|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har också sökt... men den är diffad, det måste den vara! 2,8:an verkar också vara diffad... /Kristian |
|
|
Enligt ETK'n har alla M roadstrar diffbroms. //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 |
|
| Skumt... | |
| Ash: Hur kan du vara så säker på att din inte är diffad? | |
|
wolv: Nu pratar jag om diffbroms, hoppas att vi pratar om samma sak. Om jag ska vara ärlig så har jag aldrig testat att snurra hjulen för hand men fick veta från förra ägaren att bilen inte hade några diffbromsar. /Ash |
|
|
..och om höger spinner nämnvärt mer än vad vänster gör som du sa så bör du inte ha det. Ritar du två streck när du spinner loss både rakt fram och när du svänger så lär du ha diffbroms. Tips är annars att ställa ena hjulet på gräs och andra på asfalt och göra en ordentlig start, då märker du om du har diffbroms eller ej.... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Anders: Min tanke också, om bilen har diffbroms så ska inte ena däcket spinna mer än det andra. Därav drog jag slutsatsen att bilen saknar diffbroms. Så det där med att alla M Roadster har diffbroms låter konstigt... | |
|
Visst kan det ena däcket spinna mer än det andra även om man har diffbroms. Diffbromsen (finns olika nivåer)ser till att kraften fördelas så jämt som möjligt men det är enda så att nåt hjul inte har lika stort fäste som det andra på grund av underlag och alla andra tyngd-och rörelserkrafter som påverkar. Annars skulle man inte ha diff juh... utan rena fasta axlar hela vägen fast då hade det varit svårt att svänga utan att vrida sönder alla drivaxlarna*LOL* |
|
|
Rätt alexandar, men ingreppet från diffbromsen kommer rätt fort (oavsett nivå) så det är ju inte så att man spinner några meter innan nästa hjul får kraft, mer ett "hack" innan greppet kommer... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Kan det inte vara så att "originalklumpen" gått i bitar och ersats med en från en annan modell utan diffbroms? Trist i så fall... men tidigare ägaren sa ju faktiskt att det inte fanns nå´n diffbroms. /Kristian |
|
| Ash: Jag är inte jätteinne på det här området, men är inte diffspärr och diffbroms samma sak? Eller finns det två funktioner med ungefär samma namn? | |
|
Nej, diffspärr är verkligen en spärr som hindrar olika varvtal på hjulen. Finns på "riktiga" terrängbilar. Diffbroms fördelar vridmomentet mellan två axlar upp till en viss gräns. Elektrisk diffbroms bromsar det spinnande hjulet så att hjulet med fäste får motsvarande vrid. Vad gäller traditionell diffbroms så vet jag inte hur den är byggd. Vad gäller testet att köra med ena hjulparet på halt underlag så blev jag rädd att min diff på M3'n hade slutat fungera eftersom ena hjulet spann friskt och andra knappt drev. Då var det på is och bilen var kall. Kan kall olja göra att funktionen uteblir? Kan det vara så att vridmomentsskillnaden är så stor att höger hjul spinner loss tidigare och slutar senare än det vänstra? Vad gäller rotationseffekten som uppstår när man accelererar en axel ger ingen effekt vid konstant varvtal. Typiskt bevis på detta är BMW boxer motorcyklar. När man kör en sådan första gången håller man på välta i korsningen när man varvar motorn för att rulla igång. Men i konstant varv är det ingen vridande kraft. |
|
|
OK, tack för förklaringen, PeOR! Läste i en annan liknande tråd och om det sitter kylflänsar på klumpen så är det enligt ett inlägg tecken på att man har diffbroms. Jag har kylflänsar och det har alla andra Z3 M bilar, som jag sett, haft också. |
|
| Wolv: Hur ser dessa kylflänsar ut? Måste undersöka bilen närmare. | |
|
Vad jag vet så kan det finnas kylflänsar även på icke bromsdiffade klumpar också. Hissa upp ena sidan Ash, snurra på hjulet så märker du defintivt om du har diffbroms... ****************************** "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
| Ash: Vill du att jag ska ta en bild och skicka till dig? | |
| wolv: Gärna... | |
| Ash: Du har mail! | |
|
Tack för bilderna Wolv, ser exakt likdant ut som på min bil. Kylflänsarna på min bil sitter där de ska. Har även provat att göra en kraftig start med ena däcket på grus och andra på asfalt vilket gick ganska bra, kom iväg ordentligt. /Ash |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.