AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
86.942

Är det vanligt med trasig luftbälg till nivåregleringen på F11?

Sida 9 av 11
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Bytte även min andra luftbälg på Goodwill årsmodell 2012 13.000mil.
Kommer att hålla mig till BMW även framöver. Inte många bilmärken som ställer upp på detta vis. Sen är ju luftbälgarna på F11 ett känt problem för dom...

== Åker bil och KÖR MC! ==
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har bytt vänster bak för typ 1 månad sen, och igår blev de högra! Ca 13000 mil har originalbälgarna hållit! Får se hur många mil arnott håller i detta äckligt kalla norr!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Tycker dock bilen känns väldigt konstig! En jäkla rebound känns de som...kanske inbillar vad vet jag
Br
3
Brushanen
BMW 520 touring
Kompressorn på min bil går hela tiden. Hämtade bilen på verkstaden för 2 dagar sedan, då hade de bytt kompressor och säkring. Hur kan jag stänga av kompressorn? Måste stänga av den innan den skär tänker jag.
Allmänt fel, var inne med min bil hos en BMW mek jag känner och han bytte dessa på löpande band och visade i vattenbaljan vad som händer.

Problemet kommer tillbaks efter ett tag då man bytt till nya då det är ett designfel.
Br
3
Brushanen
BMW 520 touring
lanab: Vad menar du? Att det är vanligt att kompressorn fortsätter gå? Vad visade mekanikern i vattenbaljan? Vad är designfel och på vilken del?
Br
3
Brushanen
BMW 520 touring
När jag tog ur säkring 182 så slutade kompressorn att gå. Ok att köra tro? Finns det någon annan work around? Eller vad kan felet vara?
Jag tror inte att de har bytt reläet. Kan det vara en gammalt relä som spökar?
@Brushanen

Inte kompressorn utan luftbälgen spricker efter ett tag.
Har ett liknande problem, men i mitt fall sjunker båda sidor ihop då å då. Hört något om att då sitter problemet i kompressor o inte luftbälgen,kan det stämma?

mcwede
Hej igen.
Vad tror ni, sitter problemet i kompressor eller bälgar? kanske bäst o byta både komp+bälgar.
Som skrivet så sjunker båda sidorna ner, iof olika snabbt typ 1-2 dygn men lyfter sig så fort bilen startas o inga problem under körning.

Vars köper man en kompressorer till bästa pris, Arnott bälgar finns för ca 4500/par.

mcwede
En
14
Endurogubben
BMW 520d m-touring -13
Böt nyss allt på min, började med luftbälgarna å när inte det hjälpte böt jag ventilenhet men ingen skillnad för det var kompressorn som inte orka ( bilen gått 6000 mil). Luftfjädring 24 har bra pris på komplett paket ( jag köpte 1 grejj i taget) han har riktigt snabba leveranser, tyvär är kompressorn samma skit som bmw kör orginal men tror inte det finns nån annan. Bmw tar 12900 för kompressorn men jag har för mej att jag gav 7 hos luftfjädring 24
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hejsan!
Jag köpte kompressorn på ESP Germany.
Kostade ca 2400kr med frakt. Passade perfekt och löste mitt problem, glöm dock inte att byta reläet också.
Tydligen finns goodwill på både bälgar o kompressor, i mitt fall 70-30 (bmw 70)
Så nu blir det in på kontroll för att säkerställa felet.

mcwede
En
14
Endurogubben
BMW 520d m-touring -13
Ok, verkar vara väldigt olika med goodwill för bmw i Örebro var inte intresserade av nån form av goodwill, dom tyckte bara att det var konstigt att luftfjädringen var trasig redan vid 6000 mil, å inte var det speciellt vanligt att det krånglade på 5 serien, yeh right.....
Cy
2
Cykelchester
520d touring -14
@Endurogubben

Nej BMW i Örebro är aldrig intresserade att göra någonting av goodwill.

Har bytt båda mina luftbälgar på min 520d-14, Där BMW skulle ha 13 lax för.

Problem med EGR-Ventil i detta nu och det vill dom ha 5000kr för, trots jag har läst flera verkstäder som gjort detta på goodwill då bilen är yngre än 5 år.

Vid stora servicen fick jag även en offert av byte av skivor och bromsbelägg bak, och för det kalaset ville dom ha 7400kr.

Tur att det finns youtube och detta forum så man kan lösa mycket själv!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
@Cykelchester

Ang EGR. Tillverkaren ansvarar för att avgasreningen fungerar minst fem år/80 000 km. EGR måste absolut ingå i detta.

Nu är det iofs förmodligen sällan bilar rullar mindre än 80 000 km under sina första fem år, men ändå bra att ha koll på.

Har det inte också varit ovanligt mycket problem med just EGR-ventiler på B47? När kom den?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
@Cykelchester

Ang EGR. Tillverkaren ansvarar för att avgasreningen fungerar minst fem år/80 000 km. EGR måste absolut ingå i detta.

Nu är det iofs förmodligen sällan bilar rullar mindre än 80 000 km under sina första fem år, men ändå bra att ha koll på.

Har det inte också varit ovanligt mycket problem med just EGR-ventiler på B47? När kom den?
Sa
11
SabahudinS
520d touring-12 skräp
520i E39 -00
Bytte båda bälgar samt en ventilenhet till kompressorn, alla slangar är röktestade för eventuell läckage. Alla säkringar samt relä bytt. Men den varnar för NIVÅREGLERING , det kommer och går. Om man tittar på bilen så ser det ut som höger bak är lite lägre. Inga felkoder finns då den läses av på mekonomen.
Även när bilen hade säckat ihop helt så fick vi inte fram det här med nivåreglering. Nu är allting nytt förutom kompressorn, kan det vara den som inte orkar eller vad?? Kan det vara stötdämparen höger bak som är kass?? Hjälp

Någon som har erfarenhet av dessa billiga Ebay bälgar? Nu när kronkursen står lågt o inte tänkt behålla bilen så länge till.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har åkt på eBaybälgar ett par - tre år.
Upplever bilen som stötigare. Subjektivt, ingen fakta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.