AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.805

Går de att förhandla om försäkringspremien?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vi är helkunder hos vårt bolag. Alltså båda bilarna, huset, vi själva och barnet.
Det började med att dom höjde hemförsäkringen med runt 20% inför det nya året vilket jag tycker är mycket på en hemförsäkring.
Sen kom även nyligen försäkringsbrevet inför det nya året på den ena bilen där man också höjt rejält.

Tycker mer det känns som man höjt premierna "bara för att" och att det inte finns några grunder för det.
Bolagens standard svar brukar ju vara att kostnaderna har ökat. Vilket det knappast kan vara varje år.

Frågan är om det finns någon chans att förhandla om premierna? Är trots allt en stor kund.
Diskuterar bolagen ens en premie dom tagit fram? Bryr dom sig ens om man hotar med att avsluta alla försäkringar eftersom dom löper ut?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Har du underlag från att det blir billigare hos ett annat försäkringsbolag brukar man kunna förhandla. Bilförsäkring är lättare, det räcker ju med att hota om att ställa av bilen, så kan man ställa på den dagen efter och byta bolag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fungerar det verkligen med att ställa av den ena dagen och sen ställa på den igen dagen efter?
Förut när jag hade bilar jag bara körde på sommaren så gick automatisk en garageförsäkring igång när man ställde av bilen. Vanliga försäkringen låg bara och vilade alltså.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Jag har såväl hotat som verkligen genomfört en avställning över dagen, och det har funkat. Visserligen kanske 10 års seb, men svårt att se att det skulle vara annorlunda nu.
När man har ställt av bilen får man såklart ringa och säga upp försäkringen med om man ska kunna byta bolag.
Jag har försökt flera gånger att förhandla om priset men det brukar alltid sluta med att jag byter bolag när det blir för dyrt. De gånger det är lättast att förhandla är när man blir uppringd av en säljare men även de har begränsade befogenheter känns det som.

Det gäller ju som alltid att se vad totalkostnaden blir och vad man faktiskt får i försäkringen när man jämför.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag är nöjd med bolaget i övrigt och ser hellre att man kan förhandla ner priset än att behöva byta bolag. Är bara lite smått irriterande att man smyghöjer allt varje år. Fast alla bolag fungerar väl likadant i slutändan iaf.

Hörde dock på radion idag att Trygg-hansa(tror de va dom) redan fått in fler anmälningar iår än vad dom fick på hela förra året . Antagligen mest pga alla dom översvämningar och bränder etc som varit senaste tiden.
Så en liten höjning kändes helt plötsligt inte lika obefogad...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du ska ställa av/på bilen så gör det i samband med ett månadsskifte. Annars måste du betala skatten två gånger för den månaden som du gör det i.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Bra tips Erik!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.