|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
|
idag var det konstigt med kompressorn, den gick nog minst 10ggr idag. kanske gick även när jag körde?? körde några kortare sträckor idag, gick typ igång vid varje stopp, hörde den igång när jag öppnade dörren. bilen är 8mån gammal. men den är inte nersänkt när den stått över natten. vad kan det vara, och vad skulle ni gjort? mvh |
|
|
Hej alla. Jag har tidigare bytt vänster bak på min F11 då den gick sönder. Nu hör jag ett svagt pysande från höger bakhjul ibland när jag parkerar. Någon gång har jag också noterat att bilen sänkt sig lite över höger bak. Men, bara ibland. Bilen går som den ska när jag kör och den kan stå över hela natten utan att något händer. När bälgen gick på vänster bak satte sig hela bilen bak, nu bara ena sidan? Finns det övertrycksventil som kan släppa eller har ni andra idéer? /AGW |
|
|
Så låter det från min bil ibland. Ibland är den nere i backen vänster bak och ibland är den på normal nivå. Har köpt nya bälgar men har inte monterat dom än. Jag vet inte om jag inbillar mig, men vid lite hårdare körning och när jag stänger av antisladd helt så sjunker den i botten inom en timme efter att jag parkerar. Är det någon som vet varför kompressorn gör det ljudet? Om det ens är kompressorn... |
|
|
Ok, jag har beställt en ny bälg så får vi se om det hjälper. /A |
|
| Ingen som känner igen ljudet på videoklippet 2 poster upp. | |
|
Kan bara höra att kompressorn går och att det pyser till när den är klar. Så låter min nog också. /A |
|
|
Som på mitt klipp agw? Innan du bytte ena bälgen, gjorde kompressorn samma "rasslande" ljud som min och försvann ljudet? Min bälg vänster bak pyser bara ibland, oftast när jag kört lite hårdare med bilen innan jag stänger av. |
|
|
Jag hör inget onormalt i ditt klipp. När kompressorn går låter det precis så och när den stannar pyser det till. /A |
|
|
Jag har bytt min vänstra bälg vid 12000 mil, den sjönk ner över natten på bara vänster sida. Nu ca två månader senare så kom jag ut och båda sidor nere i botten och kompressorn gick inte, såg många tusenlappar flyga iväg. Det visade sig vara en stor säkring som gått. Köpte en trisslott senare. God Jul |
|
|
Bytte min luftbälg på höger sida i dag. Tog ca 35 minuter och det mesta av tiden gick åt till att leta efter kompressorn. Gav upp det och satte ett borr i min gamla bälg för att släppa trycket. Som det står på flera ställen innan behöver man bara fälgkors, domkraft och 10:ans nyckel. Kanske en borrmaskin/kniv och ett par hörselkåpor också. /A |
|
Zato |
Skulle byta nu, men ersättningsbälgen det inte ut som den gamla. Den nya ser ut som den i instruktionen som finns länkad tidigare i tråden, men den gamla är mycket grövre och annorlunda i formen. Passar den nya då, eller finns det olika varianter? |
Zato |
Ni kan glömma förra posten, den passade. Som flera skrivit innan, löjligt enkel att byta! |
| Vad tar BMW för att byta bälgen? Fick min första på garanti så jag såg aldrig notan. Om vi kan byta på mindre än 15 minuter borde de klara det betydligt snabbare... | |
|
Zato: Var den gamla full med luft? Kopplade du loss slangen för att få bort den? Ny ser så himla smala ut? Mina är också dubbelt så tjocka! |
|
Zato |
Nej, det var tomt i den gamla. Den kändes mjuk om man tryckte på den, den gamla var tjockare i uppkant med en "muff" över. Den nya var en Arnott de är nog lite annorlunda. Du måste lossa bälgen för att komma åt slangen, om man inte letar fram kompressorn. Men när jag lossat min kände jag att den gick att pressa ihop, så jag drog slutsatsen att det inte var tryck i den vilket var rätt. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Noterade i veckan när jag böt två bälgar bak på en 2014 år Mercedes, de har ett veckat plastskydd som skydd över själva gummibälgen verkar rätt vettigt. Hade även Arnottbälgarna jag monterade.. MB verkar ha ett annat problem med någon inre ventil i bälgarna som hänger sig då och då så bilen sjunker ihop. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kom hem ikväll och såg en "Lowrider"på uppfarten. Ganska snart gick det upp för mig att det var min bil. Har en 2012 och den har gått 8300 mil. Den stod så lågt att jag knappt fick in handen mellan däck och skärm. Startade bilen och den lyftes sakta upp till normal nivå. 2,5 timmar senare är den i princip helt sänkt igen, möjligen att vänster sida stod något lägre. Men det går inte att höra något pys. Tog av däcket och testade att ta loss den helt tomma bälgen, det var inga större problem. De små spärrarna nedtill böjde jag åt sidan en i taget med en liten skruvmejsel medan jag tryckte uppåt och så var den loss där nere. Sen vred jag hela bälgen medurs ca 5 cm, kompressorslangen sträcktes ganska mycket då men efter litet lirkande så var den loss. Nederdelen av bälgen förs in mot bilen. Har dock ingen utbytesbälg än - hoppas kunna åka förbi Mr Parts imorgon och köpa ett par. Men jag har några frågor till er som gjort bytet: *Måste man byta den här muttern som kompressorslangen går in igenom? Passar inte den till den nya bälgen (Arnotts)? Eller har Arnotts bälg en annan typ av infästning för slangen där den automatiskt fastnar? *Kompressorslangen löper in igenom ett hål överkant på en mjuk "damask/hylsa". Skall den sitta kvar med Arnotts luftfjädring eller tar jag bort den? mvh |
|
Zato |
På Arnotts trycker du bara in slangen. "Damasken" sparade inte jag, det var ett spår i den nya bälgen där slangen trycktes fast. Men om var rätt gjort vet jag inte... |
| Jag flyttade över "damasken" till Arnott-bälgen. Den såg ut att täta bra uppåt, det var ingen smuts på översidan av gamla bälgen. | |
|
Min har också pajat vänster bak 10.000 mil -12. Tycker att när så många har eller har haft problem med luftfjädringen bör det gå på Goodwill! Vad säger dom på BMW åf. och BMW Sverige? Har nån vart i kontakt med någon utav dem? == Åker bil och KÖR MC! == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.