AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
86.931

Är det vanligt med trasig luftbälg till nivåregleringen på F11?

Sida 5 av 11
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
Jag har också bytt till Arnott, slangen ska tryckas in i bälgen och sedan "dras" tillbaka en bit så den låser sig. Du känner när den låst. Lycka till!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej Frols,

Tack för svar.

Jag tyckte jag tryckte den in hårt, men den kom ut igen. Förstår inte riktigt hur det ska hålla.

Bilen ser lite konstig ut just nu. :) Får skruva isär allt igen ikväll då.

Mailade Arnott support igår kväll i ren frustration, och fick denna anvisning: Länk alltså en annan än den som låg i paketet, där det stog att slangen bare skulle tryckas in.
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
precis! just så som bilden visar, tryck in den in bit o dra tillbaka så känner du att den "låser", kan du dra ut den så har den inte låst och bara att göra om (då tryckte du inte in den tillräckligt långt)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Men den jag länkade till, visar ju att de skruvar av "bulten/ventilen" från bälgen, vilket anvisningen i paket visar är ett big NO GO.

Jag tycker även infästningen var lite knepig i toppen. Den sitter lite löst tills man sänker ned bilen.

Åker hem snart och provar. Lider att se bilen ståendes med så lågt chassis bak.

Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
Du ska inte skruva bort bulten/ventilen. skjut in slangen som på bilden och dra tillbaka den så ska den fastna. Ang att hänga löst så var det lite svajigt när jag sänkte ner och och kunde fästa in bälgen. Efter att tändning börjat pumpa så satt allt som ett smäck!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Learning by paying. ;-)

Monteringen igår där slangen hoppade av kostade en arnott-bälg. Bottenfästet knäckte halvt av. Bra jag köpte två.

Tack för tipset med slagen. Fick allt att sitta perfekt nu på noll tid.

Dock sitter själva bälgen väldigt skakigt tills man sänker bilen och börjar pumpa luft i bälgarna. Det var jag lite tveksam till.
Sänkte du ned bilen helt utan luft i bälgarna?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nej, inte hela vägen.

Sänkte precis till bottenpinnen satt ovanför hålet, och satte härefter säkringen till kompressoren tillbaka och den började pumpa och allt blev stabilt.
Su
2
Superkisen
530d xdrive -11
Min vänster bak exploderade under färd när bilen gått ca 12000mil. Imponerande smäll som tom fick 2åringen tyst..bytte till Arnott. Ska bälgen/trycket på ngt sätt justeras efteråt? (Den är uppumpad och gör vad den ska men en annan person tyckte fjädringen var för hård)
Den kan inte vara för hård, den ska inte gunga.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min vänster bak exploderade också med en enorm smäll naturligtvis fullastad på väg hem från Tyskland, efter den smällen så fick man i 25 mil känna på hur ojämn E4 är. Jag upplevde bilen som lite hård direkt efter bytet men det gick över fort.
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Befarar att en bälg på min med nu sagt upp sig, kanske även båda. Behöver dock hjälp och förtydliga mitt problem..

När den varit avstängd ett tag så sjunker bakdelen ner, lika mycket på båda sidor, nästan så mycket att mina 20" slår i skärmen. När jag startar bilen och låter den stå typ 10-20 sekunder, så åker bakdelen upp till normal nivå på båda sidorna bak. Är det verkligen bälgen? Kanske även båda?
Om en av dom är trasig(mest troligt vänster) så sjunker den ihop på båda sidor ändå!
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Det kommer larm om level control på panelen men den har inte sjunkit och den står inte snett/lutar åt något håll. Men kompressorn går ett tag vid tryck på kulan.
Jag har tagit bort plastkåpan under och rengjort och alla slangar verkar ok, inget läckage??
Läges givaren fungerar också, smorde upp den för säkerhetsskull.
Vad kan det vara då??
Kan det vara någon bälg som läcker trotts det inte syns/märks?
Un
263
Underdog2
borde den inte ge ut felkoder i mitt fall? Får inte fram några varken i bilen eller via obd
Min började med att säcka ihop ibland,sen en dag var den helt i botten på båda sidor, men bara vänster bälg var trasig visade det sig!
PÅ grund av högertrafiken så är det vänster bälg som oftast ger upp först!
Tips är att byta innan läckan blir för stor.
Och inga felkoder!
Un
263
Underdog2
Tack Teres major
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Pga högertrafik?
Un
263
Underdog2
Och nu så står bilen som vanligt igen.. Den har stått i ca 12 timmar och står i vanlig höjd (höjs kanske några millimeter vid start). Samma sak igårkväll, innan jag åkte till jobbet så hade bilen stått i ca 12 timmar, och var i normal höjd. Denhär bilen förvirrar mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.