|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
| Ok, gör just inget. Brukar som oftast ändå ställa in sportläge på fjädringen. Vet du vilka du köpte? | |
| Länk | |
| Tack! | |
|
Blir snart galen på min luftfjädring, den sjunker ihop under natten, alltid båda sidor lika mycket. Startar jag bilen så pumpar den upp och övertrycksventilen klickar til och släpper ut lite luft men behåller normalhöjd. Sen sjunker den sakta ner under natten, alltid lika jämt. Bytte först bälgar, sedan kompressorn och nu senast fördelningsventilen. Samma fel hela tiden...sjunker sakta ner på båda sidor |
|
|
Petero, jag råkade ut för ungefär samma sak. I beskrivningen från Arnott stod det att luftnipplarna inte skulle röras och var dragna med rätt moment. Litade självklart på det och monterade ihop allt. Därefter började min bil läcka långsamt. Efter att jag felsökt allt utan att hitta något tänkte jag att jag måste iaf testa att dra dem lite till. Drog nipplarna 1/4 dels varv till. Därefter inget läckage.. Kan vara värt att testa! Var försiktig och dra dem inte för hårt bara (plastgängor) |
|
|
Som så många andra har jag problem med luftfjädringen på min F11. I mitt fall är det höger sida som sjunker ned under natten. Dock inte alltid utan ibland sjunker den inte ned trots att den stått över natt. Å andra sidan händer det att den sjunker ned på mindre än en timme ibland. Vid körning lyfter den snällt upp sig. Jag har kört så ett tag utan att byta, men nu är det slut med det. Höger sida har nu helt slutat att lyfta upp sig. Vänster sida fungerar fortfarande bra. Bestämde mig för att på egen hand byta luftbälgen på höger sida. Eftersom den var helt tom på luft behövde jag varken komma åt kompressorn eller sticka hål på den gamla luftbälgen innan jag bytte. Att byta bälg är ganska lätt så länge man slipper att komma åt kompressorn. När den nya luftbälgen kommit på plats och jag startar bilen fylls den nya luftbälgen till min förvåning tyvärr inte alls. Inget fel på säkringarna (152+182). Inget annat att göra än att försöka komma åt kompressorn. Är besvärligt om man inte har tillgång till verkstad utan bara jobbar ute på gården. Tre olika plastskydd under bilen måste monteras bort. Startar bilen igen. Kompressorn går och vänster sida fungerar. Fortfarande händer inget på höger sida. Misstänker kraftigt läckage på slangen till höger sida. Testar genom att byta plats på den blå och röda slangen. Får då den nya bälgen på höger sida att fungera utan problem så något fel med slangen till höger sida verkar det inte vara. Vänster bälg som nu är kopplade till "fel uttag" på kompressorn fungerar inte. Någon som har erfarenhet av liknande problem, det vill säga att endast det ena uttaget på kompressorn fungerar? Hur kommer jag vidare i felsökningen? Eftersom kompressorn faktiskt fungerar tycker jag inte att den ska behöva bytas. |
|
|
Mats200: Låter som problem med ventilerna. |
|
| TheBear89: Tack för tipset. Menar du ventilerna i kompressorn? Hur lätt är det att åtgärda ventilerna? | |
|
Har fått hem två nya luftbälgar men blir lite osäker om de vita plastnipplarna ska tas bort på mina "noname" bälgar. Det finns ett 6 mm hål i plastnipplarna men de sitter väldigt löst. Tog tag i dessa med en tång men kunde inte dra bort dem med den kraft jag vågade lägga på detta. Kan ett alternativ vara att skriva bort metallnippeln på bälgen för att se hur man kan göra? |
|
| Menar du nippeln där luftslangen ska tryckas in? | |
| Ja den vita som sitter i bälgens metallnippel. Den går att dra ut och in några mm utan motstånd så jag undrar om det kan bli tätt då det kommer under tryck. Läser i forumet och ser på youtube om andra fabrikat där den vita ska tas bort. Samtidigt verkar hålet i metallnippeln endast 3-4 mm. | |
| Nu vet jag inte vilken typ av anslutning du har men det brukar vara så att du bara trycker in plastslangen i nippeln och drar tillbaka den lite så fastnar den. Den vita delen är för att ta loss slangen igen genom att trycka den inåt ock sedan dra ut slangen. | |
|
Om du googlar "instickskoppling" eller "push-in fittings" kan du hitta mer info. Fitting/removing the tubing The prerequisite for ensuring that the inside seal is securely held and protected against damage is that the tube is cut into straight lengths and deburred. 1) Insert tubing as far as the stop.It is important to ensure that the tubing is inserted into the inner seal. Depending on the tolerance between the tubing and the seal, the contact of the tubing with the seal may be wrongly interpreted as the stop. 2) Check that the tubing connection is secure by pulling gently on the tube. Fitting Removal 1) The tubing can be detached easily by pressing and holding down the release ring. Carefully remove the tubing from the fitting. 2) Before re-using the tubing, remove the damaged part by cutting it off. |
|
|
Tack för ditt svar. Hittade en annan bälg med samma koppling. Den vita delarna sitter en bra bit ut ser på andra bilden ut att gå igenom hela metallkoplingen vilket antyder att de ska vara kvar.. Länk Ett annat fabrikat Länk |
|
|
Bytte idag och tog bort de vita transportsäkringarna i samband med det. Skruvade isär kopplingen och monterade inre ringen på slangen innan den skruvades fast på bälgen. Den modell dessa bärgar har hade jag aldrig kunnat trycka in tillräckligt med manuell kraft. (Får kanske börja träna? :0) Förhoppningsvis är de fortfarande fyllda i morgon bitti. |
|
|
Läste på Arnott att bälgarna är förbrukningsvara och att dem ska bytas på ett intervall mellan 6-10 år eller 9.000-16.000 mil. Så det är inte konstigt att de ger upp. Men det borde kommuniceras bättre om detta med just luftbälgar. |
|
| Tyvärr en "lowrider" redan nästa morgon. Lite kallt ute så jag letar efter möjlighet att vara inomhus och skruva. Tänkte lossa luftslangen till höger sida som hänger ner mest för att sedan göra om kopplingen till bälgen och se om det räcker. | |
| Kan man bygga om till mekaniska fjädrar utan problem med besiktningen? | |
|
Nu är det dags för mig att byta höger luftbälg. Vad köpte ni för märke? Ska man byter båda sidor samtidigt? |
|
|
Köpte paket med två st från Arnott. Bytte ena sidan först men fick byta andra sidan efter 500 mil så byta båda samtidigt är nog att rekomendera. /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.