AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.150

Nya Range Rover SPORT

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Provsatt i en fulluttrustad Range Rover Sport.
Pris: 1,2msek
- 22 tum, metallic ,navigator, fulläder,panorama,velour,maffigt ljudpaket,automat. Det är vad jag kan minnans rent såhär

men en sak blev jag "besviken" på, gaspedalen är lika dan som familjens A1. Det vill säga den är ej som BMW's att den sitter fast på mattan och du ska trycka ner den. Jätte svårt attt förklara. Men på dn sådan bil för dom pengarna vill man ju inte ha sånt? Man vill ju ha premium och kvalite. Dåligt gjort av er Range Rover .

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
jo
509
jonte520d

Här har jag en bil på vad jag menar. Länk

Land Rover Discovery Sport har världspreminär i Oktober. Såvida du inte har bra känningar inom Land Rover så antar att den var en Range Rover Sport du kollade på :)

RR Sport är en cool bil, men rent objektivt ser inte varför man skulle välja den framför en X5 F15.

Hur gaspedalen är monterad är dock inte avgörande för mig, inget jag tänker på direkt när jag kör, men det är jag det......

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
jo
509
jonte520d

Hoppsan :/ har ändrat till det rätta nu , tack.
Det är en riktig cool bil och inte så vanlig som de bilar den konkurrerar emot. Håller med där?, för 1,2msek kan du ju få en exceptionell fin F15.

Nejdå hur den är monterad är kanske ingen big deal men det drar ner på helheten anser jag :)

Till RR:s försvar får man väl säga att den i sitt grundpris inte kostar mycket mer än X5, några få tiotusentals kronor som inte torde göra så stor skillnad i den prisklassen. Range Rovern är väl inte jättesnygg men det kan man ju inte säga om X5 heller direkt, men det är nog mycket image som ligger bakom valet av en RR. Bara det att BMW är ett av sveriges mest sålda märken, om än inte i form av X5, torde gör att den del väljer den lite mer ovanliga RR.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hängande gaspedal är ju det allra vanligaste. Det är BMW som är undantag.

-------
//Lövet
Stånde pedaler är väl allmänt känt som lite mer rejs. :)
Kanske därför BMW envisas med stånde gaspedal.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"Dåligt gjort av er Range Rover ".
:D

Det är ju en (potentiell) offroad-bil, bättre då med hängande pedaler!
Man får ge RR Sport en eloge för prestandan, läste att den gjort 8.14 på "ringen", bra siffror för en SUV, snabbare än både BMW 1-serie M och M3 E46
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Fast det var iofs SVR-versionen...men snabbt ändå!

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sani: Varför är hängande pedaler bättre off-road? Jag är inte med.

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Som att man sitter med precis hela foten tryckt mot pedalen när man kör? Ingenting man tänker på ju...annat än när det är dags att städa då är det svårare med en "golvmonterad" pedal!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Golvmonterade gaspedaler är dyrare än hängande, därför är det få bilmärken som har kvar dem.

Golvmonterade gaspedaler anses vara mer ergonomiska och svårare att "tappa", skönare att använda, eftersom pivotpunten och pedalens bana skiljer sig helt mellan golvmonterad och hängande.

De flesta människor bryr sig inte men för oss nördar är en golvmonterad gaspedal nästan ett måste.

/M

Mina bilar:
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
I en SUV torde hängande pedaler vara ett måste av den anledningen e34briliant nämner, nämligen att det är lättare att hålla rent. Den ursprungliga målgruppen för Range Rovers - godsägare i tweedkavaj och gummistövlar - ska ju inte riskera att smutsa ner den ljusbeigea golvmattan efter att de varit ute och promenerat på ägorna ;)

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.