AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.305

Kan man ändra inställningarna för adaptiva LED på F11 520d LCI - 2015?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har hämtat min 520d my2015 med adaptiva LED idag men dom känns ganska "av och på". Minns att jag läst om att man (åtminstone tidigare) måste slå på den adaptiva delen, men jag hittar inget sådant nu. Under Inställningar-->Ljus-->Strålkastare finns bara checkbox för vänstertrafik.

Någon som vet om detta är ändrat på LCI eller 2015? Att inställningen är borta och jag helt enkelt missuppfattar dynamiken i det. Den gör mer än bara slår av och på men ofta känns det som att det släcker mer än riktar ner eller åt sidan.

Nattkameran var dock häftig. På första turen slapp jag köra på två människor och en hund som stod i mörkret bredvid en bil (på min sida av vägen) med lyset på. På grund av att det var en sänka så lyste inte mina halvljus på människorna och jag såg dom tack vare att jag hade IR-bilden på. Fick ingen varning (men den färgade dom gula i bilden). Troligen för att deras bil hade lyset på eller att dom var så nära att mitt halvljus ansågs räcka dit.

Nästa situation av två tjejer som stod på den minimala vägrenen i mörkret och fick spotlighten på sig. Ingen varning då heller dock men jag girade ju lite åt sidan när bilen lyste upp dem.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Grattis till bilen! :)

Kan dock ej svara på dina frågor men bilder skulle vara kul att se.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Grattis till nya bilen, fin spec.

Jag upplevde LED-ljusen på samma sätt som du nör jag körde en F11LCI med dem i veckan. Hade förväntat mig mer adaption och letade också efter inställningarna för strålkastarna då jag läst samma sak som du. Hittade dock inget utan endast de du beskriver.

I övrigt upplevde jag att helljusassistenten inte slog på helljuset förrän det i stort sett var beckmörkt ute, fick gå in manuellt.
Mi
1.167
Micleg
Ska se om jag kan få upp lite bilder vad det lider. Det är champagnekvartsmetallic (X08) som jag ju bara hade sett M5-bilder på och då endast på nätet men det blir nog en bra färg. Ibland är den mörk guldsand, ibland gråblå, ibland nästan lilametallic. Ändrar sig väldigt mycket.

Det jag är mest osäker på är om komfortstolarna var vettigt. Är ju van vid msport. Kanske blir dom bättre när dom blir lite mer insuttna men nackstöden är onödigt långt bak och jag tycker det verkar vara (ännu) mindre plats i baksätet nu.

VIN: D676514
Mi
1.167
Micleg
Den kräver i alla fall inget AdBlue-kiss. Inget intag för det vid tanklocket i alla fall.

Som väntat irriterade jag mig på vingelfunktionen men den går ju att stänga av. För smala vägar i Sverige (på landet).

Hastighetsskyltfunktionen verkar bra men ibland är den snabb med att byta till "--".

RTTI verkar täcka ner till riksväg i alla fall.

Helljuset var lite segt ibland, det håller jag med om, men det var nog tydligast när den slagit av helt pga vägbelysning eller liknande. Starkt månsken kan nog påverka också.
e3
336
e39520it
520dT -14
Grattis med ny bil! Hur funkar motorn jämfört med den gamla?

Jag hadde precis samma misstankar om fel på LED när jag fick min. Det visade sej att det inte var något fel men funktionen funkar bäst när det är helt mörkt, och på väg utan gatuljus, reflex eller andra ljuskällor. Även regn och snö stör funktionen.

Beroende på vart du bor så kan det kanske vara för ljus även mitt på natten den här årstiden.

Men det var en grym känsla när ljuset funkade första gången och det liksom skar ur bitar i ljusbilden där mötande trafik kom:D
Mi
1.167
Micleg
Ingen dramatisk skillnad i ljud eller beteende tycker jag. Å andra sidan har den bara rullat 14 mil än så den dricker ordentligt med soppa och det kan ha andra effekter med, som att den blir tystare sedan. Men nystartad tycker jag den låter rätt likt den andra. Ska testa dom bredvid varandra vid tillfälle.

Fick intrycket av LED att den gav lite fläckigare ljusbild än xenon, som att jag såg effekten av att det var många små ljuskällor.
e3
336
e39520it
520dT -14
Ja, fläckarna, och den ojämna gränsen i halvljusbilden, stör lite. Inte lika knivskarp gräns och homogent ljus som jag är van från andra bilar med projektor och xenon. Har själv inte provat F10/11 med xenon så kan inte säja vem som är bäst med tanke på själva styrkan och längden.

Hadde varit riktigt interessant om du som har bägge varianterna ville dela med dej av dina erfaringer i fall du jämför.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Micleg: lite off nu men du har väll garage för bilen? Inte kan man låta en sådan ny bil stå ute?:p

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Mi
1.167
Micleg
Bilen står ju ute mest hela tiden på jobbet ändå. Nej garaget är fullt med annat och ett varmgarage är nog bara skadligt för den.

Jag får bara fram trycket för däcken, inte temperaturen. Har detta tagits bort nu? Amerikanerna skriver något sådant i maj. Fanns ju tidigare i våras, eller har jag missat någon inställning??
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Däckstemperaturen är jag också nyfiken på, jag hade detta på min 520d -14 som jag fick i våras, har nu beställt en ny bil, men det låter ju konstigt att det har tagits bort?

BMW CS #5139
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tempen i däcken tror jag numera man måste koda i E-SYS och vad det heter.

Jävligt läcker spec för en teknik-freak som mig!
Mi
1.167
Micleg
BMW ska kolla detta med tempen. Svenska manualen säger att den ska visa tryck och temperatur.
Mi
1.167
Micleg
Nu har jag fått svar från BMW Sverige och svaret är att 2015 har i motsats till 2014/LCI ett integrerat system som sköter en massa saker, bland annat trycket i däcken. I samband med att man gick från flera olika små system till ett så togs temp bort alternativt glömdes bort; det kan komma att dyka upp i en senare uppdatering av programvaran.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"Ups" :)

----
BMW CS/SC #6212
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

Hämtade min nya F11 igår och nu är den inne på DITEC behandling. Har också LED-ljus och tänkte försöka prova detta imorgon kväll. Återkommer med mina intryck efter detta.
I övrigt måste jag säga att det är en underbar bil.

/mården
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
mården - den perfekta kombon enligt många: F11 530d x-drive :) Grattis!

----
BMW CS/SC #6212
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.
Har nu provat LED-ljusen.
Tycker att dom borde slå på lite tidigare, kräver lite väl mycket mörkt runtomkring.
Upptäckte att det räcker med att det står en enda gatubelysning längs vägen för att helljuset slås av.
Hade varit bra ifall man kunde ha reglerat lite på känsligheten för helljus av/på men antar att BMW har valt att lägga det safe för att inte blända mötande trafik.

Dock imponerad av hur väl ljuset följer både mötande och fordon framför.
Längden på helljus kunde också ha varit lite längre men är fullt tillräckligt.
Night vision fungerar också bra.

/mården.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
mården - har samma upplevelse själv. Helljuset går på väldigt sent och slås av lite väl tidigt. Men själva funktionen funkar kanon; väldigt följsamt och som närsynt person uppskattar jag i synnerhet halvljusets väldigt vita och starka sken.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.