AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
86.933

Är det vanligt med trasig luftbälg till nivåregleringen på F11?

Sida 8 av 11
bl
270
bluetrain
x3 msport
mackan: vad bra! ibland har man tur :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ska byta vänster nu också, då den verkar ha gett upp.

Bytte höger förra året till arnott. Kan jag köra olika märken, eller vad tycker ni? Ser på ebay.de att det kommit många andra alternativ sen sist för halva priset mot arnott.

Vad säger panelen?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Någon som vet om detta har blivit bättre efter faceliften 2014?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det hoppas jag. Jag hämtar en F11 530dA 2014 LCI på lördag i Berlin, så det får de nästa 3-4 åren visa.
Cy
2
Cykelchester
520d touring -14
Tjena!

Jag har en 520d touring årsmodell 2014 som gått ca 10700mil.
Idag när jag kom ut till bilen så hade bilen sjunkit höger bak. Så fort jag startat bilen så åkte den upp. Och vi åkte till sälen som planerat. Hörde inget pysande elr något sånt.

Efter lite googlande kom jag in här. Antar att min luftbälg har gett upp. Kruxet är att nu orkar han kanppt upp även efter jag startat bilen, jag är i Sälen nu och undrar då följande, är det lugnt att köra hem bilen till Örebro (ca 35 mil) på söndag, och är det mest värt att lämna in den på auktoriserad bmw verkstad eller vanlig? Känner ingen med lift.

Tacksam för svar! /Sebbe
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
När de är kallt verkar de vara lite småtufft för våra f11:or med dåliga bälgar! Möjligen därför den inte riktigt orkar hela vägen! Eller så har du för stort hål:( jag hade nog funderat en och annan gång innan man kör så pass långt. Min vänstra är dålig, funkar dock bra med bilen igång! MEN för ett tag sen när de var kallare typ -25(hade massa is i hjulhusen) så frös den i bottenläge och fick felkod att nivåregleringen ur funktion! Var dock bara säkringen som pajjade.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej!

Min tur nu med trasig luftbälg. Stod lågt igår, verkar som kyla gör att felet märks?!

Krångligt och Chester11, hur lyckades ni få det fixat på goodwill?

Vilka återförsäljare/verkstäder var det som fixade/godkännde?

Mvh
Christian
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Hej Zig!
Tyckte väl att det var dåligt utav ett BMW att det inte höll längre... Sa väl detta på ett fint sätt. Bilen hade väl precis passerat 10.000mil. Jag var hos BMW i Trollhättan och fick hjälp, men jag tror att godkännandet kan komma uppifrån... Lycka till!

== Åker bil och KÖR MC! ==
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Tackar!

Verkstan hittade två små hål på vänster bälg.

Väntar på svar om BMW tar det på goodwill, annars får det bli ett par Arnott bälgar på egen bekostnad...

Mvh
Christian
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Uppdatering: BMW tar det inte på Goodwill med hänvisning till ålder/miltal (2011:a, 14.000 mil).

Arnottbälgar beställda!

Mvh
Christian
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Köpt bilen av den största återförsäljaren i Skåne, nog därför de kunde tänka sig göra det på goodwill. Smart eftersom jag kommer fortsätta köpa mina bilar där av den anledningen.
Fa
4
Farid
BMW 520 F11 2011
BMW 320 GT F34 2015
Gott folk! Ville tipsa er om en sak som jag själv fick uppleva häromdagen. Efter att jag själv bytte båda bälgarna under december månad på min F11 så sjönk bilen ihop förra veckan... och då fick bilen besöka Bmw verkstad. Felet va att en säkring gått (7 sek) men med felsökning så hamnade det på dryga tusen lappen. Säkringen sitter i kofferten på höger sida bakom nån isolering. Och en annan sak är om det inte är säkringen så kan det va relät som sitter i en box höger fram i motorrummet precis under vindrutan. Relät kostar ca 180 sek.
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Hej.
Såg tråden och tänkte bara skriva ett inlägg.
Lämnade in bilen för service och fordonskontroll igår.
BMW ringde upp och sade att luftbälgen vänster bak var hål i och att höger va sliten och på väg att gå sönder.
Fick höra att det kostade ca 7000 kr per sida (14000:-!!!)
Blev lite snopen men han sa att de skulle kolla om det gick på goodwill.
Verkstaden ringde idag och sade att de står för hela kalaset för byte av båda luftbälgarna. Blev riktigt glad och riktigt bra gjort av BMW 😀
Bilen ifråga är en 520d f11 årsmodell -13 och 10800 mil.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Vissa har tur ;-)

Undrar var BMW drar gränserna för goodwill?

Jag kom iallafall undan med halva BMW's pris :-)

Arnott-bälgarna håller höjden än så länge!
bm
42
bmw523im
520d Touring manuell -15
Hej gott folk. En kanske dum fråga, har alla F11-or luftbälgar bak, om så är fallet, kan det vara så att F11 med m sport fjädring har "hårdare/tåligare" bälgar?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag har en F11 med M-sport, den har gått 17200 mil nu och idag såg jag att den ”säckat” ihop där bak. Dock ser det ut som det är höger sida som den är dålig på. Startade bilen och den hissades upp fint. Hörde inget pys el så men efter ca 5 tim så har den gått ner igen :(. Kollade med NFS i Malmö och de ville ha 3695 per bälj samt 1400kr för jobbet + 595 för en diagnos. Tyckte det lät lite väl mycket så kommer nog att ge mig på att byta själv.

Frun ska köra upp till Varberg med 4 tjejer på fredag och ville ta min bil. Frågan är om man vågar släppa iväg dem i den. Den fungerar fint när man kör den annars. Får hållla koll på den under morgondagen och se hur den beter sig.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Om den sjunker ihop på 5 timmar utan att det är särskilt kallt ute är risken att skadan på bälgen är hyfsat stor...

Ingen annan bil de kan ta?

Tips, om du vill ha Arnott-bälgar vilka skall vara bra, är att köpa från hids-direct i England.

Betalade 4.000 för två, inklusive snabb kurirleverans med Fedex.

Tog tre dagar och gick till och med att omdirigera leveransen till jobbadressen utan kostnad ;-)

Mvh
Christian
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Skumt, idag har den hållit luft hela dagen och då körde jag inte med den mellan 8-17. Kommer ändå att byta bälgen i förebyggande syfte. Tjejerna får väl tränga in sig i min frus 1-serie istället 😀.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Min vänster bälg säckade ihop sporadiskt under 5 mån innan den till slut gav upp helt. Lika bra att byta om den väl har börjat. Jag bytte båda till Arnotts bälg. Köpte på Länk 2 st för 3999, nu kostar de 4399:-. Jag hämtade mina på deras lager i Årsta i Stockholm.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Har bytt på vänster sida på min efter 13000mil. Kostade 650kr och tog ca 30min.

Köpte bälg på e-bay och bytte själv ute på gårdsplanen. Väldigt enkelt att göra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.