|
|
|
|---|---|
|
Hej, har köpt en 320i E46. När man kör typ vanligt och ska växla så ibland när man släpper upp kopplingen dunkar de till från hela bakaxeln/kardanen. eller När man rullar och sedan ska stanna för rödljus och sen lägger i ettan igen så slår de med på samma sätt fast man inte släpper upp kopplingen. Någon som har erfarenheter av detta? mvh | |
| Slitna bussningar i bakvagnen, kan vara ett orsak. | |
|
Om bussningarna skall du förmodligen få samma problem att köra växelvis gasa lätt - motbromsa - gasa lätt osv. Är det bara när du släpper koppling är det nog något annat. |
|
|
Kollat bakre bussningarna i bärarmarna fram? Typfel på e46. Höj upp bilen och låt rattlåset vara i. Dra i hjulet i sidled å kolla på bussningen om det är något spel. Ljud kan låta från ett håll men felet sitta på ett annat.. Billig felsökning IAF. |
|
|
Nip: behöver inte släppa kopplingen räcker att man växlar med kopplingen itryck helt tiden så dunkar de. Sjoling: Får ta och kika när liften är ledig... Min första e46a alltid haft e39 Många e39or där har de bara varit framvagnsklydd :P (V8or) |
|
| Det är väldigt många som pratar om klonket bak när man växlar och kopplar, det konstiga är att sbp inte noterar det, om det nu är en bussning som är dålig. Många brukar säga att "det är standard" eftersom ingen verkar hitta felet. | |
|
Gör motorbromstestet så vet du om det är utanför växellåda/koppling - typ hjulupphängning. Om det inte kopplar ur 100% kanske pga av slitet urtrampningslager, så driver transmissionen tillräckligt för att ge lite biljud - som jag ser det. Hade det på en Opel en gång - där utrampningslagret senare skar helt. Läst på AP att diffen kan bli lite glapp efter vissa mil - och att det finns en justering där. Så motobromstesten ger första vink var det ligger. |
|
|
På min var det nummer 9 som var helt kass Länk men detta märktes mest i ettan och tvåan. Har du även kollat efter sprickor i subframe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.