|
|
|
|---|---|
|
Hej, är det någon som vet hur man bäst spänningsmatar en förstärkare (med 12 V) sa att bilradion styr denna förstärkares av/på? Har en Becker Bussines RDS radio i min E39. For att förbättra ljudet haller jag på att koppla in en extra förstärkare som skall driva bakre standardhögtalarna samt en sub-woofer som skall "ladda" genom bakre armstödet. Jag vet att PIN 16 (vit kabel) ut ur radion ar "power on/off" men den verkar lite "klen" for att driva en förstärkare direkt. Min förstärkare har ej någon "styr ingång", endast +12V o jord. Tacksam för svar. Diesel är bäst! | |
|
Om din förstärkare inte har någon remote, vilket verkar mycket underligt, är det bästa att skaffa ett ordentligt relä, som styrs via din remotekabel på radion. Men än en gång, är du helt säker på att det inte finns någon remote ingång på steget? Och vad är det för steg isåfall? Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Tja Fredrik, Nej, den har ingen remote ingång. Apparaten ar lite gammal (men bra). Relä-iden hade jag ocksa tänkt på men ville vara säker först. Tack i alla fall. Diesel är bäst! |
|
|
Hupp! Om du kör relälösningen, tänk då på att ta ett relä med skyddsdiod, alt att du själv lägger en schottkydiod mellan + och - på reläets spole. Självklart så ska diodens anod till + och katoden till -, annars hör du bara ett ljudligt "plopp" när du kopplar in, samtidigt som din stereo kan ta skada. / / /JOOP\BMW / \ / \/ |
|
|
Hej JOP, Menar du att dioden skall vara i serie med spolen, eller parallellt over spolen?? Diesel är bäst! |
|
|
Parallellt över. Syftet är att rädda utgångstransistorn på din remote-utgång. När strömmen bryts (t ex du slår av stereon eller tändningen) så kommer reläets spole att agera i enlighet med Lenz´s lag och inducera en mot-EMK som kan uppgå till ganska hög spänning (beror på flera faktorer). Om man då har en hyfsat snabb diod, gärna typ Schottky, kopplat i backriktningen parallellt med spolen så kan denna mot-EMK skapa en ström som bara snurrar runt i reläet utan att ge en skadlig spänning vid stereon. Relän som är anslutna mot elektronikboxar i moderna bilar har ofta en dylik funtion inbyggd. Man kan ju plocka på sig ett gäng när man är på skroten kanske? /JOP |
|
|
Annars går det utmärkt att plocka plus (från nyckelläge I dvs radioläget) bak i skuffen och starta steget med. Finns vid reläerna i batteriutrymmet. Visst, steget får ström även när stereon stängs av med sin till/från knapp, men hur ofta sitter man i bilen med nyckeln i radioläget utan att stereon är tillslagen? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.