AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.090

E36 316i Compact - 1995 problem med hög temp, Cirkulationsproblem?

JG
1
JGMS
316C -95
Hej alla kunniga!

Jag är helt ny här på forumet så det här är mitt först inlägg. Jag köpte min första BMW billigt för ett år sedan. En BMW 316 compact -95. Kan inte bilen särskilt väl tyvärr. Den gick klockrent iaf. Inga problem.
Efter att haft den avställd två månader i år ställde jag på den igen i maj och då genast fick jag problem med hög temperatur, upp i det röda väldigt snabbt. Har luftat motorn ett antal gånger. Jag har stått i lut och luftat och verkligen försökt få ordning på det. Den gick iaf klockrent i en månad till. Sen kom nästa grej.

Nu för några dagar sen så märkte jag att tempen började skena igen mot det röda innan nålen bara sjönk och inte visade någonting (ny grej). Samtidigt började det lukta bränt och rassla. Jag frikopplade och rullade fram. Då steg nålen igen till mitten. Men jag hörde ett sjujävla bubblande och knackande framför mig. Samt ett pysande ljud som verkade komma strax bakom instrumentbrädan. Jag öppnade huven och kollade när jag väl stannat. Det var sambadans i hela motorrummet med skakande slangar och knäppande motorljud.

Har jag trots allt misslyckats med att lufta? testat fem-sex gånger de senaste två dagarna.
Kan det vara vattenpumpen?
Cirkulationsproblem?
Har toppen gått? Det vet jag ju inte tecknen på okunnig som jag är.
Gremlins i motorrummet?

Jag har smygit runt här på forumen och försökt hitta någon med liknande problem men inte hittat nåt så jag tog mig friheten här nu och göra min debut.

Ursäkta det här långa inlägget, men det här är sista chansen känns det som innan jag tar pärlan till platsen där bilar får evig vila.

Janne

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.