|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur kommer det sig att jag lättare får spin med det högra däcket än det vänstra? Bilen i fråga är en M Roadster 98 utan diff. På bilen sitter nya Potenza S-03 däck (Jäkligt bra däck för övrigt). Någon som har en vettig förklaring? Hälsningar Ash | |
|
Anledningen är motorns riktning (motorns gång), mer kraft åt höger. Därför sätts oftast batteriet på höger bak bl.a.... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S: menar du att motorns vridmoment gör att hela bilen vrider sig och lättar med höger bak? Då borde vi kanske likt engelsmännen sätta föraren till höger - och i baksätet. Nä förlåt, men när du nämner det och man tänker efter litet. Tex vid varvning i friläge, 'vrider' sig ju bilen faktiskt så att det känns. Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Inträffar detta enbart med dig i bilen så kan det ju ha att göra med tomt på passagerarstolen, lägre tyngd på högersidan också. Anders S teori låter vettig:) Asken |
|
|
Kanske var en snabb förklaring, men det handlar egentligen om kardanens rotation som gör att höger bak "lyfter" lite lättare. I stort sett alla motorstarkare bilar justerar en del vikt mot höger bak pga detta. Ska försöka hitta en mer exakt beskrivning på nätet, om det finns (puh)... :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Asken, Jag har testat både med och utan passagerare. Högra sidan spinner lättare än vänster sida även med passagerare. /Ashkan |
|
|
Ash: ok bra då är den teorin utesluten. Har du skaffat m-ventilknoppar än?:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Du får ursäkta min ignorans :) men vad är ventilknoppar för något??? /Ashkan |
|
|
Han menar nog ventil hylsorna till luftpåfyllningsventilen på däcken! Tror jag i allefall! M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Ash kolla mailen:) |
|
| Okej, nu e jag med :) | |
|
Jag ställde samma fråga till en "kunnig" som gav ett övertygande svar. Om det är rätt vet jag inte. Han sa att differentialen med sin konstruktion inte fördelar kraften 50/50 mellan hjulen utan att höger bak alltid får mer vridmoment. Detta gäller även på bilar med diffspärr så länge man inte ligger nära hjulspinn. Jag tolkar det som att det beror på kardanens rotationsriktning och att det alltid blir ena vinkelkugghjulet som får mest belastning. Jag vet inte, jag är elektrotekniker i grunden... Finns här ingen maskiningenjör. Det ingår nog i normal "vinkelväxellära"? |
|
| Rätta mig om jag har fel, Men alla M Roadster väll ju diffade... | |
|
Nej, bara de som är från 00 om jag inte minns fel. /Ash |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ex.En Stor V8 försöker vrida hela bilen:) En bekant lade en Hemi V8 i en mindre sportbåt. Första gaspådraget och båten befann sig upp o ner. MVH Hasso |
| Nej, även de tidigare ska vara diffade enligt vad jag vet. Kan inte lägga fram nån fakta på det, men jag har bestämt för mig att så är fallet | |
|
Om inte en M-roadster hade diffbroms på tidigare årsmod.som standard då blir jag orolig för M-modellernas framtid. Låter ju helt otroligt måste jag säga.Men,men..kanske var det så då. Dem insåg iaf att det behövdes senare och tur var väl det.. Mvh Janne. |
|
|
Wolv, Du har ju en sån, du borde ju veta om din har diffbroms. Kan det vart tillval eller extrautrustning då eftersom Ash uppenbarligen inte har det ? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Sitter här och surfar runt lite för att hitta info och det närmaste jag kommer är en artikel om M Coupe i Auto Motor & Sport från -99: Länk Den coupen är iaf diffad och jag är så gott som 100% på att detsamma gäller M Roadster från tillverkningsstart. |
|
|
Hmm... lustigt ! enligt testet så fick porchen 3 stärnor på utrymmen medans bmwn bara 2 och den har större bagage... han måste nog räkna med utrymmen i bilen också annars är han ju bara sämst Länk |
|
|
Hur som helst så har i alla fall inte min några diffbromsar, så det kan inte bero på diffarna att höger bakdäck spinner oftare. /Ash |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.