AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
547

Blaupunkt och extern GSM hållare?

eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

jag har en Blaupunkt TravelPilot stereo i en bil som förberetts för telefon. Jag har alltså en liten hållare för min Nokia som det är meningen att man ska ha telefonen i under färd. Men hela grejjen uppför sig aningen konstigt. När jag stoppar i min telefon dör ljudet på stereon totalt, men den fortsätter spela t.ex. skivor och liknande. När jag testar en annan likadan telefon funkar ljudet, men stereon lägger av totalt efter några sekunder.

Någon som vet vad detta kan vara? Trasig hållare för telefonen? Eller är kan det vara fel hållare för just den här stereon? Telefonförberedelserna är ju orginal från fabrik men stereon är nog inte det.

/eFx
Du menar att CD:n inte pausar och musiken sedan startar från samma ställe? Snurrar på gör den ju i "mute" läge, men utan att gå vidare i bland låtarna.
På stereon skall det stå "MUTE" eller "PHONE" om det är mutesignal från telefonhållaren som är problemet.
Verkar som nåt är fel i telefoninstallationen, hållaren osv.
En del hållare funkar så att man kan lyfta av telefonen med bibehållen yttre antenn och laddning under samtal, en magnet i hållaren tillsammans med ett reedrelä sköter omkopplingen. Jag har haft fel som påminner om ditt där magneten och/eller reedreläet var kass. Är Nokiahållaren märkt med något, Nokia, THB, Smarteq eller BMW?

FP
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nej CD:n pausar inte, och stereon visar inte heller några tecken på att man stoppat i en telefon. Det säger bara "klick" i högtalarna, så blir det tyst tills man lyfter av telefonen igen.

THB låter bekant, är ganska säker på att det är en sådan. Står på tyska på baksidan att det är för Nokia 8210.

/eFx
Jag har en del erfarenhet av THB. Nokia har haft många telefoner som fysiskt passar i hållaren, men det skiljer elektriskt lite på gränssnittet.
Då kan ett problem liknande ditt uppstå.
Kan du kolla vad det står på hållaren och exakt vilken telefonmodell du har så kan vi gå vidare.

FP
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tjena, det står Nokia 8210 bak på hållaren, och jag har en Nokia 8210.

/eFx
Verkar ju som det är fel i hållaren och dess elektronik tyvärr. Om det är en THB så sitter det en svart box som hållarens spiralkabel är kopplad till. Från denna går det ut 4 kablar till bilen, förutom antennkabeln, mic och högtalare. Röd +, blå tänd +, svart jord och gul mutesignal. Om du lossar den gula så skall inte stereon tystna, sen är det frågan om laddning och hands-free funktionen funkar för övrigt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.