling, så de tänkte inte på att man skulle uppdatera sin mjukvara. Då är det rent av klantigt. Varför skall vi då få betala sådana summor om vi råkar ha en panel som inte går att uppdatera och manipulera (styra om effektivare) efter uppdateringen. Vad skall man kalla det då? Vi borde köra ut våra BMW:s och blockera motorvägarna som fransmännen. :-)) Mvh /NP |
|
|
Hejsan, största problemet med BMW's klimatanläggning mot andra bilar jag har haft är att dom inte har tillräckligt många mätpunkter i kupén samt att det verkar fattas sensor för att känna av om solen skiner eller inte... Tyvärr är det ju så att om man inte kompenserar för solen så kan det vara 20 grader i bilen men det känns som 30 pga solen... Är det någon som vet om E39 har en sensor för solljus samt flera sensorer eller om vi får fortsätta att manuellt kompensera för solen? |
|
magmo |
Hade själv en Saab 95 -99 tidigare. Klimatorn funkade ju helt suverränt. Dock har jag haft 2 st E39:or och upplever att dessa inte är speciellt bra på det de skall (klimatorn). Sedan saknar jag ljusmärkta värme/kylamarkeringar på mittenluftintaget. Djävligt svårt att se när det är svart ute. Annars kalasbil! Magmo maniac |
|
ACn är en av dom få sakerna jag inte är riktigt nöjd med på min 523 97a. Hade en Golf innan och den blev kallare snabbare och "bättre". Även om det blåser kallt som fan från utblåsen blir det inte jämnt kallt i bilen som det blev i Golfen. Vidare märker jag inte så stor skilland mellan passagerar och förarsidan. Själv är jag mkt varm av mig medans min sambo alltid fryser. Har jag 18grader kvittar det nästan om hon har 28grader hos sig. Efter ett tag kommer det lite varmare vid utblåset på dörren men dom i mitten verkar alltid vara kalla(kanske ska vara så). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.