AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.705

Är det svårt att byta främre bärarm på E39 528i - 1996?

Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Ska till att byta främre bärarm, den böjda dvs. Har beställt en och undrar om det är något speciellt att tänka på? Eller är det bara att skruva bort och ev. Banka ur dem? Vilket läge är det smidigast att ha bilen i?

ki
22
kimu87
BMW 540iT/6 Arktissilber Metallic -95
BMW 540iA Granitsilver -93
BMW 530iT Black Sapphire Metallic -02
Saab 9-5 Aero -02
inte speciellt svårt. Banka ur den och i med den nya. Tänk på att inte slå för hårt i hjulspindeln bara eftersom den är gjord av aliminium.

Mvh kim
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Okej, kan det vara just den i alluminium som är sliten och därav den glappar nu? Visst borde det funka att bara höja upp den med domkraft och utgå därifrån? Inget att tänka på så att det blir ojämnt justerat? Borde ju bara va att switcha tycker man 😊

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Du tror inte att det kan behövas en framavgnsinställning efter byte?
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Lite i dom tankarna var jag oxå, men behövs det verkligen? De är ju samma mått.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Samma fabrikat?
Annars märker du det på däcken om inte annat.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Jo samma originalnummer hittade jag oxå, men som du säger lär man märka det sen 😊

ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Om det är casterstaget du menar så stoppa in den främre bulten och dra fast den när bilen står på hjulen annars så blir vridningspåfrestningen större än vanligt med att bussningen blir snabbare utmattad.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Fan det är ju olika namn av alla vad delen heter, men fick avbryta pga tidsbrist och sätta tillbaka allt igen, men det är den lätt krökta armen som låter spindelskruven gå ner ovanifrån med muttern på undersidan. Medan styrstaget och det andra har muttern på ovansidan. Problemet nu var att man måste lossa hela hjulpaketet från fjäderbenet för att kunna lyfta ur spindelskruven, då de bara är 1cm till fjäderbenet. Lyckades få ner den nån cm till, men tror jag måste lossa de andra stagen först , vilket är mycket lättare med muttern ovanpå. Eller är jag helt ute och cyklar? Ska ta de i åtanke att skruva tillbaka den på marknivå sen. Är jag på rätt väg eller finns de enklare sätt? Ska försöka lista ut hur man länkar en bild ...

ar
124
arving
Lossa inga stag lossa hellre bulten som klämmer fast stötdämparen strax ovanför kulleden tror det är 16 eller 18 hylsa och ringnyckel
och sänk ner hela paketet tills du får lös staget sedan sätter du tillbaks det i omvänd ordning.
Wo
55
Woxblom
F11 520dA - 12
Jo de är de jag hann göra, men fick bara ner paketet nån cm, sen kändes det som att man måste lossa allt för att få ner den mer. Behöver nog 5 cm iaf. Känns som att de andra två böjts så mycket som det går, därför jag undrar om man brukar få lossa alla. 😊

pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Lossade du krängningshämmarstaget?
ar
124
arving
Helt rätt glömde Pendelstaget det måste du ta lös på ena sidan det glömde jag och skulle luftkanalen vara utför för att ta bort den främre bulten på staget så kör upp hål med en hålsåg på plasten på båda sidor ca 25 mm hålsåg så du kommer åt bulten med hylsa då behöver du inte riva någonting.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Håller på med att sätta dit coilovers på 530:n och passar på att byta rubbet i framvagnen i princip. Samtliga hylsor från spindlarna följde med de gamla lederna. Vad gjorde jag för fel? Är det hydraulpress som gäller nu? Avdragare orkar inte lossa hylsan.
ar
124
arving
Om det är gummibussningarna i stagen du menar så är det nog press eller om du gjort ett verktyg för att pressa ut dem som gäller men skulle nog föredra att pressa in nya då du likas håller på.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Nej jag menar de stålhylsor som sitter ipressade i aluminiumspindlarna för att godset i spindlarna inte ska ätas upp med tiden.

Länk
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Usch det där råkade jag ut för också.
Kommer inte ihåg hur jag gjorde på min vill minnas att jag använde skruvstycke. Värre var tyvärr att få i hylsan igen. Men det gick när den legat i frysen ett dygn och då använde jag en spindelledsavdragare.
Ett tips när man lossar lederna är att bara lossa muttern lite grann till en början och sen använda avdragare/grispick till den pangar loss. På så vis lossar den på rätt ställe.
Fast det är ju försent nu :(
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har hänt mig ett antal gånger både på E39 med 6:a och 8:a (inte riktigt samma framvagn). Undviks genom att använda specialverktyg från början, typ en spinelledsavdragare helt formad efter E39:ans framvagn, men det är ju fusk och den metoden har jag inte ens provat. Lite synd att det inte följer med nya hylsor med framvagnskitten - tror att det till och med är så att de inte går att köpa lösa!

Hur som helst: hylsan brukar alltid släppa om man värmer ordentligt, typ med gasolbrännare, och sedan använder en rejäl avdragare. Viktigt är att "hålla" ihop armarna på avdragaren ordentligt, annars är det lätt att paja den lilla metallkanten på hylsan, samt ser till att avdragaren går hela vägen in mot godset på leden och att inte damasken står i vägen (genom att skära sönder den eller ta bort ringen som låser den och dra ner den). Det sistnämnda av samma anledning, dvs för att undvika att man pajar metallkanten och inte har så mycket att dra i med avdragaren längre.

Gjorde detta jobb på min 540iA för en vecka och av fyra hylsor så var det bara en som satt kvar, resten fick dras loss från leden enligt ovan.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Lämnade bort armarna till en verkstad som har hydraulpress idag så hoppas de får loss dem utan problem så tar jag tag i bilen till helgen igen..

Men är det risk för att det blir tufft att knacka ner hylsorna i spindlarna igen också alltså? Borde kanske lämnat in spindlarna till verkstaden också.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Det brukar inte vara något problem, så långe hålet är rent och man smörjer hylsan med olja. Ungefär som när man knackar in lagret på en gammal bil så får man tänka på att få in det rakt, en del hamrande kan behövas men behöver du ta fram släggan sitter det nog inte rakt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.